Ľuba Lesná Samospráva

Búraním pamiatok mažeme pamäť mesta. Doprava je schaotizovaná

Majú miesto v Bratislave technické pamiatky? A je dobre riešená doprava v hlavnom meste? To sú ďalšie okruhy otázok, na ktoré nám postupne budú odpovedať kandidáti na post primátora. Tentoraz odpovedá Ivo Nesrovnal.

Ilustračný obrázok k článku Búraním pamiatok mažeme pamäť mesta. Doprava je schaotizovaná
Zdroj: TASR

Ako mienite vyriešiť v Bratislave dopravu? Denné zápchy zaznamenávame v rôznych častiach mesta.

Riešením je dostať ľudí z áut na koľajnice, čiže zapojiť do prepravy ľudí koľajovú dopravu. V Bratislave je 80 kilometrov železničnej trate, ktorá je nevyužitá na prepravu ľudí. Ľudí by mohla prepravovať (podobne ako v susednej Viedni) rýchlodráha. Predpokladom toho je však návrat k pozastavenému projektu Filiálky a prepojeniu severnej a južnej časti Bratislavy cez Starý most. To znamená, že Starý most musí byť schopný uniesť tieto ľahké železničné vozidlá a podľa mojich informácií to možné bude.

Je podľa vás dostačujúca možnosť parkovania v Bratislave?

Vyššie uvedené riešenie by do veľkej miery riešilo aj problém s parkovaním, keďže by sa zásadne zmenšil počet áut, ktoré každý deň prichádzajú do mesta. Záchytné parkoviská by mohli byť napríklad v Lamači, Pezinku, Dunajskej Lužnej a v Rusovciach. A samozrejme treba konečne zaviesť jednotnú parkovaciu politiku, ktorá by zvýhodňovala Bratislavčanov a zaviedla poplatky pre ľudí, ktorí nemajú v Bratislave trvalý pobyt.

V niektorých zahraničných mestách sa podporuje alternatívna doprava, teda najmä cyklistika. Aký je na to váš názor?

Som veľký fanúšik cyklodopravy, sám jazdievam denne na bicykli. Vzorom mi je v tomto Kodaň, ktorá bola pred 30 rokmi z dopravného hľadiska podobne schaotizovaná ako je dnes, žiaľbohu, Bratislava. Potom si však povedali, že pri tvorbe novej koncepcie dopravy v meste stanovia preferenciu v poradí: 1. chodci, 2. cyklisti, 3. automobilová doprava. Ich kvalitné cesty sú tak výsledkom práve tejto symbiózy, pričom najdôležitejšie na tejto koncepcii bola práve zmena myslenia. Šoféri sú ohľaduplní voči cyklistom, cyklisti voči chodcom a naopak. Výsledkom je potom nielen plynulá doprava v meste, ale aj šetrnosť voči cestám, ktoré sú v Kodani jedny z najlepších v celej Európe. Niečo podobné by som chcel zaviesť aj v Bratislave, aby už neboli chodci a cyklisti iba “trpené” objekty na cestách. A mimochodom, v Kodani jazdí do práce na bicykli až 37% obyvateľov.

Je na dostatočnej úrovni MHD v Bratislave?

To záleží na tom, s čím ju porovnávame. Ak s Ulanbátarom, tak áno, ak s Viedňou, tak nie. Všetci cítime, že MHD sama nevie vyriešiť dopravné problémy Bratislavy. Ich riešenie je iba vo väčšom a systémovom využití železnice pre prepravu ľudí z a do mesta, napríklad mestskou rýchlodráhou, bratislavským S-Bahn.

Majú alebo nemajú sa zachovať technické pamiatky v Bratislave, napríklad budovy pivovaru Stein?

Technické pamiatky vytvárajú genius loci každého mesta. Moderné mestá ich rekonštruujú a tzv. „brownfields“ zhodnocujú verejný priestor nielen urbanisticky, ale svojim presahom do histórie mesta aj spoločensko-psychologicky. Bratislava prišla o Klingerku, továreň na kefy, Tabačku, Stollwerk, Káblovku, atď. Nehovorím, že všetky brownfieldy sú hodnotné architektúry. Ale pred ich prípadnou asanáciou musí vždy prebehnúť odborná diskusia, debata s verejnosťou. A nie tak, že v nedeľu ráno sa prekvapená Bratislava dozvie, že zbúrali ďalšiu fabriku.

Aký máte názor na budovu bývalého PKO?

Bývalé PKO je miestom historickej pamäte mnohých generácií Bratislavčanov. Aj ja som v ňom absolvoval tanečné a stužkovú. So všetkým, čo k tomu patrí. Primátor Milan Ftáčnik sľuboval Bratislavčanom vyriešenie tohto problému. Ako poslanci sme mu poskytli všetku možnú podporu. Po štyroch rokoch však PKO naďalej chátra, jeho využitie je v nedohľadne a okoloidúci sú denne konfrontovaní so špinou a neporiadkom. Pre Bratislavu navrhujem, spolu s urbanistami a mestskými psychológmi a sociológmi, vypracovať koncept Dunajskej promenády, od Karlovej Vsi po Zimný prístav, ktorý nám povie, aké funkcie má promenáda mať, čo od nej Bratislavčania očakávajú. Myslím si, že jej súčasťou musí byť aj obnovené PKO, v miere vyplývajúcej práve z konceptu tej promenády.

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM