KAW Rôzne

Propeler: Romantika na Dunaji, ktorú sa nepodarilo vzkriesiť

Ak sa starších Bratislavčanov opýtate na objekty, za ktorými im je najviac smutno, Propeler sa určite umiestni v prvej päťke. Víkendové výlety si bez plavby na obľúbenej lodi nevedeli ani predstaviť. Patril k Dunaju rovnako ako Lido či lunapark.

Ilustračný obrázok k článku Propeler: Romantika na Dunaji, ktorú sa nepodarilo vzkriesiť
Zdroj: TASR

Bratislavské Staré Mesto sa viackrát pokúšalo nájsť peniaze na obnovu tradície a spojiť oba brehy Dunaja. Naposledy sa to podarilo v roku 2014. Za symbolickú sumu ste sa vtedy mohli plaviť medzi Petržalkou, Starým Mestom a River Parkom. Cestujúcich vozila loď Prešov s kapacitou 220 ľudí. Od konca augusta do októbra odplávala 191 hodín a previezla takmer 7-tisíc ľudí. Najviac sa z nej tešili rodiny s deťmi.

Zaujímalo nás, prečo sa nepodarilo udržať toto lákadlo na Dunaji dlhšiu dobu. „Propeler je na prevádzku dosť drahá záležitosť. Skúšobné spustenie prepravy v roku 2014 bolo iniciatívou bývalého vedenia Starého Mesta. Momentálne sa obnova premávky lode neplánuje,“ povedala nám hovorkyňa Starého Mesta Nora Gubková.

Nostalgia na vlnách

Propeler spustili na vodu v roku 1890, kedy majiteľ „Gumonky“ Heinrich Hörnes založil súkromnú lodnú spoločnosť, ktorá pomocou dvoch parníkov – Friedricha a Izabely zabezpečovala dopravu z ľavého brehu Dunaja na pravý a opačne. Neskôr k nim pribudla tretia loď.

Obľúbené dopravné prostriedky boli maximálne vyťažené. Premávali každý deň od marca do októbra. Boli atrakciou, ktorú využívali všetky vrstvy obyvateľstva – chudobní občas, majetnejší pravidelne.

Ďalší z parníkov bol Donau, časom premenovaný na Dunaj, neskôr na Devín. Počas 2. svetovej vojny mal aj iné názvy, podľa toho, komu práve patril. Po vojne sa volal Bratislava. Premával od roku 1911 do roku 1966.

Nedávna minulosť

Poslednou kompou minulého storočia bol Kamzík – loď poháňaná dieselovými motormi. Ako propeler začal premávať v roku 1978. Začiatkom 21. storočia sa postupne plavba spájajúca brehy Dunaja stala pre prevádzkovateľov stratovou. Počas niekoľkých sezón fungovala za finančnej pomoci mestských častí Staré Mesto a Petržalka, od roku 2003 nepremáva vôbec, ak nepočítame jej krátke oživenie pred dvoma rokmi.

Čítajte tiež: Oddychová zóna v srdci mesta. Ako by mohlo vyzerať bratislavské Lido?

propeler16
3
Galéria
Zdroj: TASR
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM