Michaela Katonová Správy

Výrub stromov na Žilinskej je nateraz pingpong medzi úradmi

Primátor Ivo Nesrovnal vyzýva Bratislavský samosprávny kraj (BSK), aby upustil od podmienky výrubu a električkovú trať Radlinského – Štefanovičova skolaudoval podľa platného stavebného povolenia. BSK sa ale bráni, že na výrube stromov netrval.

Ilustračný obrázok k článku Výrub stromov na Žilinskej je nateraz pingpong medzi úradmi
Zdroj: Dnes24.sk

Primátor Bratislavy nevidí dôvod na to, aby boli stromy na zastávke Žilinská odstránené. Bratislavský samosprávny kraj sa obhajuje tvrdením, že stavebník, teda hlavné mesto bol na uvedený problém upozornený Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja ešte v máji v roku 2015, vo veci však nekonal.

„Mesto pri rekonštrukcii postupovalo presne podľa schváleného projektu, ktorého podmienkou bolo zachovanie stromov. A s tým súhlasil aj stavebný úrad BSK v ním vydanom povolení,“ upozornil primátor Ivo Nesrovnal. Prijaté riešenie podľa jeho slov nespôsobuje žiadne prekážky v plynulej prevádzke električkovej tra­te.

Primátor pripomenul, že na rozdiel od tohto stavebného povolenia v roku 2010 Bratislavský samosprávny kraj v roku 2015 pri rozhodnutí o dočasnej prevádzke trate svoj názor zmenil. Výrub stromov stanovil ako podmienku dokončenia kolaudačného konania.

Prečítajte si aj: Zdravé stromy na zastávke Žilinská majú padnúť pre administratívnu prekážku

BSK sa v tomto prípade pripojil k požiadavke ministerstva dopravy a námietke, že v tomto stave nie je možné nástupište skolaudovať do trvalej prevádzky, pretože by to bolo v rozpore so stavebno-technickými požiadavkami a platnou normou. V tej sa uvádza, že „všetky zariadenia a vybavenie zastávok musia byť vzdialené najmenej tri metre od osi koľaje“.

Na základe tejto podmienky vydalo mesto 17. februára rozhodnutie o výrube drevín. Ide o päť brestovcov, pričom štyri z nich sú zdravé a vitálne.

Problém spočíva v tom, že zastávka Žilinská je dimenzovaná pre zastavenie dvoch električkových súprav. Ak druhá električka zastaví v smere na Hlavnú stanicu, cestujúci sa dostávajú do kontaktu so stromami.

BSK poslal 15. marca bratislavskému magistrátu list, v ktorom ho vyzval na zmenu projektu stavby električkovej trate tak, aby na zastávke mohla zastavovať len jedna električka. Kraj zároveň upozorňuje na to, že hlavné mesto vo veci nekonalo.

„Gestorom dodržiavania stavebno – technických požiadaviek, ako aj bezpečnostných požiadaviek, je Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR (MDVRR), ktoré trvá na ich dodržiavaní. Bratislavský samosprávny kraj netrval na výrube stromov. V priebehu realizácie stavby bola možnosť vykonať zmenu stavby pred dokončením, teda zrealizovať nástupište v dĺžke pre jednu električku a stromy ponechať. Stavebník, teda hlavné mesto, bol na uvedený problém upozornený MDVRR SR dňa 22.mája 2015, vo veci však nekonal,“ vyjadrila sa pre Bratislava24 hovorkyňa BSK Lucia Forman.

Proti rozhodnutiu o výrube stromov sa v zákonnej lehote odvolali aj aktivisti. K petícii sa pridali občianske združenia ako Cyklokoalícia, Občianske združenie Nádej pre Sad Janka Kráľa, miestny výbor Slovenského zväzu ochrancov prírody a krajiny či internetový portál imhd.sk.

Podľa Michala Feika, iniciátora petície, zozbierali aktivisti už 1700 podpisov. Aj vďaka tomu je už teraz isté, že k výrubu stromov na jar nedôjde. Ďalší teoretický termín na výrub je na jeseň. „Dovtedy verím, že kompetentné úrady nájdu také riešenie, aby zdravé stromy ostali zachované natrvalo," uzavrel iniciátor petície Michal Feik.

Prečítajte si aj: P. Frešo: Stromy na zastávke Žilinská rúbať netreba, mesto však musí zmeniť projekt

Zdroj: Dnes24 / TASR

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM