Zážitkový presun po vode: Svoje brány Dunaju vďaka novým pontónom otvoria Čunovo, Hamuliakovo aj Šamorín
Od novembra budú na Dunaji v prevádzke nové pontóny potrebné pre lodnú dopravu medzi Bratislavou, Čunovom, Hamuliakovom a Šamorínom. Pontóny na žiadosť obcí v povodí Vodného diela Gabčíkovo vybudovala Vodohospodárska výstavba.
Prístavné plávajúce móla boli hlavnou podmienkou realizácie projektu rozšírenia osobnej lodnej dopravy na vodnom diele. Povedal to na slávnostnom odovzdaní pontónov generálny riaditeľ VV a splnomocnenec vlády SR pre výstavbu a prevádzku sústavy Vodného diela Gabčíkovo – Nagymaros Ladislav Lazár.
Ako uviedol, lodná osobná doprava je vo svete bežným druhom dopravy. Všade tam, kde to umožňujú podmienky vodných plôch a riek, využívajú vyspelé krajiny popri cestnej či železničnej sieti aj domovské vody. Umožňuje to riešiť prímestskú i turistickú prepravu.
Zážitkový presun po vode
Tak ako miestni obyvatelia radi využijú možnosť rýchleho presunu loďou namiesto hustej cestnej premávky, aj turisti často uprednostnia zážitkový presun po vode, ktorý im dovolí spoznať Bratislavu a priľahlé územia trochu inak.
„Aby sa však projekt rozšírenia osobnej lodnej dopravy mohol realizovať, bolo potrebné najprv zriadiť vyhovujúce prístaviská. Myšlienku výstavby prístavných mól iniciovali starostovia obcí Šamorín, Hamuliakovo a Čunovo a ich vybudovanie zabezpečila Vodohospodárska výstavba ako správca VDG,“ priblížil Lazár s tým, že v rámci plávajúcich betónových pontónov bude priestor aj na čakáreň, stánky, či nevyhnutné sociálne zariadenia.
V Šamoríne je prístavné mólo ukotvené pri novom jazdeckom areáli, v Hamuliakove pri výjazde z centra obce na hrádzu, pričom súčasťou je aj nové parkovisko. V Čunove je mólo upevnené na prístavnej hrane oproti Areálu vodných športov na divokej vode.
Mólo v centre Bratislavy
V štádiu rokovaní je mólo v centre Bratislavy a vhodnosť jeho umiestnenia tak, aby bolo možné prepojenie lodného spojenia na mestskú hromadnú dopravu, prípadne na ďalšie pripravované lodné linky.
V Šamoríne a Hamuliakove sú plávajúce betónové s rozmermi 20 × 10 metrov a nosnosťou 50 ton. V Čunove je to pontón s rozmermi 20 × 7 metrov a nosnosťou 30 ton.
„Nové móla predstavujú pre obce Čunovo, Hamuliakovo a Šamorín bránu, ktorou je možné dostať sa na tieto miesta aj z vody. Ľuďom tak chceme dať možnosť komfortnej prístupovej cesty do týchto obcí,“ ozrejmil generálny riaditeľ Lazár. Zároveň vyjadril želanie, aby boli móla dostupné a funkčné pre kohokoľvek, kto bude chcieť navštíviť tieto obce loďou.
Rozšírenie lodnej dopravy
Výstavba mól je prvým krokom potrebným k projektu rozšírenia lodnej dopravy na tomto úseku Dunaja. V ďalšej etape je plánovaná výstavba menších mól pre malé lode.
V poslednej etape sa bude v spolupráci s obcami hľadať riešenie pre zriadenie pravidelnej linky, ktorá by premávala medzi Bratislavou a spomínaným obcami na Dunaji.