Samospráva

Vyťažené a ROZBITÉ cesty v Bratislavskom kraji: TOTO predĺži ich životnosť po oprave

Župa pri rekonštrukciách ciest aplikuje nové technológie. Predlžujú životnosť a šetria životné prostredie.

Ilustračný obrázok k článku Vyťažené a ROZBITÉ cesty v Bratislavskom kraji: TOTO predĺži ich životnosť po oprave
Zdroj: Bratislavský samosprávny kraj

Správne zvolená oprava ciest predĺži ich životnosť o roky. Správa ciest Bratislavského samosprávneho kraja (SC BSK) bude pri opravách zverených ciest používať recykláciu za horúca na mieste, recykláciu za studena na mieste alebo opravu vozoviek formou frézovania. Bratislava24 o tom informovala hovorkyňa BSK Lucia Forman.

Dôležitá kvalita

BSK spravujeme 511 km ciest II. a III. triedy, čo je síce najmenej zo všetkých krajov, avšak sú z celého Slovenka najzaťaženejšie. Intenzita dopravy po našich regionálnych cestách je porovnateľná s diaľnicou D1 na severe či východe krajiny.

„Preto po vzniku novej cestárskej spoločnosti, v ktorej máme už úplnú majetkovú a manažérsku kontrolu, sa sústreďujeme na kvalitu. Chceme, aby cesty vydržali čo najdlhšie. Preto pravidelne mapujeme ich stav a na základe výsledku zvolíme ten najvhodnejší spôsob revitalizácie. Takto opravíme až pätinu našich ciest, teda okolo 100 km za rok,“ priblížil predseda BSK Juraj Droba.

Ukážkovým projektom recyklácie za horúca na mieste sa stal úsek z Hrubého Šúru po hranicu Bratislavského a Trnavského kraja, kde sa už práce naplno rozbehli. Potrvajú približne dva týždne.

„Vymakaná“ technológia

Pri recyklácii za horúca na mieste ide o nízkoodpadovú technológiu, pri ktorej dochádza k reprofilácii a kvalitatívnemu vylepšeniu existujúcej asfaltovej vrstvy. Zároveň sa súčasne kladie aj nová vrchná časť vozovky, na ktorej nevznikajú povrchové škáry, čím sa ušetria náklady na spoje jednotlivých vrstiev.

Výhodou tejto metódy je nízka ekonomická a časová náročnosť opravy povrchu vozovky, či predĺženie životnosti asfaltového krytu. Nie je však použiteľná všade, je možné ju aplikovať len v extraviláne a tam, kde to dovoľuje únosnosť podložia.

Správca komunikácií túto technológiu vybral pre viaceré úseky ciest v kraji. Po Hrubom Šúre budú takto opravené aj úseky Malacky – Pernek, Rača – Svätý Jur, Nová Dedinka -Bernolákovo, Alžbetin Dvor – Miloslavov, Pezinok – Vinosady, Vinosady – Modra, Malinovo – Tomášov, Tomášov – Nová Dedinka a Nová Dedinka – Bernolákovo.

Témy, ktoré hýbu Bratislavou

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM