Promenádu zdania: Autá, ktoré zásobujú lode na Dunaji budú platiť tisícku ročne
Na bratislavské nábrežie Dunaja už autá, ktoré zásobujú pristavené lode, nebudú môcť vojsť bezplatne. Od Starého mosta až po Most Lafranconi bude mestská časť za vstup autom vyberať miestnu daň. Staré Mesto si za zásobovanie lodí v tejto lokalite bude účtovať daň vo výške 5 eur na deň.
Staromestskí miestni poslanci schválili zmeny vo všeobecne záväznom nariadení, ktoré budú platné od 1.januára 2015.
„Zásobovanie lodí nevie mestská časť časovo obmedziť, lebo je závislé od toho, kedy lode kotvia. Na druhej strane je to spôsob, ako získať nejakú kompenzáciu za obmedzenia, ktoré týmto spôsobuje doprava po Dunaji,“ vysvetľuje starostka Tatiana Rosová.
Podotýka, že keďže majú turisti všetko potrebné na lodi, v Bratislave svoje peniaze nenechávajú a mesto ani mestská časť z nich nemá prakticky žiaden profit.
Za zásobovanie lodí v tejto lokalite si Staré Mesto bude účtovať daň vo výške 5 eur na deň, na rok sa bude platiť 1000-eurový paušál.
„Táto sadzba je vyššia ako sadzba dane za zásobovanie v ostatných častiach. Na dunajskej promenáde bude totiž zásobovanie umožnené po celý deň, inde je obmedzené,“ doplnila vedúca referátu miestnych daní Mária Barátiová.
Do pešej zóny sa má vrátiť administratíva
Mestská časť však zníži daň v centre mesta podnikateľom i fyzickým osobám, ktoré sú oprávnené podnikať a preukážu, že môžu svoje auto odstaviť v pešej zóne buď v garáži, alebo v dvornom priestore. Z 3273 eur, ktoré za rok platia dnes, to od nového roka bude 1500 eur.
„Chceme, aby sa do pešej zóny vrátila administratíva a aby tam mohli sídliť napríklad aj neziskové organizácie,“ uviedla Barátiová. „Prevádzkové náklady sú tam totiž také vysoké, že je problém prenajímať nebytové priestory. Pešia zóna preto vyzerá akoby tam boli len reštauračné zariadenia,“ dodala.
Znížením paušálnej sadzby za vjazd do historickej časti mesta tak chce mestská časť znížiť celkové náklady podnikateľov. „Predpokladáme, že vzniknutý rozdiel v príjmoch na tejto dani v dôsledku zníženia sadzby sa vyrovná vyšším počtom zakúpených celoročných povolení k vjazdu do pešej zóny,“ uvádza samospráva.
Staré Mesto chce regulovať počet vjazdov do pešej zóny novým dopravným značením tak, aby vjazd bol obmedzený vydaným povolením.„Ak sa budú predpisy porušovať, napríklad parkovaním na verejných komunikáciách, subjekty môžu prísť o povolenie k vjazdu,“ dodala Barátiová.