Alexandra Húsková Samospráva

Starostovia spustili petíciu za urýchlenie výstavby obchvatu D4 a R7. "My túto cestu akútne potrebujeme!"

Starostovia Podunajských Biskupíc, Vrakune, Dunajskej Lužnej, Miloslavova a Rovinky dnes spustili petíciu za urýchlené začatie výstavby diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Dôvodom je kolabujúca tranzitná doprava smerujúca do Bratislavy z okolitých obcí.

Ilustračný obrázok k článku Starostovia spustili petíciu za urýchlenie výstavby obchvatu D4 a R7. "My túto cestu akútne potrebujeme!"
Zdroj: TASR

Výstavba diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 nielenže pomôže odkloniť tranzitnú dopravu z Dunajskej Lužnej a z okolitých obcí v smere do Bratislavy, ale výrazným spôsobom odľahne aj dvom bratislavským mestským častiam – Podunajským Biskupiciam a Vrakuni. Napríklad po dokončení R7, by sa cesta medzi Bajkalskou ulicou v Bratislave a Dunajskou Lužnou mala skrátiť na sedem až desať minút.

Podľa celoslovenského sčítania intenzity dopravy prejde cez Rovinku denne 25-tisíc automobilov. Po Popradskej ulici, ktorá spája Podunajské Biskupice a Vrakuňu s centrom mesta prejde 29 tisíc áut denne, po Hradskej ceste 22-tisíc áut a po ceste z Mostu pri Bratislave do Vrakune skoro 10 tisíc áut denne.

„Na potrebu urýchlenej výstavby nultého obchvatu Bratislavy a rýchlostnej komunikácie R7 upozorňujeme spolu so starostami už niekoľko rokov. Hroziacim dopravným kolapsom je ohrozený aj export a import, ktorý denne zaťažuje cestnú sieť v hlavnom meste. Vybudovanie D4 a R7 s napojením na rakúsku S8 je preto nevyhnutnosťou,“ zdôraznil predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo.

Starostka Podunajských Biskupíc Alžbeta Ožvoldová vyzvala obyvateľov k podpísaniu petície. Vláde a politickým stranám odkázala, aby nezneužívali výstavbu obchvatu na politické hry počas blížiacej sa volebnej kampane. „My túto cestu akútne potrebujeme,“ vyhlásila.

Petíciu za urýchlené spustenie výstavby tzv. nultého diaľničného okruhu Bratislavy je možné stiahnuť na internetových stránkach Bratislavskej Župy, Podunajských Biskupíc, Vrakune, Dunajskej Lužnej, Miloslavova a Rovinky. Rovnako je k dispozícii aj na miestnych úradoch spomínaných obcí. Adresovaná je Ministerstvu dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

„Petičný výbor bude odovzdávať hárky na Ministerstve dopravy a petícia bude trvať dovtedy, kým sa stavba nezačne,“ vyjadrila sa Alžbeta Ožvaldová.

V schválenom variante sa obyvatelia Podunajských Biskupíc budú môcť napojiť na diaľničný obchvat D4 na dvoch nových pripájacích bodoch – križovatka Rovinka na ulici Svornosti a križovatka Podunajské Biskupice v smere z Odeskej ulice.

Obyvatelia Vrakune budú zase môcť obísť ranné dopravné špičky buď po Ráztočnej ulici na novú križovatku Vrakuňa a diaľničný privádzač II/572 až k D4 alebo po Dvojkrížnej ku križovatke Odeská. Diaľničný privádzač II/572 bude obchádzať aj obec Most pri Bratislave. Rýchlostná cesta R7 bude obchádzať Rovinku, Dunajskú Lužnú, Šamorín a Báč.

Opýtali sme sa starostov oboch dotknutých mestských častí – Alžbety Ožvaldovej a Martina Kuruca, na konkrétne problémy s dopravou

Ako vyzerá súčasná dopravná situácia?

Alžbeta Ožvaldová, starostka MČ Podunajské Biskupice : Našou mestskou časťou prechádza okolo 25–28 tisíc áut, čo je už neúnosné. Ráno medzi 6:30–9:30 hod. sú upchaté ulice Podunajských Biskupíc, Vrakune, Rovinky, Dunajskej Lužnej a z Miloslavova sa nevedia dostať na hlavnú cestu. V prípade, že tu do roku 2020 nebude vybudovaná ďalšia cesta, doprava skolabuje. Do centra cestujete približne hodinu, pričom ide o 8 kilometrovú vzdialenosť.

Ste iniciátorkou petície, aké sú hlavné ciele petičného výboru?

Situácia na prístupových komunikáciách Bratislavy je neúnosná už niekoľko rokov. V roku 2009 som spustila petíciu za variant, teraz spúšťam petíciu za urýchlenie začatie výstavby rýchlostnej komunikácie a samozrejme nultého obchvatu. Petíciou chceme upozorniť aj na to, aby sa nezačalo úsekom medzi Holicami a Dunajskou Lužnou, ale za najdôležitejšie považujeme vybudovanie úseku od obce Dunajská Lužná po predĺženú Bajkalskú. Ide o 15 kilometrov. Z celého juhovýchodného Slovenska vedie iba jedna cesta. Okrem existujúcej komunikácie 163 potrebujeme ďalšiu cestu.

Aká je situácia s dopravnými zápchami vo Vrakuni?

Martin Kuruc, starosta MČ Vrakuňa : Vo Vrakuni denne prechádza okolo 50 tisíc áut. Prechádzajú cez nás obyvatelia z Mostu pri Bratislave, Malinova, Zálesie, Studené. Rovnako prechádzajú našou mestskou časťou aj obyvatelia Dunajskej Lužnej. Stojí sa okolo 45 minút až hodinu. Je to veľmi zaťažujúce pre Vrakunčanov, ktorí sú zúfalí. Obyvatelia nestíhajú načas prísť do práce a následne poobede vyberať deti zo školských zariadení.

Približne na troch kilometroch stoja obyvatelia 60 minút. Dopravná zápcha je z Ružinova do Vrakune. Upchaté sú frekventované ulice Hradská a Popradská. Pritom komunikácia Hradská bola naposledy rekonštruovaná pred 22 rokmi.

V čom konkrétne vám pomôže výstavba obchvatu a rýchlostnej cesty?

Neexistencia obchvatu má aj ekonomický dopad. Podľa našich prepočtov odhadujeme ekonomické škody spôsobené stratou času v zápchach z Vrakune a Podunajských Biskupíc na 2 až 4 milióny eur mesačne. Toto nie je riešenie o 5 minút 12, ale 5 minút po 12. Malo to byť hotové pred 5 rokmi. Vo Vrakuni sú dve tretiny nezastavané, keďže nikto netúži stáť v zápchach. Rovnako k nám nepríde zahraničný investor, keď jeho kamióny budú stáť v zápche.

Pomôže nám aj výstavba R7 aj D4, čo výrazne odbremení našu dopravu. Najvýraznejšie by nám pomohlo predĺženie Galvániho, ktoré ale zatiaľ v projekte nie je. Robím všetko preto, aby bol aj tento úsek zaradený do plánu výstavby.

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM