Sh Rôzne

Ako môže vysielačka pomôcť nevidiacemu prekonať bariéry?

Pri pohybe v uliciach Bratislavy na nevidiacich číha množstvo nástrah. Veľakrát sú v neistote a odkázaní na pomoc okoloidúcich. Vďaka vysielačkám pre nevidiacich však môže byť ich pohyb v meste oveľa bezpečnejší.

Ilustračný obrázok k článku Ako môže vysielačka pomôcť nevidiacemu prekonať bariéry?
Zdroj: ÚNSS

K najdôležitejším pomôckam pre nevidiaceho pri pohybe v meste jednoznačne patria akustické prvky. Akustickú signalizáciu dobre poznáme, dnes ju nájdeme už takmer pri každom priechode pre chodcov, minimálne na najfrekventova­nejších z nich.

Ak to tak nie je, rozhodne by malo dôjsť k náprave. Podľa oficiálnej vyhlášky musí byť priechod vybavený priechodovou signalizáciou aj zvukovou signalizáciou.

„Ozvučenie semaforov je povinné u nových a rekonštruovaných priechodov,“ dopĺňa Ing. Igor Harušťák z Oddelenia prevencie architektonických a dopravných bariér z Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska (ÚNSS).

Takto vybavený priechod pre chodcov je pre nevidiaceho obrovskou pomocou. Tie bez zvukovej signalizácie predstavujú totiž najnebezpečnejšiu bariéru na ulici.

Praktický pomocník

Akustické majáky sú medzi obyvateľmi menej známe. Dôvodom je napríklad pomerne vysoká cena samotnej vysielačky. Platná jednotná frekvencia pre celé Slovensko bola majákom pridelená v roku 2005.

„Akustický maják je zariadenie, ktoré na povel z vysielačky prehrá uloženú nahrávku. My tieto nahrávky navrhujeme pre investorov a aj nahrávky realizujeme,“ vysvetľuje Harušťák.

Pre nevidiacich má akustický maják informačnú a orientačnú funkciu. Ako prvé boli ozvučené úrady práce, vybavené by podľa vyhlášky nimi mali byť aj eskalátory. Nahlási totiž, kde sa na eskalátor vstupuje a aj jeho smer.

ÚNSS odporúča majáky inštalovať aj do vozidiel mestskej hromadnej dopravy, ku vchodom do dôležitých nebytových budov, a tiež do podchodov a nadchodov.

„Čo sa týka ozvučovania budov, najlepšiu spoluprácu máme so železnicami. Teraz sa robí trať Bratislava – Žilina, Žilina – Košice, nastavujú sa na vyššiu rýchlosť, rekonštruujú sa trate. V rámci rekonštrukcie tratí sa ozvučujú aj stanice. Pomerne slušne je ozvučená napríklad Trnava. Ozvučuje sa aj na smer Nové Mesto, Leopoldov. Minulý rok sme spolupracovali pri inštalovaní majákov v Púchove a Bytči, postupne sa všetko realizuje,“ hovorí Harušťák.

Na vlakových staniciach je týchto majákov niekoľko. „V praxi to funguje tak, že keď chcete ísť na stanicu, vysielačka vás naviguje ku vchodu do budovy stanice, a potom vás navedie na jednotlivé nástupištia, k pokladni alebo k toalete,“ približuje používanie zariadenia Harušťák.

Čítajte aj: Bratislavské pasce: Ako sa žije nevidiacim v meste?

Ako funguje vysielačka v praxi

„Akustický maják je ovládaný pomocou signálu z povelového vysielača, ktorý má zrakovo postihnutý so sebou,“ vysvetľuje odborník. Vysielač má šesť tlačidiel označených číslicami 1 – 6.

„Tlačidlá 1 a 2 sa používajú pre orientáciu na uliciach, vo verejných budovách, pohyblivých schodiskách, chodníkoch, pri ozvučení informačných terminálov. Tlačidlá 3 a 4 sú vyhradené pre hromadné dopravné prostriedky, tlačidlá 5 a 6 sú rezervné. Povelový vysielač so 4 tlačidlami môže byť zabudovaný priamo do bielej slepeckej palice. Po odvysielaní signálu vysielačkou maják prehrá vopred pripravené nahrávky podľa požadovanej funkcie,“ približuje funkcie vysielačky Igor Harušťák.

Ak chce nevidiaci nastúpiť do vozidla mestskej hromadnej dopravy, stlačí príslušné tlačidlo a maják vydá krátky zvukový signál, ktorým označí dvere, číslo spoja a smer, ktorým autobus či električka pôjde.

Iným gombíkom môžete upozorniť šoféra, že nastupuje človek so zrakovým postihnutím. Vodič to musí zohľadniť a počkať, prípadne poskytnúť pri nastupovaní do vozidla asistenciu. „Šoféri si tieto zariadenia veľmi radi stíšia. Máme ale dohodu s dopravným podnikom, že to budú nastavovať napevno,“ vysvetľuje Harušťák z Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska.

Vysielačku pre nevidiacich si môže zakúpiť každý, kto má o ňu záujem. Je to kompenzačná pomôcka, nárok na kompenzáciu posudzuje úrad práce. Nevidiaci si toto zariadenie môžu zakúpiť priamo v ÚNSS v špecializovanej predajni, ktorá tieto vysielačky na Slovensku distribuuje.

„V roku 2014 sa nakúpilo desať nových nízkopodlažných ozvučených trolejbusov, päť rovnako vybavených električiek,“ hovorí Harušťák.

Podľa hovorkyne Dopravného podniku Bratislava (DPB) Adriany Volfovej sú dnes takto vybavené všetky nové vozidlá MHD. „DPB, a. s. má vo všetkých nových vozidlách – 120 trolejbusov, 60 električiek a 100 nových autobusov akustický informačný systém spojený s možnosťou vyhlasovania zastávok a liniek pre slabozrakých a nevidiacich cestujúcich. Systém je plne funkčný a využívaný. Všetci vodiči DPB, a. s. sú o ňom a jeho funkciách informovaní,“ informuje hovorkyňa.

Čítajte aj: Bratislavské pasce: Vodiči si neuvedomujú, že parkovaním na priechodoch ohrozujú chodcov

Ilustračný obrázok

Vysielačka pre nevidiacich
6
Galéria

Rýchle správy

Najčítanejšie