Ilustračný obrázok k článku Magistrát vyťahuje „eso z rukáva“: Audit v Dopravnom podniku a OLO údajne potvrdil vážne pochybenia
Zdroj: TASR

Magistrát vyťahuje „eso z rukáva“: Audit v Dopravnom podniku a OLO údajne potvrdil vážne pochybenia

Konečne sa primátor Ivo Nesrovnal odhodlal k zverejneniu výsledkov auditov, ktoré nariadil vykonať ešte začiatkom tohto roka v Dopravnom podniku Bratislava (DPB) a v mestskom podniku Odvoz a likvidácia odpadu (OLO). Tie údajne odhalili neefektívne a nehospodárne riadenie a pochybenia v manažmente.

Tomáš Stupavský Samospráva
Tomáš Stupavský Samospráva

Magistrát vyťahuje „eso z rukáva“: Audit v Dopravnom podniku a OLO údajne potvrdil vážne pochybenia

Konečne sa primátor Ivo Nesrovnal odhodlal k zverejneniu výsledkov auditov, ktoré nariadil vykonať ešte začiatkom tohto roka v Dopravnom podniku Bratislava (DPB) a v mestskom podniku Odvoz a likvidácia odpadu (OLO). Tie údajne odhalili neefektívne a nehospodárne riadenie a pochybenia v manažmente.

Ilustračný obrázok k článku Magistrát vyťahuje „eso z rukáva“: Audit v Dopravnom podniku a OLO údajne potvrdil vážne pochybenia
Zdroj: TASR

Na výsledky spomínaných auditov všetci netrpezlivo čakali. Síce mali byť zverejnené už koncom júna a mnohým ľuďom sa práve zatajovanie výsledkov nepozdávalo, no nakoniec už uzreli „svetlo sveta". Včera s nimi boli oboznámení poslanci finančnej komisie mestského zastupiteľstva.

Prečítajte si tiež: Primátor nariadil vykonať audit v mestských podnikoch, jeho výsledky však stále nikto nevidel

V DPB údajne závažné prešľapy

Podľa dostupných informácii sú zistenia nezávislého auditu v DPB závažné. Audit vraj okrem predražených úverov a služieb poukázal na netransparentné postupy obstarávania a uzatváranie nevýhodných zmlúv.

„Potvrdilo sa, že mesto a Bratislavčania prichádzali neodborným riadením o vysoké sumy. A pritom tieto financie zúfalo chýbajú práve v infraštruktúre a dopravných projektoch mesta. Aj keď ma to neteší, audit potvrdil oprávnenosť indícií o neefektívnom a nehospodárnom riadení podniku a profesionálnom zlyhaní manažmentu,“ skonštatoval primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal.

„Mesto je dlhodobo finančne poddimenzované a DPB od roku 2006 do roku 2015 pripravil Bratislavu len na právnych službách a len cez jednu zo svojich právnických kancelárií o takmer 11 miliónov eur. Podľa auditu aj uplynulý rok DPB ukrátil mesto o viac ako 5 miliónov eur. Toto je výsledok žalostného riadenia podniku za posledné roky,“ konštatuje primátor hlavného mesta Ivo Nesrovnal.

DPB akékoľvek obvinenia o šafárení s financiami razantne odmieta. Viac sa dočítate tu: Konflikt pokračuje: Mesto je s DPB na nože

Podozrivé verejné obstarávania v OLO

Zlé hospodárenie odhalil aj audit v OLO, kde boli zistené neakceptovateľné postupy pri verejných obstarávaniach. Zmluvní dodávatelia boli priamo schválení predstavenstvom bez realizácie obstarávania, pri obstarávaní niektorých služieb neprebehlo výberové konanie. Samotný generálny riaditeľ sa nominoval do trojčlenných výberových komisií vyhodnocujúcej predložené ponuky.

„Napriek nepríjemným zisteniam o riadení oboch podnikov som rád, že na základe práve prebiehajúcich transparentných výberových konaní do vedenia mestských podnikov, ktoré sú postavené na posudzovaní profesionality a odborných skúseností uchádzača, prevezmú podniky schopní manažéri, ktorí ich budú viesť transparentne a rozvíjať ich služby v prospech Bratislavčanov,“ doplnil primátor.

Prečítajte si tiež: DPB pravdepodobne čakajú veľké zmeny. Medzi kandidátmi na šéfa firmy už nie je Ľubomír Belfi

Zásadné zistenia auditu DPB:

- právne služby / exekúcie: Náklady vymáhania pohľadávok a exekúcie za 2014 boli vo výške 5,5 mil. Eur. Výnosy z tejto položky predstavovali 2,2 mil. Eur, čo znamená čistú stratu pre DPB vo výške 3,3 mil. Eur za rok 2014.

- čistenie vozidiel: DPB nakupuje trojnásobne drahšie čistenie vozidiel ako DPB Košice a Žilina. Náklady čistenia na 1 vozidlo v Bratislave predstavujú 1 000 Eur, v Košiciach a Žiline približne 360 Eur. Pri nákladoch 400 Eur za 1 vozidlo by Bratislava ročne ušetrila 550 tis. Eur.

- energie: DPB má 19-krát vyššiu spotrebu elektrickej energie ako OLO, ale cena v OLO je nižšia ako v DPB. Keby DPB mala cenu ako v OLO odhadovaná ročná úspora by znamenala 300 tis. Eur.

- poistenie: Poistenie zodpovednosti manažérov a členov dozornej rady si vedenie DPB v rokoch 2011–2014 platilo zo zdrojov DPB. Ak chcú byť manažéri a členovia dozornej rady poistení, mali by si to platiť z vlastného vrecka. V priebehu štyroch rokov pripravilo toto nezmyselné nastavenie Bratislavčanov o 1 mil. Eur, ročne o 250 tis. Eur.

- dlhová služba: Aktuálne podmienky úverov DPB sú nevýhodné a vysoko nad aktuálnou trhovou úrovňou. Pri renegociáciách môže mesto ušetriť minimálne 180 tis. Eur ročne.

- bezpečnostná služba: Nastavením neopodstatnených kompetencií pri obstarávaní bezpečnostnej služby mohlo DPB ušetriť 600 tis. Eur v priebehu štyroch rokov, čo znamená úsporu 150 tis. Eur ročne. O túto čiastku bola nižšia ponuka druhého neúspešného uchádzača.

- výberové konania / obchodné podmienky: Pri tak významných finančných nákladoch veľkoodberateľa PHM má podľa auditu DPB veľký priestor na zníženie ceny nafty. Pri opravách a údržbách v tak významných finančných objemoch sú podmienky obstarávania služieb nastavené neadekvátne. DPB nemá k dispozícii údaje z obstarávania k prenájmu autobusov pri ročnom náklade za rok 2014 vo výške 1,6 mil. Eur.

Prečítajte si reakciu DPB: Dopravný podnik vracia úder: Výsledky auditu dopadli dobre, primátor zavádza!

Zdroj: Magistrát hlavného mesta Slovenska

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín