Ilustračný obrázok k článku Potešujúci trend: Bratislavčania zistili, že bicykel nie je len na rekreáciu
Zdroj: TASR

Potešujúci trend: Bratislavčania zistili, že bicykel nie je len na rekreáciu

V centre Bratislavy jazdí stále viac ľudí na bicykli.

ESL Správy Samospráva
ESL Správy Samospráva

Potešujúci trend: Bratislavčania zistili, že bicykel nie je len na rekreáciu

V centre Bratislavy jazdí stále viac ľudí na bicykli.

Ilustračný obrázok k článku Potešujúci trend: Bratislavčania zistili, že bicykel nie je len na rekreáciu
Zdroj: TASR

Cyklistická doprava v hlavnom meste počas prvej vlny pandémie na okraji Bratislavy výrazne poklesla. V centre si však svoj trend v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi udržala. Ukazujú to dáta z cyklosčítačov zverejnené na transparentnom portáli hlavného mesta .

Za povinnosťami

Kým počas prvej vlny pandémie na bratislavskej hrádzi počet cyklistov výrazne poklesol, v centre mesta medzi Starým mostom a Mostom SNP bolo v apríli a máji celkovo zaznamenaných dokonca viac prejazdov než v rovnakom období roka 2019. Napríklad v apríli 2019 bolo na Viedenskej ceste zaznamenaných celkovo takmer 35-tisíc prejazdov bicyklom. V apríli 2020 to bolo až 54 240 prejazdov, čo je takmer o 20-tisíc viac. Vyplýva to z údajov z cyklosčítačov, ktoré magistrát hlavného mesta zverejňuje na svojom transparentnom portáli.

„Rekreačné bicyklovanie na hrádzi Bratislavčanky a Bratislavčania počas prvej vlny obmedzili, zatiaľ čo do práce či za inými povinnosťami v centre začali viac jazdiť práve na bicykli. Čo sa týka druhej vlny pandémie, tá podľa dostupných dát zatiaľ nemá na využívanie cyklistickej dopravy v hlavnom meste žiadny vplyv,“ vysvetľuje hovorkyňa Bratislavy Katarína Rajčanová.

Na dlhodobých číslach vidno, že investície do (cyklo)infraš­truktúry sa prejavujú na zvýšenom využívaní tohto typu dopravy. „Pred otvorením Starého Mosta bolo na Viedenskej ceste 250-tisíc prejazdov bicyklov za rok. Teraz, mesiac pred koncom roka, sme na čísle 418-tisíc,“ približuje primátor hlavného mesta Matúš Vallo.

Jar a leto

Neprekvapí, že najsilnejšia je cyklistická doprava najmä počas jari a leta a najviac cyklistov jazdí v Bratislave počas víkendov. To platí najmä pre bratislavskú hrádzu, kde je rozdiel v porovnaní s pracovným týždňom výraznejší. Naopak na Viedenskej ceste je rozdiel v počte cyklistov počas jednotlivých dní v týždni menej výrazný.

„To môže naznačovať, že bratislavská hrádza je z hľadiska cyklistiky využívaná skôr na rekreačnú cyklistiku počas voľného času, kým v centre mesta sa bicykel využíva aj ako dopravný prostriedok na cestu v rámci mesta. Čo sa týka denného obdobia, dá sa rozprávať o „rannej špičke“ medzi šiestou a ôsmou, potom sa cyklisti vo väčšom začínajú objavovať od tretej poobede,“ uviedol Tomáš Peciar, mestský cyklokoordinátor.

Údaje z cyklosčítačov sa do štatistík na web Open data dostanú v priebehu 24 hodín. Magistrát už inštaloval sčítače na ďalších frekventovaných miestach – na Starom moste smerom z Petržalky či na nábreží Dunaja na staromestskej strane smerom z mesta. Nový sčítač by mal pribudnúť čoskoro napr. v novej zóne Nivy a do budúcna aj na ostatných mostoch cez Dunaj.

Ekologickejšia doprava v meste

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín