Maros Palesch Iné športy

Prvý kopec, prvé zlato!

BRATISLAVA – VODNO, 19.05.2011 Víkend 14 až 15. mája bol úvodom pretekárskej „kopcárskej“ sezóny. V macedónskom Vodne pri Skopje odštartovali prvé medzinárodné preteky automobilov do vrchu FIA CEZ 2011. Slovenské farby zastupovali jazdci bratislavské

My sme sa s členmi teamu porozprávali krátko pred odchodom do Macedónska. Ako prvý si pred redakčný mikrofón sadol niekoľkonásobný Majster Európy a Majster SR v triede N, tzv. „sériových plechoviek.“

Peter začneme Vašim zhodnotením pretekárskej sezóny 2010

  • Na jednej strane dopadla zle pretože so sponzorom, s ktorým som bol dohodnutý na štvorročnej zmluve, odstúpil, takže po finančnej stránke to bolo veľmi zlé, nemohli sme investovať ani do príprav auto, takže som tŕpol v každom závode, ale chvalabohu auto. Na druhej strane dobre, pretože ma podržal dlhoročný priateľ a pretekár Peter Ambrúz. Zobral ma pod svoje krídla, mohol som pretekať a vo farbách EMS MOTORSPORTU štartujem aj sezónu 2011.

Ako ste pripravený a naštartovaný do novej sezóny FIA-CEZ 2011?

  • Pripravení sme boli už v začiatku tohtoročného apríla, pred chorvátskym Rabacom, no týždeň pred prvými európskymi pretekmi zrušil chorvátsky organizátor celé podujatie, takže sme využili nútenú mesačnú prestávku na dolaďovanie techniky. Verím, že macedónske Vodno už odjazdíme.

**Aké opravy Vás čakali po sezóne 2010? **

  • Na mojom „Myšiakovi“ bol nutný repas hlavne prevodovky, diferenciálov, polôs, bŕz .. vlastne všetko na novo. Motor bol robený minulú sezónu, no čo sa týka turba a ostatných komponentov, všetky sme museli meniť za nové, pretože majú určitú životnosť, čo je u mňa jedna sezóna, takže auto je ako nové.

Vašou obľúbenou značkou sú „tri diamanty“, takže aké Mitshubishi sedláte túto sezónu?

  • Opäť štartujem na osvedčenom Mitsubishi Lancer Evo 9. Na trhu je už zo dva roky evo desiatka, ale vzhľadom na homologačné predpisy tohto modelu, sú evo desiatky ďaleko v nevýhode voči modelu evo 9. Väčšina jazdcov štartuje s osvedčenými „evolúciami 9“, kde 2-litrový turbo motor poháňa obe nápravy, je tam aktívny diferenciál, rozdelenie síl na nápravy riadi počítač cez dva mechanické diferenciály a v homologizácii FIA je to štvorkolka, ktorá má 400 koní.

** Takže osvedčené „železo“ EVO 9 a v ktorej kategórií štartujete sezónu 2011?**

  • Taktiež, v osvedčenej kategórií skupiny N, čo sú produkčné autá. Sú tam povolené minimálne úpravy a auto je dostupné viacerým jazdcom. Skupina má najviac pretekárov, mám v nej najviac súperov takže ostávam aj sezónu 2011 v tejto kategórií.

Tá štvorkolka na asfalte proti dvojkolke nie je hendikep? Dvojkolka sa predsa riadi jednoduchšie v kopcoch, najmä v ostrých zákrutách, či nie?

  • Tak hendikep to je samozrejme je, no 400 koní pod kapotou na jednu nápravu je dosť veľká záťaž, takže rozdelenie síl jednoznačne nahráva štvorkolke. Záťaž 400 koní na jednu jednu nápravu likviduje najmä pneumatiky, ktoré trpia. Štvorkolka hrabe suverénnejšie, výkon je rozkladaný na všetky 4 kolesá a okrem štartu sa to prejaví najmä v zákrutách, kde to auto drží stopu oveľa lepšie, než dvojkolka. zátačkách, kde sa ten výkon dá maximálne využiť..

** Štartujete na pretekoch FIA CEZ 2011, teda Majstrovstvá Centrálnej európskej Zóny, no čo „veľká európa“, teda ME PAV 2011? **

  • Žiaľ na „veľkú európu“ sa nám nepodarilo zohnať potrebné množstvo financií, je to oveľa náročnejší rozpočet na celú sezónu. Taktiež by som sa nemohol zúčastniť Majstrovstiev SR, kde vzájomne koliduje viacero termínov a Vy potrebujete jazdiť a zbierať body. Plánujeme zajazdiť majstrák na Pezinskej Babe, čo považujem za prestížne preteky ME PAV, no uvidíme, či sa tie preteky podarí zrealizovať. Okolo Pezinskej baby je humbuku viac než dosť.

Na základe financií a sponzorov nám vyšla táto „centrálna európa“, kde sa takisto upravili predpisy a v dnešnej dobe nieje jednoduché obhájiť aj tento titul, pretože sa započítavajú všetky skupiny v danej kategórií, takže to bude ďaleko náročnejšie ako doteraz. Musím bodovať pravidelne na každých pretekoch a zbierať body, aby sa ten cieľ splnil a ten titul obhájil, doteraz sa totiž hodnotila každá skupina zvlášť.

**My len dodávame, že na prvých tohtoročných Medzinárodných pretekoch automobilov do vrchu FIA – CEZ 2011 v macedónskom Vodne zajazdil Peter Jureňa najlepšie časy a teda prvá priečka v skupine a triede N a zároveň v kategórii produkčných áut bola jeho korisťou. Doslova, prvé preteky, prvé zlato. **

Druhým jazdcom EMS MOTORSPORTU je bratislavčan Sergio Škarpišek. Aké sú jeho ambície v sezóny 2011?

  • Po ročnej pauze sme poskladali moje auto doslova od základu.

Aké auto?

  • Jazdím Opel Astra, v najsilnejšej triede E1 nad dva litre. Dúfam, že auto sme pripravili tak, že zaútočím na predné pozície.

Takže ambície tohto roku sú „bedňové“ ?

  • Som oddýchnutý, nakoľko som minúlý rok nemal sponzorov a teda finančné problémy. Pretekanie som musel zavesiť dočasne na klinec, ale tento rok to vyzerá veselšie.

** Ako hodnotíš svojho teamového kolegu Petra Jureňu ?**

  • Ten sa narodil v aute … (smiech)

** Žiaľ, Sergiovi Škarpíškovi, sa na macedónskom kopci nedarilo, zradila ho spojka, no optimisticky pozerá na ďalšie kopce. **

Záverečnú časť rozhovoru sme venovali majiteľovi, kaučovi a stratégovi pretekárskeho teamu EMS MOTORSPORT, Petrovi Ambrúzovi. ** Peter, ako ty vidíš sezónu 2011?**

  • Sezóna 2011 bude dosť zaujímavá, ja štartujem s úplne novým autom, ktoré na pretekoch ešte ani nebolo. Celé úsilie chceme sústrediť na Petra Jureňu, aby sa mu podarilo obhajiť titul v kategórii 1 Zóny strednej Európy,. Vyhlasuje sa to tak, ako „veľká európa a my so Sergiom budeme hrať „druhé husle“.

** Takže popri manažmente teamu sa chceš aj povoziť, nedá ti to?** ? Iste, chcem absolvovať viaceré druhy pretekov, aj dáky okruh, dáke vytrvalostné preteky. Potrebujem poriadne otestovať a zžiľ sa so svojim novým autom.

Predstav nám ten nový stroj, predpokladám, že je zo stajne OPEL?

  • Áno, je to Opel Calibra, s ktorou sme síce absolvovali jedny preteky slovenského Majstráku ešte v roku 2010, no je úplne prestavaná, čo sa týka karosérie, motora a jeho príslušenstva. Z minulého roka som tam nechal len sekvenčnú prevodovku, takže uvidíme čo to zo seba vydá.

S Calibrou sa chystáš aj na dáky kopec, či je to skôr okruhové auto?

  • Pôjdem aj kopce ktoré sa budú dať, vlastne aj zónové. Neviem, či sa všetky podarí finančne zabezpečiť, či sa ich podarí zorganizovať, uvidíme. Vozidlo je zatiaľ stavané ako univerzálne, hlavne preto, že prevodovka sa dá veľmi ľahko prehodiť z okruhového stupňovania na kopcové.

Si známy tým, že motory pripravuješ ty, ako je s finálnym ladením auta?

  • Vo finále prípravy auta už spolupracujem so známym ladičom Rolandom Felnerom, ktorý ma motorovu brzdu, ucho ladiča pián a zlaté ruky. S Rolandom mám dlhoročnú dobrú a úzku spoluprácu, konečné doladenie auta sa robí v jeho „ateliéri“.

**Macedónsky kopec absolvoval Peter Ambrúz v úlohe manažéra teamu, jeho pretekárska Calibra odpočívala v garáži.

EMS MOTORSPORT a jeho jazdec Peter Jureňa priniesol na Slovensko prvé tohtoročné zlato z európskych kopcov, takže motoristickí fanúšikovia môžu byť na nich právom hrdí.**

Autor: Maroš Palesch

Foto: archív P.A., P.J., a autosportfoto.sk

JURENA
7
Galéria
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM