Tieto dopravné projekty sa plánujú v Bratislave do roku 2020. Ktorý z nich vyjde?
Nová stratégia štátu chce zlepšiť verejnú dopravu v hlavnom meste. Hovorí o desiatkach projektov. Od úpravy zastávok, cez zlepšenie prepojenia jednotlivých druhov dopravy, až po veľké projekty, akými sú napríklad obnova vozidlového parku električiek či vybudovanie novej cyklotrasy Eurovelo.
Minulý rok schválila vláda Slovenskej republiky nový Strategický plán rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020. „Cieľom predloženej stratégie je popísať reálny, aktuálny stav v oblasti verejnej osobnej dopravy, identifikovať príčiny tohto stavu a načrtnúť možnosti budúceho vývoja,“ stojí v dokumente, ktorý vypracovalo Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.
Jednoduchšie povedané, v prípade, že by stratégia vypracovaná nebola, vláda by nesplnila podmienku na to, aby sme mohli čerpať prostriedky z eurofondov pre oblasť dopravy. Z európskych peňazí totižto môžu byť podporované len tie projekty, ktoré sú v súlade so stratégiou.
Strategická časť materiálu zahŕňa vízie, ciele a opatrenia, ktoré bude potrebné realizovať do roku 2020 na odstránenie súčasných nedostatkov a na zabezpečenie rozvoja verejnej osobnej dopravy. Súčasťou je aj analýza potenciálnych projektov a projektových zámerov, ktorých je v rámci Slovenska viac ako 200.
Bratislavský región
Región zahŕňajúci hlavné a zároveň aj najväčšie mesto Slovenska je špecifický tým, že väčšina jeho obyvateľov žije v Bratislave a nevyužíva regionálnu autobusovú a železničnú dopravu pre dennú dochádzku.
V predloženej stratégii stojí, že do Bratislavského kraja je veľmi silná dochádzka regionálnou dopravou z Trnavského kraja, z ostatných krajov vrátane Nitrianskeho je tiež pomerne vysoká, formálne má ale charakter diaľkovej dopravy.
Železničná doprava je prevádzkovaná na hlavných tratiach od Malaciek, Trnavy a Galanty. Nedostatočná je úroveň služieb ZSSK, zastaraný vozidlový park a preplnené vozidlá v špičkách. Atraktivitu železničnej dopravy tiež výrazne znižuje nedostatok spojov mimo špičky.
Prečítajte si tiež: RegioJet v nedeľu spustil vnútroštátnu linku Bratislava – Žilina – Košice
Výnimkou je spojenie Komárno – Dunajská Streda – Bratislava prevádzkované súkromným dopravcom RegioJet na čiastočne modernizovanej trati.
V súčastnosti pre nedostatok financií nie je zabezpečovaná dostatočná údržba tratí, ani vozidiel, tiež nie je poskytnutý adekvátny rozsah dopravy v hlavnom meste.
Nevynechajú sa ani cyklisti
Problematiku cyklistickej dopravy bližšie rozpracúva Národná stratégia rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky Slovenskej republiky. „S rozvojom životnej úrovne v uplynulých desaťročiach sa stále viac presadzuje individuálny motorizmus na úkor ostatných druhov dopravy. Znížila sa tak pohybová aktivita – pešia aj cyklistická. Výsledkom je zhoršovanie fyzickej i psychickej kondície a zdravotného stavu obyvateľstva, ako aj nepriaznivý vplyv na životné prostredie,“ stojí vo vypracovanej štúdii.
Víziou predkladaného materiálu je teda zrovnoprávnenie cyklistickej dopravy s ostatnými druhmi dopravy. Podľa dokumentu by cyklodoprava mala byť plnohodnotnou súčasťou dopravných systémov a to ako mestskej, tak aj regionálnej dopravy v kraji.
Prečítajte si tiež: Na bicykli do práce? V hlavnom meste adrenalínový šport
Základným smerovaním, víziou predloženej cyklostratégie je uznanie cyklistickej dopravy ako rovnocenného druhu dopravy a tiež jej integrácia s ostatnými druhmi dopravy v Bratislave.
Prehľad projektov v hlavnom meste
Projekty, ktoré sú pripravené na realizáciu pred rokom 2016:
Nositeľ projektu | Názov projektu | Popis projektu |
DPB | Modernizácia údržbovej základne v Bratislave | Modernizácia električkových a trolejbusových vozovní, ľahkej a ťažkej údržby |
DPB | Obnova vozidlového parku električiek v Bratislave | Dofinancovanie aktuálneho nákupu električiek (opcie) + nákup ďalších 60 električiek |
Mesto Bratislava | NS MHD 1. etapa Hlavná stanica – Janíkov dvor, prevádzkový úsek Bosákova ulica – Janíkov dvor, 2. časť Bosákova – Janíkov dvor | Pokračovanie výstavby petržalskej električky |
Mesto Bratislava | Modernizácia električkových tratí – Karloveská, Vajnorská a Račianska radiála | Odstránenie súčasných úsekových obmedzení rýchlostí, zavedenie preferencie električiek na križovatkách, zníženie hlučnosti |
ŽSR | Terminály integrovanej osobnej prepravy (TIOP) v Bratislave | Vybudovanie nových zastávok na železničných tratiach Bratislava hlavná stanica – Podunajské Biskupice a Bratislava hlavná stanica – Devínska Nová Ves |
Projekty, ktorých príprava a začiatok realizácie by mali byť pripravené do roku 2016:
Nositeľ projektu | Názov projektu | Popis projektu |
Mesto Bratislava | NS MHD 1. etapa Hlavná stanica – Janíkov dvor, prevádzkový úsek Hlavná stanica – Šafárikovo námestie | Modernizácia existujúcej trate pre potreby nosného systému MHD |
DPB | Modernizácia dopravného dispečingu v Bratislave | Vybavenie dispečingu, zlepšenie komunikácie s vozidlami, stavebné úpravy |
Mesto Bratislava | Cyklotrasa Eurovelo 13, Devínska cesta (Karlova Ves – Devín) | Vybudovanie cyklotrasy |
Projekty na dopracovanie
- Modernizácia prestupných uzlov a zastávok v Bratislave vrátane združených zastávok
- Zriadenie dynamickej preferencie VOD na križovatkách a priechodoch riadených svetelnou signalizáciou v Bratislave
- Modernizácia električkovej trate – Ružinovská radiála
- Vybudovanie koľajovej trate Stará Vajnorská – Senecká cesta – železničná stanica Vajnory
- Vybudovanie koľajovej trate Dunajská ul. – Mlynské nivy (Prievoz)
- Vybudovanie koľajovej trate Saratovská – Dúbravčice – Bory – Eisnerova (Devínska Nová Ves)
- Dobudovanie koľajového prepojenia na Nosný systém MHD – Kutlíkova, Šintavská, Smolenická
- NS MHD 2. etapa Americké námestie – Ružinov – zapojenie do železničnej trate + zapojenie na Letisko + prestupový terminál Hornbach
- Dobudovanie prepojenia električkových radiál – Račianskej, Vajnorskej a Ružinovskej radiály prostredníctvom dobudovania električkovej trate cez Zátišie – Pluhovú a Tomášikovu ul. v trase „Račianska – Pluhová (Zátišie) – Vajnorská – Trnavská"
- Trolejbusové trate Košická – Most Apollo – Petržalka, Drotárska, Patrónka – Karlova Ves, Trnavská cesta – Súhvezdná (Ostredky), Rožňavská – Tesco Zlaté piesky, Karadžičova – Dostojevského – Pribinova – Eurovea, OC Avion – Letisko, Trenčianska – Prievozská
- Zriadenie vyhradených jazdných pruhov pre VOD a cyklistov
- Tarifno-informačné zabezpečenie IDS
- Upgrade tarifných systémov dopravcov zapojených do IDS BK
- Budovanie terminálov integrovanej dopravy v prestupných miestach IDS na území Bratislavy (v lokalitách Ružinov, Rača, Patrónka, Zlaté piesky/Jurajov dvor)
Cyklotrasy v meste a regióne:
- Cyklotrasa Ružinovská radiála
- Cyklotrasa Vajnorská radiála (Trnavské mýto – Zlaté piesky – Rendez)
- Cyklotrasa Devínska Nová Ves – Lamač (vrátane premostenia železnice)
- Cyklotrasa Ružinovská tangenta (Zátišie – Tomášikova – Slovnaftská)
- Cyklotrasa Alstrova – Pekná cesta
- Cyklotrasa Jarovce – hrádza (prepojenie s Eurovelo 6)
- Cyklotrasa Dúbravská radiála
- Cyklotrasa Vrakuňa – Jurava
- Cyklotrasa Račianske mýto – Komisárky
- Cyklotrasa Lafranconi – Dúbravka
- Cyklotrasa Lafranocni – Patrónka
- Cyklotrasa Podunajské Biskupice – hrádza (Eurovelo 6)
- Cyklotrasa Komisárky – Vajnory
Stratégia rozvoja verejnej osobnej dopravy do roku 2020 je v plnom znení k nahliadnutiu na stránke Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.
Prečítajte si tiež: Toto všetko vás čaká v mestskej doprave už tento rok. Vozový park Dopravného podniku prejde veľkými zmenami