NESROVNAL: Znižovanie vizuálneho smogu je naša priorita
Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal sa 14. júla stretol so starostami mestských častí, aby sa zefektívnilo konanie pri odstraňovaní vonkajšej reklamy.
Primátor navrhol zriadiť na odstraňovanie vonkajšej reklamy pracovnú skupinu, v ktorej bude zastúpené nielen mesto, ale aj zástupcovia mestských častí. Cieľom je urýchlenie odstránenia reklamných zariadení na území Bratislavy. Informovala o tom hovorkyňa hlavného mesta Ivana Skokanová.
Bratislavský primátor informoval starostov o potrebnom zjednotení sa pri odstraňovaní reklamných zariadení. „Vypracovali sme pasport reklamných zariadení, ktorých je na území Bratislavy takmer 10-tisíc. Hlavné mesto má však v priamej správe približne 4-tisíc, zvyšné sú v správach mestských častí. Preto musíme procesy nielen urýchliť, ale aj zjednotiť, keďže nás brzdia zlé zákony,“ povedal primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal.
Mesto nemôže odstrániť akúkoľvek čiernu stavbu
Hlavné mesto zároveň vypracovalo manuál postupu pre stavebné úrady, aby mohli efektívnejšie postupovať pri vydávaní súhlasu s odstraňovaním reklamnej stavby. Mesto totiž nemôže svojvoľne odstraňovať akúkoľvek čiernu stavbu. Rozhodnutie o odstránení reklamného zariadenia môže vydať iba stavebný úrad a tie sú v mestských častiach
V Bratislave je v súčasnosti takmer 9 600 reklamných zariadení väčších ako tri metre štvorcové. Vo všeobecnosti je najviac reklamných plôch v mestskej časti Ružinov, kde ich je 2 849. Za ním nasleduje Staré Mesto, Petržalka, Nové Mesto, Karlova Ves, Vrakuňa a ďalšie časti.
Najmenej ich má mestská časť Jarovce. „Reklamných zariadení je extrémne veľa, ničia konkurencieschopnosť mesta, verejné priestranstvá a kvalitu života v meste. Bývalé vedenie mesta neurobilo nič preto, aby ich bolo menej. Znižovanie vizuálneho smogu je naša priorita a už od nástupu do vedenia podnikáme kroky, ktoré smerujú nielen k ich odstráneniu, ale aj na nastavenie jasných pravidiel,“ dodal primátor.
Podľa vzoru Viedne
Hlavné mesto pracuje na manuály vonkajšej reklamy podľa vzoru Viedne. Jeho cieľom bude stanoviť jasné pravidlá pre umiestňovanie vonkajšej reklamy v meste a získať tak efektívne originálne právomoci mesta regulovať vonkajšiu reklamu na svojom území.
Vedenie hlavného mesta SR Bratislavy znižuje počet reklamných zariadení v meste. Ešte koncom januára 2015 sa hlavné mesto obrátilo na súd a požiadalo ho o vypratanie stožiarov verejného osvetlenia, ktoré využívali viaceré spoločnosti na reklamnú činnosť. Z ulíc hlavného mesta by tak malo po rozhodnutí súdov zmiznúť až 1 623 takýchto informačných tabúľ, ktoré slúžili na reklamu.
Trojnožky musia zmiznúť
Hlavné mesto zrušilo a nepredĺžilo povolenie ani spoločnosti, ktorá využívala na reklamu tzv. trojnožky. Spoločnosť mala platné povolenie na umiestňovanie 428 reklamných zariadení do júna 2015, po tomto dátume mala spoločnosť tieto svoje zariadenia odstrániť.
Nestalo sa tak a vec skončila na Okresnom úrade, ktorý však dal mestu za pravdu a reklamné trojnožky budú z mestských pozemkov odstránené po vypršaní zákonných lehôt.
Vizuálny smog rieši mesto aj s partnermi z Asociácie vonkajšej reklamy, ktorá združuje bilbordové spoločnosti. Spoločným cieľom je zníženie reklamného smogu. Už dve takéto spoločnosti odstránili v minulom roku viac ako 120 reklamných zariadení, v tomto roku by mal byť počet podobný.
Čítajte aj: Ako by vyzerala Bratislava, keby bola reklama všade?
Ilustračný obrázok