Aktualizované Nina Táborská Správy

Fiasko pri podpise Memoranda o jednotnej parkovacej politike: Neprišiel ani jeden starosta

Cieľom parkovacej politiky má byť "poriadok v parkovaní na celom území Bratislavy". Primátor a starostovia mali dnes podpísať memorandum o spoločnom postupe. Primátor však priešiel na podpis sám. Pritom ešte minulý týždeň sa so starostami dohodli.

Ilustračný obrázok k článku Fiasko pri podpise Memoranda o jednotnej parkovacej politike: Neprišiel ani jeden starosta
Zdroj: Dnes24.sk

Spoločné memorandum o spolupráci pri zavádzaní jednotnej parkovacej politiky – to chcel s bratislavskými starostami podpísať primátor Ivo Nesrovnal. Mala to byť podľa neho len politická deklarácia.

S tým však nesúhlasia starostovia, ba dokonca to označili za zbytočný akt a na podpis neprišli. Primátor hovorí, že tak dali najavo, že nemajú záujem systémovo riešiť problém s parkovaním v Bratislave.

„Mal to byť prvý krok k zavedeniu parkovacej politiky – politická deklarácia, lebo sme politici, záväzok, že to myslíme vážne a chceme problém s parkovaním riešiť,“ vysvetlil pre TASR Nesrovnal, keď na podpis dokumentu nikto neprišiel. Poukazoval na to, že postup ešte niekoľkokrát so starostami konzultoval a text memoranda upravovali. „Aby niekto nemal pocit, že robí záväzky, ktoré nemôže na seba prijať,“ dodal primátor.

S tým však nesúhlasí petržalský starosta Vladimír Bajan. „Pán primátor nás včera pozval na podpis Memoranda o spolupráci pri zavádzaní parkovacej politiky. Podľa podpisu Memoranda bude jasné, ktoré mestské časti majú záujem o jednotné parkovanie, a ktoré sa zapoja do jednotného systému parkovania. Takto komentovalo tlačové oddelenie magistrátu účasť či neúčasť starostov na jeho podpise,“ uviedol pre Bratislava24.sk starosta Bajan.

Podľa neho im doručili Memorandum len pred 24 hodinami a starostovia nemali šancu ho ani pripomienkovať, ani prediskutovať s poslancami. „Prístup, ktorý vedenie mesta zvolilo, nás starostov doslova vydiera,“ dodal.

„Zbytočný“ dokument

Mesto v tomto volebnom období nezačína od nuly. Základné pravidlá parkovacej politiky poslanci schválili ešte na jeseň 2012. Mestské zastupiteľstvo o rok neskôr, v septembri 2013, zase odobrilo, že príjmy z úhrad a pokút za dočasné parkovanie sa budú prerozdeľovať v pomere 25 percent pre mesto a 75 percent pre mestské časti.

Starosta Ružinova Dušan Pekár teda podotkol, že dokument je zbytočný. Takýto spoločný záväzok už totiž starostovia štyroch najväčších mestských častí podpísali v marci 2013. Odvtedy sa vymenil v úrade len jeden z nich, v Starom Meste, aj ten však s textom podľa Pekára súhlasí.

Parkovaciu politiku by tiež mali zaviesť v prvom kroku nie v celej Bratislave, ale len v štyroch najväčších mestských častiach.

„Pre mestské časti a hlavné mesto je teraz potrebné novelizovať štatút mesta a všeobecne záväzné nariadenie, ktoré bude parkovaciu politiku presne popisovať,“ uviedol Pekár pre TASR. Primátor hovorí, že mesto tieto dokumenty pripravuje a predloží ich na jednom z najbližších zastupiteľstiev.

„Mediálna hra primátora“

Memorandum hovorí len o spolupráci pri zavedení systému a o prijatí právneho rámca, ktorý vymedzuje kroky parkovacej politiky, do konca tohto roka.

„Som prekvapený a zaskočený postojom pána primátora. Dohoda všetkých starostov a primátora z predchádzajúcich rokovaní totiž znela, že najbližším krokom bude predloženie VZN a Štatútu na rokovanie zastupiteľstva s tým, že pokračujeme tam, kde sme v roku 2013 skončili. Namiesto toho však pán primátor predložil memorandum, ktoré nemá žiaden vplyv na riešenie parkovacej politiky, čím vlastne skrýva len svoju neschopnosť,“ povedal pre Bratislava24.sk petržalský starosta Vladimír Bajan.

Rovnaký názor svojou neúčasťou na podpise memoranda potvrdili všetci 17 starostovia, a tým sa odmietli tejto mediálnej hry pána Nesrovnala zúčastniť, informuje starosta Bajan.

Cieľom jednotnej parkovacej politiky je podľa Nesrovnala zaviesť poriadok v parkovaní na území celého mesta Bratislavy. "Je preto potrebné, aby sa do systému zapojilo čo možno najviac mestských častí. Aj na tomto príklade vidíme, že nájsť konsenzus medzi všetkými 17 mestskými časťami je zložité a odzrkadľuje to systémové nastavenie kompetencií Bratislavy,“ uviedol primátor.

„Obviniť nás z toho, že sa bojíme riešiť parkovaciu politiku, ako povedal pán primátor, môže len človek, ktorý posledné mesiace žil buď na Marse alebo nevie, čo hovorí,“ myslí si Bajan.

Sú to práve mestské časti, ktoré už niekoľko rokov suplujú prácu mesta v otázke riešenia parkovania, myslí si Bajan.

Prečítajte si viac: Väčšina mestských častí je za jednotnú parkovaciu politiku. Starostovia s mestom podpíšu memorandum

Zdroj: TASR/Dnes24

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM