Kto skôr príde, ten skôr prezuje
Už niekoľko dní rezonuje téma možného nedostatku zimných pneumatík a ich zdraženia. Budeme teda prezúvať tento rok drahšie? Budeme mať do čoho prezuť?
Vlna paniky dorazila na Slovensko z českých webových médií, ktoré na základe prieskumov obchodných trhov EÚ už bubnujú na poplach, že zimných pneumatík bude nedostatok a čakacie doby na ne budú dlhšie. Môže sa stať, že niektoré rozmery vôbec nebudú k dispozícii.
My sme sa o tejto situácii porozprávali s odborníkom na pneumatiky a riaditeľom internetového pneumatikárskeho portálu www.az-pneu.sk, Hynkom Serafinom.
„Túto situáciu spôsobilo súbežne viac faktorov, ktoré v priebehu posledných dvoch rokov ovplyvnili tak cenu, ako aj množstvo pneumatík na jednotlivých trhoch, nielen Európy, ale celého sveta. Vzhľadom na hospodársku krízu došlo k útlmu výroby v mnohých pneumatikárskych koncernoch, čo spôsobilo výpadok výroby na sklad. Ďalším a dôležitým faktorom je prudko sa rozvíjajúci motorizmus a samotný automobilový priemysel v Číne, ktorá potrebuje obúvať veľké množstvo vozidiel. Výrobcovia, vzhľadom na neexistujúce skladové zásoby, nestačia pokrývať nároky tohto, dá sa povedať, najväčšieho svetového trhu.“
Výrobcom a producentom pneumatík urobilo škrt cez rozpočet vraj aj počasie?
„Postarali sa o to najmä rozsiahle suchá v juhoázijských oblastiach, kde sú najväčší pestovatelia kaučuku, najdôležitejšej zložky pneumatikovej zmesi. V priebehu dvoch rokov zdražel kaučuk, ako surovina, o skoro 140%, teda viac ako dvojnásobok, následne čoho zdražela aj výroba a produkcia pneumatík, tento rok o ďalších 6 %.“
Záujem asi zjavne prevyšuje ponuku gumárenskej produkcie. Aké sú tohtoročné perspektívy slovenského a českého trhu?
„Hlavným problémom našich trhov je to, že sú malé, aj v rámci EÚ. Výrobcov v prvom rade zaujímajú veľké trhy, ako napríklad Nemecko, Taliansko alebo Francúzsko. My sa dostávame do ich záujmu, až po uspokojení týchto trhov, aj s novinkami. Tie obvykle dorazia doslova, až po Vianociach, kým západná Európa na nich jazdí už mesiac, dva. A to sa ešte nebavíme o atypických rozmeroch, napríklad športových pneumatík alebo nových pneu na SUV-čka a Off-roady, ktorých je na naších cestách pomerne veľa. Tam je perspektíva kúpy len formou záväznej objednávky s následnou, niekoľko dňovou, prípadne niekoľko týždňovou lehotou.“
Za nami sú už časy, keď sme na svojich embéčkach, žigulákoch, trabantoch či moskvičoch jazdili na celoročných pneumatikách. Ako hodnotíte prístup vodičov?
„Aj to je ďalší dôležitý faktor. Českí a slovenskí vodiči už niekoľko sezón zvyšujú svoju bezpečnosť na cestách, taktiež legislatíva okolitých štátov, napríklad Rakúska, prispela k zvýšenému záujmu motoristickej obce o letnú a zimnú sadu pneumatík na vozidle. Mnohí si uvedomujú, že investícia do oboch druhov obutia auta znižuje ich interval opotrebenia, šetrí ich peňaženku a samozrejme zvyšuje bezpečnosť cestnej premávky.“
Za rozhovor ďakujeme a spoločne s riaditeľom on-line obchodu, Hynkom Serafinom, Vám odporúčame zabezpečiť si zimné pneumatiky v predstihu, aby ste nakoniec nemuseli robiť kompromisy a voziť sa na tom, čo zostalo, ale aby ste jazdili na pneumatikách, na ktorých sa budete citiť bezpečne. ( mp )
Zdroj: bratislava24.sk