MHD sa podľa I. Nesrovnala zásadne zlepšila, odborník si to nemyslí
Nesrovnalom navrhované nové zľavy v MHD vníma odborník ako nekoncepčné. Podľa neho ide len o predvolebnú kampaň.
V bratislavskej MHD došlo za posledné štyri roky k zásadnému zlepšeniu ponúkaných služieb a aj vozového parku. V piatok to vyhlásil primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal, ktorý chce svoj post obhájiť aj v nadchádzajúcich komunálnych voľbách.
Martin Fundárek z občianskeho združenia Lepšia doprava si však myslí, že v prípade rozvoja MHD v Bratislave za uplynulé štyri roky nastala stagnácia až mierny úpadok.
Kvalita MHD
Nesrovnal svoje tvrdenia opiera o prieskum verejnej mienky, ktorý si objednal Dopravný podnik Bratislava (DPB). „Viac ako dve tretiny opýtaných Bratislavčanov vidí veľký kvalitatívny posun práve v kvalite cestovania v MHD. Za posledné štyri roky nastal v tejto oblasti obrovský skok. V Bratislave máme 60 nových električiek, 90 nových autobusov, 19 elektrobusov a všetky trolejbusy sú už obnovené,“ povedal primátor.
Viaceré vozidlá MHD sú podľa jeho slov klimatizované, nízkopodlažné, ponúkajú internetové pripojenie a viacero smart riešení. Nesrovnal deklaruje, že obnovili viac ako 40 zastávok. Na viaceré zastávky, najmä v centre mesta, boli nainštalované elektronické informačné tabule.
Posun v MHD
V rozvoji verejnej dopravy chce pokračovať ďalej. Posun sľubuje v projektoch električkovej trate až na koniec Petržalky, do Devínskej Novej Vsi, Podunajských Biskupíc či Vrakune. „Chcem pokračovať v nákupe nových električiek a autobusov. Plánujem zjednotiť zľavy pre seniorov. Chcem, aby sa 100-percentná zľava z ceny cestovného posunula z veku 70 rokov, kde je teraz, na individuálny vek, kedy konkrétny Bratislavčan nastúpi do dôchodku. MHD musí viacej podporovať mladé rodiny, navrhujem preto 100-percentnú zľavu pre sprievod detí do troch rokov,“ podotkol primátor. Bratislava podľa neho na to má peniaze, pretože je v najlepšej finančnej kondícii za posledné roky.
Posun v MHD nastal podľa generálneho riaditeľa DPB Milana Urbana aj v kvantite výkonov. DPB spolu s mestom podľa neho musia pokračovať v pravidelnej obnove vozidiel MHD. „To znamená zhruba ročne 40 autobusov, tri až štyri električky a šesť až sedem trolejbusov. Trolejbusy sú však už teraz vynovené kompletne. Ich obnova preto bude naštartovaná až po roku 2020,“ podotkol.
Kritika odborníka
Fundárek hodnotí ako pozitívum práce súčasného vedenia mesta a DPB dokončenie I. etapy električkovej trate do Petržalky a obnovy Starého mosta. Radí tu aj spustenie bikesharingu a masívnu obnovu ciest, kde je však podľa neho otázna kvalita odvedenej práce i výber rekonštruovaných úsekov.
„Rozvoj a modernizácia koľajovej dopravy sa však výrazne zbrzdili. Modernizácia vozidlového parku DPB je nekoncepčná, nekupujú sa vozidlá, ktoré by bolo najviac treba. Verejná doprava je naďalej obmedzovaná pre rôzne podujatia a pre stavebnú činnosť,“ zhodnotil.
Nesrovnalom navrhované nové zľavy v MHD vníma ako nekoncepčné. Podľa Fundáreka ide len o predvolebnú kampaň, ktorá nie je postavená na reálnych základoch.