Ilustračný obrázok k článku Dobrá voľba pre dobrý spánok
Zdroj: Boiron

Dobrá voľba pre dobrý spánok

Viete, že prespíme až tretinu života? Aj keď sa to zdá veľa, dobrý spánok je základom pre ďalšie dve tretiny života. Ak to totiž nie je tak, kvalita nášho zdravia sa prudko zhoršuje.

Tlačové správy
Tlačové správy

Dobrá voľba pre dobrý spánok

Viete, že prespíme až tretinu života? Aj keď sa to zdá veľa, dobrý spánok je základom pre ďalšie dve tretiny života. Ak to totiž nie je tak, kvalita nášho zdravia sa prudko zhoršuje.

Ilustračný obrázok k článku Dobrá voľba pre dobrý spánok
Zdroj: Boiron

A v čase prebiehajúcej pandémie potrebujeme kvalitný spánok oveľa viac ako inokedy. DatifNight je dobrou voľbou pre kvalitný spánok, pomôže problémy so spánkom vyriešiť!

Prečo je dôležité dobre sa vyspať?

Kvalitný spánok je dôležitý pre naše fyzické aj psychické zdravie. Plnohodnotný a pravidelný spánok zlepšuje všetky jeho aspekty. Má rozhodujúci vplyv na efektívne fungovanie nášho imunitného systému, pomáha odbúravať stres, pocity úzkosti a depresie. Aj preto je pre nás jeho kvalita v čase pandémie dôležitejšia ako kedykoľvek predtým.

Žiaľ, dnes to funguje naopak. Práve teraz, keď by sme mohli posilniť zdravie organizmu kvalitným spánkom, trápia problémy so spánkom čoraz viac ľudí. A zle zaspávajú či spia aj tí, ktorí doteraz žiadne problémy so spánkom nemali.

Zdroj: Boiron

Prečo sa dnes dobre nevyspíme?

Môžu za to zmenené domáce aj pracovné stereotypy, myslíme na ekonomické dopady nekončiacej sa pandémie, obávame sa o pracovné miesta a platobnú schopnosť, máme málo pohybovej aktivity, ktorá by nás unavila, stúpa napätie v rodinách, kde na malej ploche domáceho prostredia prebiehajú práca z domu rodičov aj dištančné vzdelávanie detí, pribúdajú obavy o starých rodičov, ktorých nemôžeme kvôli opatreniam navštevovať tak, ako sme boli zvyknutí, chýbajú nám priatelia a známi, a svoje zohráva aj vlastný strach z nejasnej budúcnosti a obavy o vlastné zdravie. A najmä nevieme, kedy sa to všetko skončí.

To všetko prináša zásadné zmeny nielen v bežných denných rutinách všetkých vekových skupín, ale aj v prežívaní a práve z týchto dôvodov dnes vstávajú rovnako nevyspatí ľudia v aktívnom veku, ale aj zraniteľnejšie deti či budúce aj dojčiace mamičky.

  • S problémami so spánkom, aspoň krátkodobo, sa stretol každý z nás.
  • Závažnejšie poruchy, ktoré výraznejšie narúšajú spánok sa vyskytujú za bežných podmienok asi u 30 percent populácie.
  • Ide najmä o nespavosť, ktorá je veľmi vážnym problémom. Pri nespavosti, tzv. insomnii nás najčastejšie trápia ťažkosti pri zaspávaní, krátke trvanie spánku a nočné prebúdzanie.
  • O dopadoch pandémie na kvalitu spánku populácie doteraz neexistujú komplexnejšie výsledky.
  • V americkom magazíne Sleep Medicine zverejnili štúdiu, ktorá skúmala dopad pandémie COVID-19 na spánok a psychické zdravie ľudí. Realizovali ju v Číne na vzorke 5 641 ľudí. Hlavné zistenia odhalili veľmi vysokú mieru klinicky významnej nespavosti (20 %), akútneho stresu (15,8 %), úzkosti (18,5 %) a depresie (24,5 %). Táto štúdia je jedna z prvých, ktoré dokumentujú nespavosť a psychické problémy v reakcii na pandémiu a zároveň ako prvá skúmala závažnosť týchto príznakov podľa stupňa hrozby infekcie vírusom COVID-19.

A čo sa stane, ak spíme zle alebo málo?

Pri nedostatku alebo nekvalitnom spánku nedokáže naše telo jednoducho fungovať optimálne. Narúša sa imunita, klesá fyzická, psychická aj kognitívna výkonnosť, stúpa únava, podráždenosť.

Tieto faktory sa podľa odborníkov jednoznačne podpisujú aj pod vznik tzv. civilizačných ochorení, akými sú kardiovaskulárne problémy, hormonálna nerovnováha, vysoký krvný tlak, cukrovka, demencia, ale aj rôzne druhy rakoviny.

Ak sa nám podarí, resp. nepodarí, dostať do postele včas, napríklad cez víkend, ak ideme kvôli dobrému filmu spať neskôr raz do týždňa, nášmu telu to neprekáža. Ak však nedodržiavame psychohygienu spánku pravidelne, problémy spôsobené nedostatkom alebo nekvalitným spánkom nadobúdajú podobu snehovej gule. Podpisujú sa na našej psychike, ale aj na fyzickom zdraví. Kým budete s vaším lekárom hľadať príčinu rôznych zdravotných ťažkostí, porozprávajte mu najskôr o tom, koľko a ako spíte!

  • V súčasnosti poznáme viac ako 60 diagnóz, ktoré sa týkajú spánkovej medicíny.
  • Poruchy spánku môžeme rozdeliť na prechodné, akútne a chronické.

    Prechodné problémy so spánkom zvyčajne trvajú najviac 1 týždeň. Spôsobuje ich
    aktuálny stres, ktorý nám buď nedovolí zaspať, alebo nás naopak tak vyčerpáva, že
    máme chuť spať stále.
    Akútne problémy so spánkom trvajú maximálne 1 mesiac a aj keď nemusí ísť o nič
    vážne, je vhodné ich aspoň konzultovať s lekárom.
    Za chronické problémy so spánkom považujú odborníci nespavosť, ktorá trvá aspoň 3
    noci za týždeň počas jedného mesiaca.

  • Pacienti problémy so spánkom často pokladajú za banálne, zmieria sa s nimi a s lekárom o nich nehovoria. Ale len dovtedy, pokiaľ sa nezačnú objavovať prvé zdravotné komplikácie.
Zdroj: Boiron

Nebezpečné skratky

Moderný človek rýchlej doby má rád skratky a okamžité riešenia problémov. Aj tých so spánkom. Nemôžem zaspať? Pomôže tabletka. A tak dnes patria lieky na spanie na prvé priečky rebríčka Slovákmi najužívanejších liekov. Podľa štatistík ich užíva aspoň niekedy každý desiaty.

Anxiolytiká so sedatívnym účinkom a hypnotiká môžu mať na unavené telo spočiatku účinný a očakávaný efekt, ten však netrvá dlho a podľa výsledkov vedeckých štúdií ich užívanie nemá žiadny vplyv na liečbu samotných príčin rôznych porúch spánku. A navyše, pri užívaní týchto liekov existuje, okrem iných nežiaducich účinkov, veľké riziko vzniku závislosti. Hypnotiká by sme mali užívať až po odporúčaní lekára a podľa potreby maximálne 2–3 krát za týždeň. Pravidelné každodenné užívanie liekov na spanie rozhodne nie je riešením problémov s nespavosťou.

DatifNight zmeňme, čo môžeme zmeniť! Aby sme sa dobre vyspali!

Okrem zodpovedného správania vlastnými silami nemôžeme veľmi zmeniť to, čo sa deje za dverami nášho bytu, ale ako to môže vyzerať v našej spálni je čiastočne aj v našich rukách.

Už naše staré mamy vedeli, že mnohé rastliny pôsobia tlmivo a pomáhajú pri problémoch so spánkom. A extrakty z rastlín na svojej sile nestratili dodnes. Ba naopak, vďaka modernejším prístupom spracovania „zdravia z prírody“ dokážu byť oveľa účinnejšie a byť vhodnou alternatívou v liečbe rôznych porúch spánku.

Zdroj: Boiron

O kvalitný spánok sa postará novinka na trhu, prírodný výživový doplnok DatifNight. Na rozdiel od hypnotík, ktoré majú riziko vzniku závislosti predstavuje zdravé a bezpečné riešenie pre zdravý spánok.

DatifNight je založený čisto na prírodnej báze a obsahuje 3 esenciálne a prírodne aktívne zložky:

  • Magnézium – prispieva k správnej funkcii psychiky a k správnemu fungovaniu nervového systému. Viaže sa na receptory tzv. GABA aminokyseliny a v procese zaspávania znižuje činnosť nervových buniek. Systém GABA, na ktorý magnézium pôsobí, podporuje fyzickú a duševnú relaxáciu a vyvoláva zaspávanie.
  • Medovku lekársku – uľahčuje zaspávanie a zlepšuje kvalitu spánku. Medovka lekárska obsahuje garantované množstvo koncentrátu kyseliny rozmarínovej, aktívnej zložky, ktorá posilňuje GABA systém, a tým urýchľuje proces zaspávania. Kyselina rozmarínová sa rýchlo vstrebáva do tráviaceho traktu a účinkuje pol hodiny po podaní.
  • Polyfenoly z hroznových jadierok (proantokyanidíny) – majú silné antioxidačné vlastnosti. Polyfenoly regenerujú mozog a nervové bunky poškodené oxidačným stresom. Je známe, že nedostatok spánku poškodzuje činnosť mozgu. Keď spíme, mozog si zapamätáva. Počas spánku mozog triedi, integruje a asimiluje rôzne informácie uložené počas dňa. A práve pôsobenie polyfenolov počas spánku obnovuje a chráni mozgové bunky a zachováva správne fungovanie mozgu.

Unikátna kombinácia prírodných zložiek DatifNight zabezpečuje komplexný účinok na celý proces spánku.

  1. Magnézium nás pripraví na zaspávanie.
  2. Medovka zlepšuje kvalitu spánku.
  3. Polyfenoly vo výťažkoch z hroznových jadierok chránia a obnovujú poškodené mozgové bunky.

DatifNight predstavuje zdravé riešenie pre zdravý spánok a vďaka nemu vstaneme ráno nielen dobre vyspatí, ale aj plní energie naštartovaní do nového dňa.

Odporúčané dávkovanie DatifNight : Pre dospelých a deti od 12 rokov, dve kapsuly denne, večer pred spaním zapiť malým množstvom vody. Výživový doplnok DatifNight obsahuje 30 kapsúl rastlinného pôvodu. Je vhodný aj pre vegánov. Možno ho kúpiť bez lekárskeho predpisu.

DatifNight predstavuje zdravé riešenie pre zdravý spánok a vďaka nemu vstaneme ráno nielen dobre vyspatí, ale aj plní energie naštartovaní do nového dňa.

Odporúčané dávkovanie DatifNight : Pre dospelých a deti od 12 rokov, dve kapsuly denne, večer pred spaním zapiť malým množstvom vody. Výživový doplnok DatifNight obsahuje 30 kapsúl rastlinného pôvodu. Je vhodný pre vegánov. Je možné ho kúpiť bez lekárskeho predpisu.

................

Krátky test kvality vášho spánku:

  • Trvá vám zaspávanie viac ako 30 minút?
  • Často sa v noci budíte a nedokážete znovu zaspať?
  • Aj keď spíte dostatočne dlhý čas, zobúdzate sa ráno unavení?
  • Mávate zlé sny?

Ak odpovedáte na všetky otázky kladne, mali by ste so svojím spánkom niečo robiť!

COVID-19 : Chcete lepšie spať?
5 tipov pre dobrý spánok

1. Dodržiavajte pravidelný rytmus
Tak ako hovoríme o ranných rituáloch, v rámci spánkovej hygieny sú dôležité aj rituály spojené so spánkom. A večer by sme si mali chodiť ľahnúť do postele v približne rovnakú dobu a každú noc by sme mali spať približne rovnako dlhý čas, bez ohľadu na to či je pracovný deň alebo víkend.

2. V posteli nepracujte
Aj keď dnes prežívame veľa času doma, v posteli by sme mali len spávať. Ak totiž mozog naučíme, že tam robíme aj množstvo iných činností – od práce cez sledovanie seriálov až po hranie počítačových hier, nedovolí nám v zvyčajnom čase pokojne zaspať. Prvou asociáciou pri pohľade na posteľ má byť spánok. Výnimkou môže byť čítanie knihy pred spaním, ktoré sa považuje za upokojujúcu aktivitu, ktorá pripraví naše telo na spánok.

3. Cez deň si doprajte dostatok pohybu
Každý deň primerane zaťažujte telo pohybovou aktivitou, ktorá nielen posilňuje vaše telo, ale fyzická námaha zlepšuje aj kvalitu spánku. Pravidelná fyzická aktivita navyše prispieva k dobrému duševnému zdraviu a udržiava pozitívnu náladu. Večer si treba dať pozor na nadmernú záťaž. Už niekoľko hodín pred spaním by sme telo nemali zaťažovať cvičením.

4. Nechoďte spať s plným žalúdkom
Dve hodiny pred spaním by sa nemali konzumovať žiadne jedlá a večer by sme sa všeobecne mali vyhýbať mastným a ťažkým jedlám a zvoliť radšej ľahkú večeru.

5. Obmedzte príjem alkoholu a kofeínu
Konzumácia alkoholu a ko­feínu môžu narušiť dĺžku a kvalitu vášho spánku. Hladina kofeínu v krvi dosiahne vrchol približne polhodinu po vypití kávy, ale kofeín môže byť aktívny až šesť hodín po jeho užití. A neplatí ani mýtus, že alkohol nám pomôže lepšie zaspať. V skutočnosti zhoršuje kvalitu spánku, väčšie množstvo alkoholických nápojov môže zapríčiniť poruchy spánku a následne aj našu náladu po prebudení.

(PR) – Za obsah a fotografie zodpovedá objednávateľ tejto správy

Zdroj: Boiron
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín