Rôzne

Prinesú čisté vozidlá MHD viac cestujúcich? Dopravný podnik je v boji proti vandalom stále viac úspešný

Rôzne formy vandalizmu v bratislavskej MHD nie sú, bohužiaľ, nevídaným úkazom. Stretnúť sa s nimi môže azda každý, kto denne cestuje mestskou hromadnou dopravou. Dopravnému podniku vandali spôsobujú nemalé škody. Dobrou správou je, že tento druh vyčíňania má klesajúcu tendenciu.

Ilustračný obrázok k článku Prinesú čisté vozidlá MHD viac cestujúcich? Dopravný podnik je v boji proti vandalom stále viac úspešný
Zdroj: Dnes24.sk

Dopravné zápchy v Bratislave sú na dennom poriadku. Podľa odborníkov by pomohlo, keby ľudia viac využívali mestskú hromadnú dopravu. Mnohí sa však vyhovárajú na zničené a špinavé vozidlá MHD. Faktom je, situácia sa z roka na rok zlepšuje. „Čistota vo vozidlách MHD je jednou z priorít nielen vedenia DPB, ale aj pána primátora hlavného mesta SR Bratislavy,“ hovorí hovorkyňa Dopravného podniku Bratislava Adriana Volfová.

Menej vandalov

Odstraňovanie škôd po vandaloch však stále stojí dopravný podnik nemalé peniaze. Pre porovnanie, za obdobie január až máj 2015 musel podnik vynaložiť na nápravy viac ako 23-tisíc eur, za rovnaké obdobie v roku 2016 je to však o viac ako 12-tisíc eur menej.

„Vandalizmus má za posledné sledované obdobie rokov 2015 a 2016 klesajúcu tendenciu a to z dôvodu, že vozidlový park DPB prešiel masívnou modernizáciou aká tu v histórii podniku nebola. Všetky nové vozidlá – 120 trolejbusov, 100 nových autobusov a 60 električiek – sú vybavené nielen vnútorným, ale aj vonkajším kamerovým systémom,“ vysvetlila Volfová.

Suvenír z autobusu

Vandali najčastejšie kradnú vo vozidlách MHD bezpečnostné kladivká, ktoré slúžia na rozbitie skla napríklad v prípade požiaru alebo nehody. Najväčším problémom sú však sprejeri. „Vandali najčastejšie poškodzujú označovače na cestovné lístky, sedadlá, lámu zádržné tyče a vo veľkom množstve zaznamenáva DPB sprejerstvo v interiéroch vozidiel,“ informuje Bratislava24.sk hovorkyňa.

Čistenie vozidiel

Každé vozidlo sa musí vyčistiť vždy po návrate z prevádzky. „Vodič na každom obratisku počas prestávky kontroluje vozidlo, pozbiera odpadky, ktoré tam nechajú cestujúci a vynesie ich do odpadkového koša. Pri zistení väčšieho znečistenia to nahlási na dispečing DPB a ten rozhodne o ďalšom postupe. Zaznamenali sme aj prípady, kedy muselo byť vozidlo stiahnuté z výpravy, presunuté do vozovne na chemické čistenie a nahradené iným vozidlom,“ upresňuje hovorkyňa DPB.

Čistenie vozidla okrem vyššie spomenutého pozostáva tiež z čistenia sedadiel, dezinfikovania madiel a zadržovacích tyčí, povysávania podlahy, schodov aj kabíny vodiča či umytia podlahy. Počas zimných mesiacov pri veľkých mrazoch sa nezotiera podlaha na vlhko kvôli bezpečnosti.

„DPB ykonáva minimálne raz ročne mimoriadne čistenie a teda nad rámec denného čistenia. Čistenie sa realizuje podľa potreby a podľa finančných možností rozpočtu – samotné čistenie sedadiel cestujúcich aj vodiča (tepovanie), vysávanie čalúnených sedadiel, operatívne očistenie sedadiel cestujúcich od škvŕn a žuvačiek, nanesenie ochranného nástreku, zabezpečujúceho odolnosť voči prenikaniu nečistôt a kvapalín do vlákien textilných sedadiel a čistenie grafity,“ približuje Adriana Volfová.

Ak ste svedkom vandalizmu vo vozidle MHD, dopravný podnik odporúča, aby ste sa obrátil na vodiča, ktorý sa vie okamžite spojiť s dispečingom. „Ten zabezpečí ihneď príchod dispečerskej hliadky a polície,“ dodáva hovorkyňa.

Čítajte tiež: Keď stojí autobus v zápche, nepotrebujete ďalší lístok. Na čo všetko máte ako cestujúci nárok

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM