Rôzne

Ktoré zdieľané služby využívajú ľudia najčastejšie?

Zdieľané služby ako taxíky, spoločné jazdy na dlhšie vzdialenosti či mikro práca majú na Slovensku úspech. Taxi cez aplikáciu znížil aj dobu čakania.

Ilustračný obrázok k článku Ktoré zdieľané služby využívajú ľudia najčastejšie?
Zdroj: TASR

Najpopulárnejšou formou zdieľanej ekonomiky na Slovensku je v súčasnosti prenájom auta, a to buď jeho využitie na poskytovanie taxi služieb v meste, alebo spoločnú jazdu na dlhšie vzdialenosti. Majiteľ vozidla si tak zarobí, zákazník ušetrí a obaja môžu peniaze investovať inde. Čoraz rozšírenejšou sa však stáva aj mikropráca.

Od augusta minulého roka môžu Bratislavčania využívať na prepravu v meste službu spoločnosti Uber, ktorá spája cestujúcich s vodičmi cez smartfónovú aplikáciu. Tá používa GPS lokalizáciu na to, aby našla najbližšieho voľného vodiča.

Po zaznamenaní požiadavky sa cestujúcemu zobrazí fotografia vodiča, jeho meno, registračné číslo vozidla a môže sledovať príjazd objednaného automobilu. Na konci cesty sa neplatí hotovosťou, platba sa automaticky spracuje aplikáciou.

V aplikácii sa doteraz zaregistrovalo približne 25-tisíc cestujúcich. „V porovnaní s mestami ako Varšava, Krakov a Praha je Bratislava aj napriek krátkej histórii tiež mestom s najrýchlejšie rastúcim počtom partnerských vodičov, ktorí sa zaujímajú o používanie aplikácie. Uber v Bratislave významne znížil priemernú čakaciu dobu na auto – zo šiestich minút na začiatku na menej ako štyri minúty v súčasnosti,“ uviedol prevádzkový manažér Uber Bratislava Peter Chovanec.

Na rozdiel od Uberu, česká taxi aplikácia Liftago spolupracuje len s licencovanými taxikármi. Na Slovensku začala pôsobiť v decembri 2015. Aplikácia má tzv. trhovisko jázd, kde môžu vodiči flexibilne reagovať na dopyt zákazníkov rôznymi tarifami zo svojho taxametra.

Po registrácii zákazník zadá cieľ svojej cesty. Systém mu ukáže niekoľko konkrétnych ponúk od dostupných vodičov v okolí, ktorí na dopyt zareagujú. V ponuke je uvedený aj typ auta, meno vodiča, jeho vzdialenosť od zákazníka a jeho hodnotenie.

Do systému sa zapojilo zatiaľ 150 taxikárov. „Liftago využili na prepravu tisícky ľudí najmä vo veku od 25 do 35 rokov s vyšším príjmom a záujmom o nové technológie. Naším cieľom je do konca roka 2016 spolupracovať s približne 300 kvalitnými a spokojnými taxikármi a expandovať do ďalších miest Slovenska,“ prezradil manažér Liftago na Slovensku Tomáš Sroka.

Prečítajte si aj: Taxi mobilné aplikácie sa stávajú v Bratislave čoraz viac obľúbené. Ako si objednávate taxík vy?

Spolujazdci na vopred plánované trasy

Platforma pre spolujazdu BlaBlaCar vstúpila na slovenský trh v januári. Na rozdiel od aplikácií typu taxi sa zameriava na dlhšie a vopred plánované trasy. Startup spája vodičov s voľnými miestami v aute pri cestách na dlhú vzdialenosť a cestujúcich, ktorí potrebujú ísť rovnakou trasou, aby sa podelili o cestovné náklady.

„Priemerná dĺžka ponúkaných jázd je na Slovensku okolo 300 kilometrov. Momentálny európsky priemer obsadenosti auta je 1,6 osoby, v BlaBlaCar je tento priemer až 2,8 osoby v aute. Chceme sa prepracovať k momentu, keď každý vodič predtým, ako sa vydá na cestu, ponúkne voľné miesta a, naopak, každý, kto sa niekam chystá, najprv skontroluje ponuku spolujazdy,“ povedal manažér BlaBlaCar pre ČR a SR Pavel Prouza.

Ešte v roku 2011 vznikol na Slovensku portál jaspravim.sk, kde možno nájsť inzeráty ponúkajúce napríklad napísanie článku, tlačovej správy, preklady či tvorbu webstránok.

„Služby ponúkajú a vyhľadávajú od nadnárodných korporácií po malú živnostníčku z Ľubietovej. Každý si nájde podľa vlastného rozpočtu svojho dodávateľa služieb alebo produktov. Kvalitných predajcov rozlíšite podľa počtu predaných objednávok či spokojných zákazníkov,“ opísala zakladateľka portálu Miroslava Števková. Na každú objednanú službu portál vystavuje faktúru.

Zdroj: TASR

Rýchle správy

Najčítanejšie