Je KONIEC: Na bratislavských cestách ich už neuvidíte, ani sa v nich neodveziete! FOTO
Hlavné mesto Bratislava sa v nedeľu symbolicky rozlúčilo s hranatými trolejbusmi. Vysokopodlažné trolejbusy 15 Tr(M) skončili v premávke. Včera mali posledné rozlúčkové jazdy.
TASR o tom informoval hovorca DPB Martin Chlebovec.
„Hranaté trolejbusy sa za roky prevádzky stali jednou z bratislavských ikon. Nielen tie kĺbové, ale aj krátke. Takmer každý cestujúci si zrejme vybaví legendárne zavýjanie motoru pri rozjazde či brzdení trolejbusu. Doba však ide ďalej,“ uviedol predseda predstavenstva DPB Martin Rybanský s tým, že v premávke už testujú nové kĺbové hybridné trolejbusy.
DPB na svojom webe priblížil, že v nedeľu od 10.00 do 16.00 h premávala mimoriadna linka 212 po historickej trase Červený most – Tipos aréna. Jazdili na nej výhradne „hranaté“ trolejbusy. Na konečnej zastávke Červený most boli pre cestujúcich pripravené napríklad bezplatné brožúry či pamätné cestovné lístky.
Odviezli 150 ľudí
Viac z histórie a odborných informácii uvádza na svojej webovej stránke aj Bratislavský samosprávny kraj. Kĺbové trolejbusy Škoda 15 Tr boli konštrukčne odvodené z krátkych trolejbusov Škoda 14 Tr. Prvé kĺbové trolejbusy 15 Tr s dĺžkou takmer 18 metrov a celkovou kapacitou 150 cestujúcich boli do Bratislavy dodané v roku 1990. Celkovo bolo do Bratislavy od roku 1990 do roku 2002 dodaných 38 vozidiel 15 Tr, 22 z nich v modernizovanej verzii označovanej ako 15 TrM.
Trolejbusy zviezli prvých cestujúcich na linkách 212 (Vojenská nemocnica – Zimný štadión) a 220 (Rajská – Dolné hony, Čiližská). V priebehu rokov boli vypravované na linkách 201 (Hlavná stanica – Čiližská) a 202, premávajúcej v trase bývalej linky 220. V prípade priaznivých zimných podmienok sa trolejbusy nasadzovali aj na linku 203 (Búdková – Koliba), resp. posilovú linku 213 z Hodžovho námestia na Kolibu.
Premávka týchto typov trolejbusov bola postupne utlmená v rokoch 2013–2015 po dodávke nízkopodlažných kĺbových trolejbusov. Pravidelne sa trolejbusy vypravovali už iba na spoje nočných liniek N44, N47 a N72 a niekoľko večerných spojov linky 203, neskôr 44. V súvislosti s dodávkou nových hybridných trolejbusov a MEGAtrolejbusov už ich nasadzovanie stratilo opodstatnenie a vyradenie zostávajúcich trolejbusov 15 Tr(M) je prirodzeným pokračovaním rozvoja tohto typu dopravy v meste.