Aktivisti upozorňujú na zlú zmenu dopravného značenia v meste: Električky budú stáť v zápche!
Vybudovanie novej bratislavskej zastávky a s tým súvisiaca zmena dopravného značenia sa nepozdáva aktivistom z troch dopravných združení. Poukázali na hroziace zápchy, ktoré sa dotknú nielen autobusov, ale aj električiek. Čo na to mesto?
Na Radlinského ulici v Bratislave sa okrem áut dostanú do zápch už aj električky. Z ich trate sa totiž má stať jazdný pruh. Upozorňujú na to aktivisti z troch dopravných združení a hovoria o vážnych chybách pri budovaní integrovanej zastávky Blumentál. Tá má byť skolaudovaná do konca tohto mesiaca.
Mesto súhlasí s aktivistami
Aktivistom najviac vadí zmena dopravného značenia na Radlinského a Vazovovej ulici. Namiesto jedného pruhu pre autá tam totiž majú vzniknúť dva v smere na Račianske mýto. Druhý sa má pritom nakresliť na električkovú trať. „Policajti požadovali dva odbočovacie pruhy doľava, aby sa lepšie vyprázdňovala Vazovova ulica a chceli, aby sa tie dva pruhy nakreslili až po Račianske mýto,“ vysvetľuje primátor Milan Ftáčnik. Pripúšťa, že ak by boli dva jazdné pruhy na celej Radlinského ulici, električka by zrejme stála v zápche za dvadsiatimi autami a pred semaforom na mýte by tak neprešla na jeden signál.
Aktivisti tak hovoria o priamom znevýhodňovaní mestskej hromadnej dopravy. „Navrhovali sme, aby bol v tomto úseku na električkovej trati zriadený bus-pruh, aby sa autobusy mohli vyhnúť zápche. Mesto však vyznačilo jazdný pruh bez obmedzenia, takže autobusy v zápche zostanú a navyše sa do nej dostanú aj električky,“ vysvetľuje Martin Matala z občianskeho združenia mhd.sk. Dopravná zápcha sa tak podľa aktivistov nijako nezmenší, len sa presunie z Vazovovej ulice na koľajnice.
Mesto podľa primátora s aktivistami súhlasí a dva pruhy na celej Radlinského ulici nechce. „Postavíme sa proti názoru policajtov, chceme zachovať preferenciu verejnej dopravy,“ tvrdí Ftáčnik. Bratislavská krajská policajná hovorkyňa Tatiana Kurucová už dnes hovorí o takej organizácii dopravy, kde dva pruhy pre autá idú z Vazovovej ulice cez križovatku s Radlinského smerom na Račianske mýto, no až k mýtu neprídu. „Pred Wilsonovou ulicou dôjde k zníženiu počtu pruhov z dvoch na jeden, teda pôjdu mimo električkového pásu,“ vysvetľuje s tým, že v ďalšom úseku k mýtu zostáva pôvodná organizácia dopravy. Aktivisti však tvrdia, že vyznačiť jazdný pruh na električkovej trati je problémové hoci aj len v jej časti.
Zastávka stále nie je skolaudovaná
Aktivisti projektu vyčítajú aj to, že vysoká frekvencia cestujúcich by si vyžadovala plnohodnotnú a dostatočne širokú zastávku s primerane veľkými prístreškami. Ďalšou chybou je podľa nich aj zrušenie doterajšieho nástupišťa autobusu linky 94. Aktivisti ho navrhovali zmeniť na výstupište, bolo však nahradené parkovacími miestami.
„Autobus bude zastavovať spolu s električkami na zastávke Blumentál, nebude tak môcť mať v grafikone zapracovaný čas na elimináciu meškania na konečnej Vazovova,“ tvrdia s tým, že ak z Petržalky príde zmeškaný, rovnako zmeškaný do Petržalky aj odíde. Vzájomná koordinácia liniek 93 a 94 z centra sa tým podľa nich rozsype. Z pôvodného návrhu vraj mesto využilo len umiestnenie zastávky, všetko ostatné zrealizovalo nevhodným spôsobom.
Zastávka už dokončená je, ale ešte nie je podľa primátora skolaudovaná. Odďaľuje sa podľa neho aj pre problém s jazdným pruhom. „Nám to vychádza tak, že k tomu príde do konca júla,“ dodal.
Foto: ilustračné