Bratislavské mosty by mohli mať tepelné senzory, ktoré indikujú riziko vzniku námrazy a zachytávania snehu
V hlavnom meste by mohli byť v budúcnosti umiestnené tepelné senzory, ktoré indikujú riziko vzniku námrazy a zachytávania snehu. Uvažuje o tom bratislavský magistrát s tým, že senzory by umiestnil napríklad na mosty či kopcovité cesty.
Umožniť tak majú efektívne nasadenie techniky, informovala hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová. Od minulého roku už tiež napríklad Bratislavčania dokážu online pomocou GPS pozrieť, kde sa nachádzajú a kadiaľ jazdia vozidlá zimnej údržby. Vidieť tak môžu v pohybe na cestách sypače, ktoré patria pod správu bratislavského magistrátu a autá, ktoré v centrále na Bazovej ulici naberajú posypový materiál alebo palivo.
„Cieľom je nielen informovať občanov, kde a kedy sa posýpa, ale rovnako aj efektívnejšie kontrolovať dodávateľa,“ vysvetlila Skokanová. V bratislavskej Petržalke majú obyvatelia mapu zimnej služby, v ktorej mestská časť farebne odlíšila verejné priestranstvá. Chce, aby ľudia vedeli, ktoré z nich upratuje ona a o ktoré sa starajú správcovia nehnuteľností.
Prečítajte si tiež: V Petržalke začína zimná údržba. Mapa pomôže obyvateľom lepšie sa orientovať, kto sa má postarať o čistotu na ulici
Efektívnejšia zimná údržba
Hlavné mesto tento rok vyčlenilo na zimnú údržbu 4,6 milióna eur, približne o 300-tisíc eur viac ako vlani. Do dnešného dňa sa v Bratislave vykonalo päť celomestských posypov, pričom najkritickejším dňom bol 4. január. Prvýkrát počas tejto sezóny vozidlá zimnej údržby vyšli do ulíc 25. novembra 2015.
Hovorkyňa zatiaľ hodnotí, že vlaňajší december a tento mesiac sú veľmi podobné s minulými dvoma rokmi. „December si vyžiadal v prvom rade preventívne posypy a január aj niekoľko celomestských posypov a množstvo malých čiastkových posypov na rajónoch,“ dodala.
Zimnú pohotovosť v Bratislave vyhlasuje štáb zimnej služby spravidla 15. novembra a trvá do 31. marca. Tá prebiehajúca trvá od 9. decembra 2015.
„V porovnaní s porovnateľnými mestami – Brnom, Viedňou, Prešovom alebo Žilinou – je pravidelne kratšia. To isté platí pri porovnaní so zimnou pohotovosťou Národnej diaľničnej spoločnosti,“ dodala hovorkyňa.
Počas zimnej pohotovosti sú všetci zamestnanci A.R.K. technické služby nasadení v štvorzmennej prevádzke. V období, keď platí zimná pohotovosť a zároveň nesneží, pracovníci A.R.K. technické služby vykonávajú práce letného charakteru, súvisiace s bežnou údržbou komunikácií a priľahlej zelene. Pracovníci musia byť na výjazd k dispozícii vždy na požiadanie bratislavského magistrátu.
Prečítajte si tiež: Zima bez dopravného kolapsu? Mesto už teraz uvažuje, ako zlepšiť zimnú údržbu. Toto by sa malo zmeniť