Obchvat Bratislavy bude mať takmer 50 kilometrov
Koncepciu rozvoja dopravnej siete v hlavnom meste SR a Bratislavskom samosprávnom kraji predstavili minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ, predseda BSK Pavol Frešo a poslankyňa Národnej rady SR Magda Vášáryová.
Všetci traja predstavitelia spoločnou účasťou demonštrovali, že výstavba nultého bratislavského obchvatu D4 a rýchlostnej komunikácie R7 sa z regionálneho charakteru stali celonárodnou prioritou. Je to aj z toho dôvodu, že každodenné dopravné zápchy na cestných privádzačoch do hlavného mesta sú už neúnosné a dojazdy do cieľových oblastí sa predlžujú aj o vyše hodinu. Ako uviedol Ján Figeľ, ide o najintenzívnejšiu dopravnú trasu na Slovensku.
„Som rád, že sa D4 začleňuje do priorít štátu a župa bude pri jej realizácii nápomocná. Diaľnica priamo pomôžeme mnohým Bratislavčanom ale aj obyvateľom denne dochádzajúcim za prácou do hlavného mesta“, povedal župan Pavol Frešo. Podľa neho je pri tomto projekte nevyhnutná spolupráca štátu, župy a mesta.
Len po tranzitnom Prístavnom moste denne prejde okolo 100.000 vozidiel. Preto výstavba D4 sa stáva rozhodujúcou témou najbližších rokov. „Je to dielo finančne veľmi náročné, na úrovni dvoch miliárd eur. Prebiehajú už prípravné práce najmä v posúdení environmentálnych dopadov na životné prostredie. S výstavbou by sa malo začať v roku 2014. Severo-južný diaľničný obchvat má projektové prepojenie aj na plánovanú výstavbu šiesteho mosta cez Dunaj,“ dodal minister dopravy Ján Figeľ.
Potrebu urýchleného začatia výstavby D4 podčiarkol aj Pavol Frešo. „Prísľub o skorom začatí prác na nultom okruhu je dobrou správou pre vyše 600.000 obyvateľov bratislavskej župy. Obrovské kolóny áut sa dnes tvoria zo všetkých smerov do Bratislavy, či už je to od Stupavy, Pezinka, Senca alebo Dunajskej Stredy. Tento diaľničný obchvat výrazným spôsobom tieto problémy rieši.“ Frešo ponúkol aj pomoc pri financovaní projektu cez eurofondy, o ktoré môžu regióny v rámci V4 požiadať.
Všetky úseky diaľnice D4 by mali byť dokončené do 6 respektíve 8 rokov. Prvým z úsekov, ktorý je už vo výstavbe je Záhorská Bystrica – Devínska Nová Ves – križovatka Stupava. Predpokladané náklady na výstavbu diaľnice D4.
Ťah – Názov úseku – Dĺžka v km D4 – št. hr. SR/RR – Jarovce – 2,3 D4 – Jarovce – Ivanka sever – 22,17 D4 – Ivanka sever – Záhorská Bystrica – 16,78 D4 – Záhorská Bystrica – Devínska Nová Ves (križovatka Stupava juh) dobudovanie na 4-pruh – 3,02 D4 – Devínska Nová Ves – št. hr. SR/RR – 3,57
Ťah D4 celkom – 47,84 kilometrov
Zdroj: BSK