Ako ste hlasovali? Väčšina z vás je za zavedenie bezplatnej dopravy v kraji
Zavedenie bezplatnej dopravy v kraji by sa väčšine z vás páčilo. Čo na to hovorí dopravný analytik?
Súčasný predseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Pavol Frešo chce v novembrových voľbách opäť kandidovať na post predsedu BSK. Podporu ľudí si chce získať bezplatnou verejnou dopravou.
Bezplatná doprava
Frešo by chcel zaviesť bezplatnú mestskú aj prímestskú dopravu pre každého, kto má v mestách a obciach Bratislavského kraja trvalý pobyt. Takáto návnada pre cezpoľných sa však niektorým Bratislavčanom nepozdáva. Napríklad bratislavský mestský poslanec a vicestarosta mestskej časti Jarovce Jozef Uhler vo svojom blogu poukázal na možné riziká spojené s bezplatnou verejnou dopravou. Podľa Uhlera by mohla bezplatná doprava spôsobiť skôr negatívny efekt v podobe nárastu počtu áut v uliciach, plnších vozidiel MHD či horšej kvality cestovania.
Zaujímalo nás, čo si o Frešovom nápade myslíte vy. V hlasovaní, ktoré sme zverejnili minulý týždeň (9. august), väčšina z vás (52,9 %) vyjadrila názor, že bezplatná doprava v kraji by zlepšila kvalitu života v Bratislave.
Až 38,2 % z vás si myslí, že vízia dopravy zdarma v kraji je nerealizovateľná a má len prilákať voličov. Necelých 9 % z vás vyjadrilo názor, že bezplatná doprava nezlepší kvalitu života v meste a vo vozidlách MHD spôsobí ešte väčšiu tlačenicu.
Čo na to dopravný analytik?
„Bezplatná doprava znie lákavo, ale treba sa na to pozerať cez náklady. Vždy ich niekto musí znášať. V súčasnosti dopravu platia cestujúci kúpou lístkov, či už jednorazových alebo paušálnych, a mesto cez objednávku verejných výkonov v doprave. Ale keď niekto bez zverejneného ekonomického prepočtu a realizačného projektu vyhlasuje, že on dá dopravu zadarmo, tak je to možné len v prípade, že by ju platil zo svojho. V opačnom prípade je to len podvod alebo jemnejšie povedané politický sľub,“ povedal pre Bratislava24.sk dopravný analytik Jozef Drahovský.
Podľa Drahovského by to reálne bolo možné, ak by si obyvatelia v referende odhlasovali, že za dopravu nebudú platiť kúpou lístku, ale zavedením novej mestskej dane, pre každú osobu s trvalým pobytom v meste.
„Existujú rôzne modely financovania dopravy zadarmo. Niektoré počítajú s dopravou zadarmo pre všetkých, iné len so zľavou pre domácich, hoci aj 100 %. Ak nie je doprava zadarmo pre všetkých, tak sa stále musia financovať zariadenia na vydávanie cestovných lístkov, revízori atď. Je tu aj sociálny aspekt. Keď si človek niečo zaplatí, tak automaticky požaduje adekvátne kvalitnú službu. Ak je niečo zadarmo, tak takýto tlak na kvalitu služby neexistuje,“ uzavrel Drahovský.