Nina Táborská Rôzne

Tieto dopravné projekty sa plánujú v Bratislave do roku 2020. Ktorý z nich vyjde?

Nová stratégia štátu chce zlepšiť verejnú dopravu v hlavnom meste. Hovorí o desiatkach projektov. Od úpravy zastávok, cez zlepšenie prepojenia jednotlivých druhov dopravy, až po veľké projekty, akými sú napríklad obnova vozidlového parku električiek či vybudovanie novej cyklotrasy Eurovelo.

Ilustračný obrázok k článku Tieto dopravné projekty sa plánujú v Bratislave do roku 2020. Ktorý z nich vyjde?
Foto: Nina Táborská / Zdroj: Dnes24.sk

Minulý rok schválila vláda Slovenskej republiky nový Strategický plán rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020. „Cieľom predloženej stratégie je popísať reálny, aktuálny stav v oblasti verejnej osobnej dopravy, identifikovať príčiny tohto stavu a načrtnúť možnosti budúceho vývoja,“ stojí v dokumente, ktorý vypracovalo Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

Jednoduchšie povedané, v prípade, že by stratégia vypracovaná nebola, vláda by nesplnila podmienku na to, aby sme mohli čerpať prostriedky z eurofondov pre oblasť dopravy. Z európskych peňazí totižto môžu byť podporované len tie projekty, ktoré sú v súlade so stratégiou.

Strategická časť materiálu zahŕňa vízie, ciele a opatrenia, ktoré bude potrebné realizovať do roku 2020 na odstránenie súčasných nedostatkov a na zabezpečenie rozvoja verejnej osobnej dopravy. Súčasťou je aj analýza potenciálnych projektov a projektových zámerov, ktorých je v rámci Slovenska viac ako 200.

Bratislavský región

Región zahŕňajúci hlavné a zároveň aj najväčšie mesto Slovenska je špecifický tým, že väčšina jeho obyvateľov žije v Bratislave a nevyužíva regionálnu autobusovú a železničnú dopravu pre dennú dochádzku.

V predloženej stratégii stojí, že do Bratislavského kraja je veľmi silná dochádzka regionálnou dopravou z Trnavského kraja, z ostatných krajov vrátane Nitrianskeho je tiež pomerne vysoká, formálne má ale charakter diaľkovej dopravy.

Železničná doprava je prevádzkovaná na hlavných tratiach od Malaciek, Trnavy a Galanty. Nedostatočná je úroveň služieb ZSSK, zastaraný vozidlový park a preplnené vozidlá v špičkách. Atraktivitu železničnej dopravy tiež výrazne znižuje nedostatok spojov mimo špičky.

Prečítajte si tiež: RegioJet v nedeľu spustil vnútroštátnu linku Bratislava – Žilina – Košice

Výnimkou je spojenie Komárno – Dunajská Streda – Bratislava prevádzkované súkromným dopravcom RegioJet na čiastočne modernizovanej tra­ti.

V súčastnosti pre nedostatok financií nie je zabezpečovaná dostatočná údržba tratí, ani vozidiel, tiež nie je poskytnutý adekvátny rozsah dopravy v hlavnom meste.

Nevynechajú sa ani cyklisti

Problematiku cyklistickej dopravy bližšie rozpracúva Národná stratégia rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky Slovenskej republiky. „S rozvojom životnej úrovne v uplynulých desaťročiach sa stále viac presadzuje individuálny motorizmus na úkor ostatných druhov dopravy. Znížila sa tak pohybová aktivita – pešia aj cyklistická. Výsledkom je zhoršovanie fyzickej i psychickej kondície a zdravotného stavu obyvateľstva, ako aj nepriaznivý vplyv na životné prostredie,“ stojí vo vypracovanej štúdii.

Víziou predkladaného materiálu je teda zrovnoprávnenie cyklistickej dopravy s ostatnými druhmi dopravy. Podľa dokumentu by cyklodoprava mala byť plnohodnotnou súčasťou dopravných systémov a to ako mestskej, tak aj regionálnej dopravy v kraji.

Prečítajte si tiež: Na bicykli do práce? V hlavnom meste adrenalínový šport

Základným smerovaním, víziou predloženej cyklostratégie je uznanie cyklistickej dopravy ako rovnocenného druhu dopravy a tiež jej integrácia s ostatnými druhmi dopravy v Bratislave.

Prehľad projektov v hlavnom meste

Projekty, ktoré sú pripravené na realizáciu pred rokom 2016:

Nositeľ projektu Názov projektu Popis projektu
DPB Modernizácia údržbovej základne v Bratislave Modernizácia električkových a trolejbusových vozovní, ľahkej a ťažkej údržby
DPB Obnova vozidlového parku električiek v Bratislave Dofinancovanie aktuálneho nákupu električiek (opcie) + nákup ďalších 60 električiek
Mesto Bratislava NS MHD 1. etapa Hlavná stanica – Janíkov dvor, prevádzkový úsek Bosákova ulica – Janíkov dvor, 2. časť Bosákova – Janíkov dvor Pokračovanie výstavby petržalskej električky
Mesto Bratislava Modernizácia električkových tratí – Karloveská, Vajnorská a Račianska radiála Odstránenie súčasných úsekových obmedzení rýchlostí, zavedenie preferencie električiek na križovatkách, zníženie hlučnosti
ŽSR Terminály integrovanej osobnej prepravy (TIOP) v Bratislave Vybudovanie nových zastávok na železničných tratiach Bratislava hlavná stanica – Podunajské Biskupice a Bratislava hlavná stanica – Devínska Nová Ves

Projekty, ktorých príprava a začiatok realizácie by mali byť pripravené do roku 2016:

Nositeľ projektu Názov projektu Popis projektu
Mesto Bratislava NS MHD 1. etapa Hlavná stanica – Janíkov dvor, prevádzkový úsek Hlavná stanica – Šafárikovo námestie Modernizácia existujúcej trate pre potreby nosného systému MHD
DPB Modernizácia dopravného dispečingu v Bratislave Vybavenie dispečingu, zlepšenie komunikácie s vozidlami, stavebné úpravy
Mesto Bratislava Cyklotrasa Eurovelo 13, Devínska cesta (Karlova Ves – Devín) Vybudovanie cyklotrasy

Projekty na dopracovanie

  • Modernizácia prestupných uzlov a zastávok v Bratislave vrátane združených zastávok
  • Zriadenie dynamickej preferencie VOD na križovatkách a priechodoch riadených svetelnou signalizáciou v Bratislave
  • Modernizácia električkovej trate – Ružinovská radiála
  • Vybudovanie koľajovej trate Stará Vajnorská – Senecká cesta – železničná stanica Vajnory
  • Vybudovanie koľajovej trate Dunajská ul. – Mlynské nivy (Prievoz)
  • Vybudovanie koľajovej trate Saratovská – Dúbravčice – Bory – Eisnerova (Devínska Nová Ves)
  • Dobudovanie koľajového prepojenia na Nosný systém MHD – Kutlíkova, Šintavská, Smolenická
  • NS MHD 2. etapa Americké námestie – Ružinov – zapojenie do železničnej trate + zapojenie na Letisko + prestupový terminál Hornbach
  • Dobudovanie prepojenia električkových radiál – Račianskej, Vajnorskej a Ružinovskej radiály prostredníctvom dobudovania električkovej trate cez Zátišie – Pluhovú a Tomášikovu ul. v trase „Račianska – Pluhová (Zátišie) – Vajnorská – Trnavská"
  • Trolejbusové trate Košická – Most Apollo – Petržalka, Drotárska, Patrónka – Karlova Ves, Trnavská cesta – Súhvezdná (Ostredky), Rožňavská – Tesco Zlaté piesky, Karadžičova – Dostojevského – Pribinova – Eurovea, OC Avion – Letisko, Trenčianska – Prievozská
  • Zriadenie vyhradených jazdných pruhov pre VOD a cyklistov
  • Tarifno-informačné zabezpečenie IDS
  • Upgrade tarifných systémov dopravcov zapojených do IDS BK
  • Budovanie terminálov integrovanej dopravy v prestupných miestach IDS na území Bratislavy (v lokalitách Ružinov, Rača, Patrónka, Zlaté piesky/Jurajov dvor)

Cyklotrasy v meste a regióne:

  • Cyklotrasa Ružinovská radiála
  • Cyklotrasa Vajnorská radiála (Trnavské mýto – Zlaté piesky – Rendez)
  • Cyklotrasa Devínska Nová Ves – Lamač (vrátane premostenia železnice)
  • Cyklotrasa Ružinovská tangenta (Zátišie – Tomášikova – Slovnaftská)
  • Cyklotrasa Alstrova – Pekná cesta
  • Cyklotrasa Jarovce – hrádza (prepojenie s Eurovelo 6)
  • Cyklotrasa Dúbravská radiála
  • Cyklotrasa Vrakuňa – Jurava
  • Cyklotrasa Račianske mýto – Komisárky
  • Cyklotrasa Lafranconi – Dúbravka
  • Cyklotrasa Lafranocni – Patrónka
  • Cyklotrasa Podunajské Biskupice – hrádza (Eurovelo 6)
  • Cyklotrasa Komisárky – Vajnory

Stratégia rozvoja verejnej osobnej dopravy do roku 2020 je v plnom znení k nahliadnutiu na stránke Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

Prečítajte si tiež: Toto všetko vás čaká v mestskej doprave už tento rok. Vozový park Dopravného podniku prejde veľkými zmenami

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM