Historické foto: Račianska radiála oslavuje 105. výročie! Postaviť a sprístupniť ju, trvalo celých sedemnásť rokov
Račianska radiála v týchto dňoch oslavuje. Pred 105 rokmi bola do prevádzky uvedená časť radiály od Račianskeho mýta po Železničnú stanicu Vinohrady (Gaštanový hájik), druhá časť od Gaštanového hájika do Rače oslavuje polstoročie.
Postaviť električkovú trať k továrni Dynamit – Nobel známej ako „Dynamitka“ (dnešný Istrochem) sa Bratislavská mestská elektrická železnica – dnes Dopravný podnik Bratislava, zaviazala ešte v roku 1894. Trvalo však celých 17 rokov, kým sa nová trať konečne otvorila. Zaujímavosťou je, že v celom úseku pozdĺž Račianskej ulice viedla mimo mesta, cez neobývanú časť, kde sa nachádzalo niekoľko väčších podnikov (Siemens–Schuckert, Stollwerck, Rohwer, Dynamit-Nobel).
Uvedené spoločnosti museli však Bratislavskej mestskej elektrickej železnici poskytnúť záruky za príjem z predplatených cestovných lístkov svojich zamestnancov a po dohode, chtiac-nechtiac, nakoniec garantovali železnici 200-tisíc korún ročne.
Výstavba električkovej trate bola dokončená v roku 1910. „Technicko-policajná prehliadka novej trate za účasti komisie zloženej z vrchného inšpektora Ministerstva železníc a plavby, predstaviteľov mesta, mestskej elektrickej železnice, ale i podnikov Ganz Budapešť (výrobca električiek) a Siemens-Schuckert sa uskutočnila 5. januára 1911 dopoludnia,“ informuje portál imhd.sk.
Premávka na novej trati bola v prvých rokoch zabezpečovaná v úseku Račianske mýto – Dynamitka v 36-minútových intervaloch. Cesta Novomestská stanica – Dostojevského rad – Štúrova – Nám. SNP – Obchodná ul. – Račianske mýto trvala 14 minút.
Zdvojkoľajnenie električkovej trate na Račianskej ulici sa uskutočnilo až v rokoch 1951 a 1952. Aby mohla byť trať na Račianskom mýte zdvojkoľajnená, zrušilo sa až 480 hrobov evanjelického Blumentálskeho cintorína. V ceste novej trati stáli aj rodinné domy, ktoré boli tiež zrušené.
Prečítajte si tiež: Električková doprava v Bratislave dnes oslavuje 120. výročie
Po zdvojkoľajnení malo prísť aj k predĺženiu trate. Ani tu to však nebolo také jednoduché a došlo k niekoľkým posunutiam termínov. Ako informuje portál imhd.sk, obrovský problém v tom čase spôsoboval násyp pri Gaštanovom hájiku. Viedla po ňom železnica. Trať plánoval dopravný podnik predĺžiť už v roku 1952, napokon však bola dokončená až v polovici decembra 1965. Ďalšieho predĺženia sa račianska trať dočkala až v roku 1988 ( v úseku od Detvianskej cez Záhumenice na Komisárky).
V rokoch 1994, 2000, 2007 a 2009 došlo k rekonštrukciám trate. Momentálne čakajú bratislavské električkové radiály sa pripravujú rozsiahle modernizácie. Tá Račianska sa však modernizácie dočká až ako posledná, po ukončení Karloveskej, Ružinovskej a Vajnorskej radiály.
O modernizácii radiál sa dozviete viac tu:
Električkovú trať v Karlovej Vsi a Dúbravke čaká ďalšia modernizácia
Zdroj: Imhd / Dnes24.