Vedeli ste, že most Apollo je svetovým unikátom?
Most Apollo, zatiaľ stále najnovší bratislavský most, bude tento rok oslavovať jubilejný desiaty rok svojho vzniku. No zaujímavosťou je, že táto stavba je naozajstným svetovým unikátom.
Most dostal názov podľa rafinérie Apollo, ktorú v júni 1944 zbombardovali Američania. V tom čase totiž patrila nemeckej spoločnosti I.G. Farben a nachádzala sa pri dnešnom severnom nájazde na most.
Jedinečné otáčanie
Základný stavebný kameň stavby poklepali 17. decembra 2002 a stavebné práce sa začali 1. februára 2003. Zvláštnosťou pri výstavbe mosta, bolo zostavenie mostného telesa na plávajúcich pontónoch na ľavom brehu Dunaja a jeho otočenie krížom cez rieku až po ukončení montáže oceľovej konštrukcie.
Otáčanie sa realizovalo pomocou žeriavov a lodí v nedeľu 19. septembra 2004 a trvalo niekoľko hodín. Na tento stavebný proces sa prišlo vtedy pozrieť mnoho ľudí. Most bol umiestnený medzi Starým (už neexistujúcim) a Prístavným mostom.
Slávnostne ho otvorili 4. septembra 2005. Už o deň skôr ho dokonca sprístupnili pre mestskú hromadnú dopravu. Most Apollo sa okamžite stal výraznou panorámou Bratislavy. Atraktívne je určite aj jeho efektné osvetlenie po zotmení.
Jeho celková dĺžka spolu s estakádami je 854 metrov a šírka 32 metrov. Koryto Dunaja, ktoré je široké 300 metrov preklenuje oceľová konštrukcia dĺžky 231 metrov v tvare oblúka, ktorého výška je 36 metrov. Dĺžka novovybudovanej komunikácie od napojenia na Dolnozemskú cestu cez most po križovatku Mlynské nivy – Košická – Prievozská je 1853 m.
Žiadny pravý uhol
Celkové náklady na výstavbu sa vyšplhali na sumu 142,7 milióna eur. Stavba bola financovaná aj vďaka úveru od Európskej investičnej banky Luxemburg vo výške 45 miliónov eur.
Ale v čom je most naozaj unikátny? Tým, že časti konštrukcie nezvierajú ani jeden pravý uhol, most dokonca nespája ani dunajské brehy kolmo.
Most Apollo sa dočkal aj nominácie odborníkmi Americkej spoločnosti pre technické inžinierstvo na prestížnu cenu Opal Awards 2006. Ako jediná európska stavba, ktorá bola toho roku nominovaná, ju aj získala. Dielo inžiniera Miroslava Maťaštíka získalo aj cenu Stavba roka 2006 na Slovensku v kategórii mostné objekty stavby.
Prečítajte si tiež: Google sa plaví po Dunaji. Obdivujte krásy Bratislavy vďaka Street View