V lete budeme potrebovať pevné nervy! Bratislave hrozí dopravný kolaps
Zníženie počtu jazdných pruhov, postupné znižovanie rýchlosti či úplná uzávierka ciest. Leto 2017 bude pre bratislavských šoférov "veselé".
Podľa štatistík spoločnosti Tom Tom o dopravných zápchach v mestách musí vodič v Bratislave stráviť v kolóne približne 32 minút za deň, čo ročne predstavuje 122 hodín. Tieto údaje boli spracovávané za bežnej premávky.
Bratislavu ale čaká v lete viacero dopravných projektov, ktoré môžu ohroziť plynulosť premávky v meste aj mimo neho a čas strávený v kolóne sa výrazne predĺži. Kto sa „teší“?
Dopravné obmedzenia
Podľa šéfa dopravnej komisie Jozefa Uhlera by dokonca mohol nastať v Bratislave dopravný kolaps. Ten by hrozil v prípade, keby sa v letných mesiacoch realizovalo naraz niekoľko dopravných projektov. V rámci obnovy dopravnej a technickej infraštruktúry ulice Mlynské nivy rieši developer s mestom jej uzavretie pre dopravu v rôznych časových rámcoch. Podľa spoločnosti HB Reavis by bolo najpraktickejším riešením kompletné uzavretie pre dopravu s odhadom na 14 mesiacov, namiesto postupného obmedzovania v rozsahu 36 mesiacov. Finálne riešenie a alternatívne trasy ešte nie sú známe.
Ďalším z dopravných projektov, ktorý by mohol odštartovať v lete, je rekonštrukcia električkovej trate v Karlovej Vsi. Územie existujúcej električkovej trate na Dúbravsko-Karloveskej radiále od tunela pod Hradným vrchom po križovatku ulíc M. Sch. Trnavského s Hanulovou/Bagárovou ulicou prejde modernizáciou, počas ktorej budú električky nahradené autobusmi a trolejbusmi. Botanická ulica je už teraz v ranných špičkách dosť vyťažená, po nasadení ďalších autobusov a trolejbusov to budú mať šoféri ešte veselšie.
Na to, aby mohol magistrát začať s rekonštrukciou Dúbravsko-Karloveskej električkovej radiály, potrebuje získať štyri právoplatné stavebné povolenia. Dve z nich už má, na ďalšie dve ešte čaká. Keď bude mať všetky potrebné stavebné povolenia, môže podľa primátora dokončiť dokumentáciu pre realizáciu stavby.
Keďže modernizáciu trate bude mesto financovať pomocou eurofondov, dokumentácia musí ísť na kontrolu na ministerstvo dopravy a až potom nasleduje verejné obstarávanie na zhotoviteľa prác. S ním mesto pripraví etapizáciu prác a následne sa začnú práce na modernizácii električkovej trate. Termín začatia prác zatiaľ mesto nezverejnilo, na jar sa len spúšťajú všetky procesy. Je teda šanca, že tento projekt Bratislavu tak skoro „nezaťaží“. Modernizácia radiály by mala po spustení prác trvať okolo 15 mesiacov.
Niekoľkokilometrové kolóny
Oprava vozovky Mosta SNP bola pôvodne plánovaná na august 2016. Krajský dopravný inšpektorát ale zamietol uzavretie mosta počas školského roka. Mesto teraz plánuje opravu na tohtoročné letné prázdniny. Počas rekonštrukcie sa uvažuje nad úplným uzavretím mosta.
Na moste by mala prebehnúť rekonštrukcia vozovky a lokálne sanačné práce na lávke. Dopravný analytik Jozef Drahovský vidí najhorší scenár v uzavretí mosta na niekoľko mesiacov. Cyklistom a chodcom by mohla byť pridelená náhradná trasa, napríklad po Starom moste a vodiči by sa museli rozptýliť po iných mostoch. Problémom by podľa neho mohla byť organizácia vozidiel MHD.
Kompletná uzávierka počas rekonštrukčných prác by znamenala niekoľkokilometrové kolóny. Vyhnúť by sa im podľa Drahovského dalo, keby zhotoviteľ uzavrel len jeden smer. Následne by sa mohlo uvažovať nad tým, či bude voľným smerom premávať len MHD alebo všetky vozidlá.
Od apríla do novembra musíme zároveň počítať aj s výraznými obmedzeniami na diaľnici D1. Národná diaľničná spoločnosť bude v približne dvojkilometrovom úseku na D1, pri križovatke Blatné, vymieňať kryt vozovky. Aktuálne je pre prípravu na plánované čiastočné uzávery počas rekonštrukcie diaľnice D1 a výstavbu križovatky znížený počet jazdných pruhov, ako aj rýchlosť znížená na 60 km/h.
Najviac zaťažené úseky
Aký veľký bude chaos na cestách sa ukáže až po skončení všetkých verejných obstarávaní a uzavretí zmlúv.
Šéf dopravnej komisie Jozef Uhler pripustil, že Most SNP môže byť pre rekonštrukciu úplne uzavretý. Uvažuje sa však aj nad obmedzením premávky na moste v jednom pruhu, v každom smere. „Most SNP je v zlom stave, práve preto sa ide rekonštruovať. Tým, že nebola robená pravidelná údržba, je viac opotrebovaný ako by mal byť,“ priblížil Uhler. Ako podotkol, bude potrebné spevniť celú konštrukciu mosta.
Ak by sa tieto projekty termínovo v lete stretli, podľa poslanca by bola v Bratislave preťažená Karloveská ulica, Nábrežie armádneho generála Ludvíka Svobodu či Rázusovo nábrežie. Taktiež by bol omnoho viac zaťažený Prístavný most, Most Apollo či Most Lafranconi a veľké dopravné zápchy okolo Mlynských nív.
„Ak to nastane, je lepšie, aby Bratislavčania využívali viac verejnú dopravu. Dopravný podnik Bratislava (DPB) je na všetky zmeny pripravený, ale bude to mimoriadne náročné,“ podotkol Uhler.
Hlavné mesto pre TASR uviedlo, že pre plánované dopravné projekty pracuje na pláne organizácie dopravy so všetkými zainteresovanými orgánmi. „Rokovania stále prebiehajú a bolo by predčasné hovoriť o konkrétnych termínoch v súvislosti so stavebnými prácami,“ uviedla Iveta Kešeľáková z komunikačného oddelenia bratislavského magistrátu. Ako podotkla, mesto v spolupráci s DPB a krajským dopravným inšpektorátom hľadá spôsoby, ako pri týchto dopravných projektoch čo najviac eliminovať negatívne dopady na dopravu v Bratislave a zaťažiť cestujúcu verejnosť v čo najmenšej možnej miere.