FOTO: Výstava v Kunsthalle pripomenie panelákovú kultúru umakartu a hliníkových líšt
Výtvarníci pri tvorbe objektov využili neklasické sochárske materiály, nájdené a odhodené predmety.

Kunsthalle Bratislava uzatvára rok 2018 rozsiahlou výstavou, ktorá mapuje stav súčasného 3D myslenia na českej a slovenskej výtvarnej scéne. Kurátorský projekt Vladimíra Beskida s názvom OBJEKTívne je realizovaný pri príležitosti 100. výročia vzniku Československej republiky (ČSR).
Formy a tvary
Výstavný projekt premiérovo uvádzaný v Bratislave má podporiť súčasnú podobu objektu vrátane inštalácií ako osobitého spôsobu myslenia v priestore a nefiguratívneho jazyka foriem, tvarov a ich významových kontextov. Expozícia sa pritom sústreďuje na generácie umelcov, ktorí nastúpili na výtvarnú scénu po zmene režimu v roku 1989 a dnes figurujú aj v širšom stredoeurópskom kontexte. Ide o umelcov narodených najmä v 60. a 70. rokoch, konkrétne od roku 1966 (Jiří Černický, Roman Ondak, Tomáš Vaněk) až po rok 1980 (Dominik Lang, Pavla Sceranková). Svoje práce prezentujú aj Viktor Frešo, Krištof Kintera, Marek Kvetan a Denisa Lehocká.
Výstava deviatich umelcov humorne reflektuje súčasný svet. Výtvarníci pri tvorbe objektov využili neklasické sochárske materiály, nájdené a odhodené predmety. „Je to skladané ako podivné starožitnícke stretnutie, bazár, výpredaj s istou melanchóliou za starými časmi. Objaví sa tu aj ‚postsocíkovská‘ estetika, ale aj estetika domáceho majstrovania – ‚kutilstva‘,“ priblížil Beskid inštaláciu, ktorá „pripomína neusporiadaný systém zberného dvora či podivnej zbierky minulosti a každodenné nájdené predmety kladie do nových vzťahov a súvislostí“.
Krása lacných materiálov
Projekt tiež pripomenie estetiku lacných materiálov v bývalom Československu, panelákovú kultúru umakartu a hliníkových líšt. Historik umenia Beskid upozornil zvlášť aj na dva Černického objekty – „podivné zlepence panelákovej architektúry“ – Slamhouse a Kioskhouse, ktorý je poskladaný z plastických hračiek, suvenírov a rôznych nájdených predmetov. Pozornosť upútajú aj dva staré vyradené sídliskové výťahy na kolieskach od Freša, zabetónované robotnícke topánky od Kinteru či Scerankovej zakonzervovaná stolička.
„Toto laboratórne prostredie jednotlivých a roztrúsených objektov dokáže celkovo reflektovať aj súčasný globálny svet, "kríženie“ kultúr v politicko-sociálnom systéme či vo verejnom (mediálnom) priestore," hovorí kurátor, ktorý na začiatok a na koniec výstavy prizval špeciálnych hostí – dvoch renomovaných umelcov, o generáciu starších a skúsenejších, Jiřího Kovandu a Petra Rónaia. Neboli však vpustení do výstavnej „siene slávy“, ale zostávajú pred bránami tohto sveta, ich objekty sú vystavené vo vstupnej hale pod schodmi Kunsthalle.
Výstava potrvá do 24. februára 2019. Sprievodnou akciou projektu OBJEKTívne je samostatná výstava českého vizuálneho umelca Milana Housera s názvom Miesto pripojenia, inštalovaná v Kunsthalle LAB.
