Alexandra Húsková Rôzne

OBRAZOM: Kam sa lietalo počas socializmu najčastejšie?

Bratislavské letisko sa začalo stavať v roku 1947. Na archívnych záberoch môžete vidieť interiér lietadla Tupolev 104, centrum letových dispečerov, či pilota v kokpite. Nechýba ani prílet sovietskeho lietadla na naše letisko v roku 1957, ktorý si nenechali ujsť tisíce Bratislavčanov.

Ilustračný obrázok k článku OBRAZOM: Kam sa lietalo počas socializmu najčastejšie?
Zdroj: TASR

Na archívnych záberoch môžete vidieť interiér lietadla v šesťdesiatych rokoch. Na archívnej snímke z 1. apríla z roku 1957 uvidíte dopravné lietadlo TU-104 v Bratislave.

„V nedeľu 31. marca predpoludním pristálo na bratislavskom letisku v Ivánke známe sovietske dopravné prúdové lietadlo TU-104. Tisíce Bratislavčanov boli si pozrieť toto majstrovské dielo sovietskej techniky. Mali možnosť pozrieť si aj vnútorné zariadenie, ktoré je veľmi elegantné a účelné,“ popisovali príchod lietadla vtedajší spravodajcovia.

„V roku 1998 letisko v Bratislave spájalo hlavné mesto pravidelnými i nepravidelnými leteckými linkami so siedmymi krajinami Európy, Libanonom, Kuvajtom a Spojenými arabskými emirátmi. Ročne odbavili vyše deväťtisíc pravidelných liniek, z ktorých viac ako päťtisíc smerovalo do zahraničia,“ uvádza agentúra Tasr.

V galérii nájdete aj záber z centra letových dispečerov, z 9. augusta 1989. „Zatiaľ čo mnohí z nás využívajú na dovolenkové presuny leteckú dopravu, oni sú tí muži, o ktorých málokto vie, ale ktorí spolu s pilotmi riadia lietadlá a zodpovedajú za ich bezpečný let. To, že je ich práca psychicky vyčerpávajúca, netreba ani pripomínať. Pohľad na jeden z pracovných pultov s obrazovkou radaru v stredisku riadenia letovej prevádzky na letisku v Bratislave,“ znie spravodajský komentár pri fotografii.

Prečítajte si aj: Havárie lietadiel v Bratislave

Z histórie letiska

Prípravné práce pre dnešné letisko začali v roku 1947 a stavba sa začala v roku 1948. Bola vybudovaná vzletová a pristávacia dráha v smere 04/22 s dĺžkou 1 900 metrov a v smere 13/31 s dĺžkou 1 500 metrov.

Letová prevádzka na novom bratislavskom letisku v Ivanke pri Dunaji bola zahájená v roku 1951. V roku 1970 bol otvorený dnešný terminál A spoločne s príslušným prednádražím a novým komunikačným systémom.

V máji 1970 bola otvorená linka Bratislava – Praha – Amsterdam – New York, na ktorej lietali Československé aerolinie s lietadlami typu Iľjušin Il-62. V 80-tych rokoch minulého storočia bola v rámci komplexnej rekonštrukcie dráhového systému letiska predĺžená dráha 04/22 na dĺžku 2 900 m a dráha 13/31 na dĺžku 2 950 m.

Odo dňa 21. júla 1993 nesie Letisko Bratislava meno po M. R. Štefánikovi. V roku 1995 bola vybudovaná nová požiarna zbrojnica, ktorá sa nachádza pri križovatke vzletovo pristávacích dráh.

V roku 1997 bola realizovaná rekonštrukcia vzletovej a pristávacej dráhy 13/31 s komplexným zameraním na káblové rozvody VPD a energozariadenia letiska tak, aby vyhovovali platným leteckým predpisom a požiadavkám bezpečnosti letovej prevádzky minimálne pre kategóriu IIIA cat. ICAO.

Úpravou v rámci stavby sa dosiahlo predĺženie použiteľnej dĺžky dráhy pre vzlet o 240 m, t. j. na celkovú dĺžku VPD 3 190 m. V marci roku 1998 bola do prevádzky uvedená nová riadiaca veža, ktorá na rozdiel od starej veže mala výhodnejšie umiestnenie a modernejšiu technológiu. Koncom roku 1999 bola zahájená prevádzka na novej časti vybavovacej plochy.

Prečítajte si aj: Z Bratislavy do macedónskeho Skopje: Na bratislavskom letisku pribudla nová letecká linka

Zdroj:Tasr/Dnes24

Letisko retro zábery
7
Galéria

Rýchle správy

Najčítanejšie