Správy

Pomer obchodných plôch na obyvateľa je v Bratislave jeden z najväčších v Európe. Stále prichádzajú nové formáty

Rastúci dopyt zákazníkov a nedočkaví investori stoja za rozmachom nových obchodných centier po Európe. Upozornila na to medzinárodná realitno-poradenská spoločnosť Cushman & Wakefield, ktorá očakáva do konca roka 2016 nárast nových maloobchodných plôch o 9,7milióna m2 a postupnú premenu ich formátu.

Ilustračný obrázok k článku Pomer obchodných plôch na obyvateľa je v Bratislave jeden z najväčších v Európe. Stále prichádzajú nové formáty
Zdroj: TASR

Na Slovensku by malo podľa nej pribudnúť 89-tisíc m2 priestorov v nových alebo existujúcich obchodných centrách. Po dvoch slabších rokoch sa tak developéri opäť dostávajú do formy. Nové projekty nielen chystajú, ale aj realizujú, úspešne prenajímajú a predávajú krátko po dokončení investorom.

Poradenská spoločnosť uviedla, že novú výstavbu podporuje zvyšujúca sa kúpna sila v Európe a ochota zákazníkov utrácať rovnako ako expanzia nájomcov.

Prečítajte si tiež: Nové nákupné centrum: Čo ponúka Pharos?

„Nové projekty vznikajú po celej Európe. Medzi najaktívnejšie patrí možno prekvapivo Španielsko a Taliansko, ktoré prechádzali náročnejším ekonomickým obdobím. Robustnú aktivitu vykazujú taktiež tradičné trhy vo Veľkej Británii, vo Francúzsku alebo v Nemecku. Nečakaný rozmach maloobchodu vidíme rovnako v Škandinávii,“ priblížil výkonný riaditeľ Cushman & Wakefield v strednej a východnej Európe Jonathan Hallett.

Expanzia obchodných centier

Expanzia obchodných centier je Halletta dôkazom, že napriek rozmachu nakupovania na internete má tento maloobchodný formát na trhu stále svoje miesto. Nové projekty však ukázali nové trendy. Jedným z nich je rekonštrukcia, modernizácia alebo rozšírenie existujúcich nákupných centier.

Z očakávaného prírastku 9,7 milióna m2 nových plôch tvorí rozšírenie 22 percent v západnej Európe a zhruba 10-percentný podiel v regióne strednej a východnej Európy.

Za dôležitú považuje poradenská firma tiež premenu formátov obchodných centier. Developéri začínajú hovoriť o tzv. galériách životného štýlu.

„Pripravované galérie či centrá otvorené v druhej polovici tohto roka vykazujú vysokú kvalitu architektúry, vnútorného dizajnu, kladú dôraz na voľnočasové aktivity ako šport alebo wellness. Prakticky vo všetkých nových konceptoch majú jednu z kľúčových úloh gastro prevádzky a ďalšie predajne spojené s jedlom alebo pitím. Za samozrejmé je už vnímané zapojenie zelene a vytvorenie prirodzeného prostredia pre návštevníkov,“ opísal Hallett.

Zmenšovanie nových a pripravovaných projektov

Tretím trendom je zmenšovanie nových a pripravovaných projektov. Väčšina z nich spadá do kategórie menších a stredných centier, spravidla okolo 20-tisíc až 30-tisíc m2. Aj vďaka tomu významné percento nových stavieb vzniká mimo metropoly alebo veľkých miest.

Posledné európske trendy podľa Cushman & Wakefield nasleduje aj Slovensko. Za posledný rok boli otvorené tri nákupné centrá, a to City Arena v Trnave (29.500 m2), Forum v Poprade (22.500 m2) a Galéria v Lučenci (8600 m2), kde sa návštevníci môžu tešiť aj zo športových centier a gastro prevádzok. Veľkou rekonštrukciou prešlo nákupné centrum Aupark v Bratislave. V nasledujúcich rokoch je naplánované rozšírenie centra Eurovea v Bratislave a tiež výstavba nových nákupných centier, napríklad Forum v Prešove.

Prečítajte si tiež: Otvorenie Galérie Danubia: Nové obchody, veľké zľavy a najmä veľa Bratislavčanov. Kde sa oplatí nakupovať?

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM