Po takmer pol storočí sa mení tvár Dopravného podniku. Pozrite sa, ako postupujú práce na modernizácii základní
V súvislosti s obnovou vozidlového parku sa začali 19. januára 2015 modernizovať aj údržbové základne DPB. Vozovňa trolejbusov Hroboňova a depo Jurajov Dvor. Modernizácia je rozdelená do troch etáp, pričom prvá vyjde na viac ako 12,5 miliónov eur. Takmer 81 percent bude financovaných z eurofondov.
Generálny riaditeľ Dopravného podniku Bratislava podpísal 25. augusta 2014 Zmluvu o dielo na stavebné práce so spoločnosťou Strabag Pozemné a inžinierske staviteľstvo na modernizáciu údržbových základní. „Táto modernizácia je nevyhnutná z dôvodu zabezpečenia údržby postupne dodávaných nových nízkopodlažných električiek a trolejbusov," vysvetlil generálny riaditeľ Ľ. Belfi.
S mnohými depami sa desiatky rokov nič nerobilo, takže sú zastaralé aj technologicky. Ide o prvú z troch etáp, pričom celkové náklady stavby prvej etapy predstavujú 12 591 895,92 EUR. "Z toho 80,75 percent bude financovaných z fondov EÚ, 14,25 percent zo štátneho rozpočtu a 5 percent z rozpočtu Hlavného mesta SR. Lehota odovzdania modernizovaných vozovní sa predpokladá v auguste roka 2015,“ doplnil Belfi.
Modernizácia údržbovej základne -I. Etapa | podpísaná 1.12.2014 |
Nadobudla účinnosť | 8.12.2014 |
Stavba sa začala | 19.1.2015 |
Plánovaný koniec stavby | 8.8.2015 |
Názov projektu | Modernizácia údržbovej základne -I. Etapa |
Heslo | „Investícia do Vašej budúcnosti“ |
Celkové oprávnené výdavky projektu | 14 294 801,83 eur |
Čiastka financovaná z Kohézneho fondu a štátneho rozpočtu | 13 577 211,74 Eur |
V depe Jurajov dvor a vozovni Hroboňova momentálne pokračujú búracie a demolačné práce. Ako vysvetlil Belfi, demontuje sa trakčné vedenie a elektroinštalácie a realizujú sa podkladné betóny výstavby zázemných pracovísk v halách. "Osadili sa tiež nové základy pre trakčné stožiare. Po všetkých potrebných prácach sa začnú betónovať približne za týždeň nové montážne jamy, ktoré budú uspôsobené na údržbu nových trolejbusov a električiek,“ doplnil riaditeľ.
Modernizácia údržbovej základne DPB vo vozovni Hroboňova, ktorá bola vybudovaná ešte v rokoch 1968 – 70, sa žiadne podstatné zmeny v riešení údržby trolejbusov nevykonali. Modernizácia údržby je nevyhnutná aj z dôvodu nových trolejbusov Škoda 30Tr a kĺbových 31Tr a jej účelom je modernizovať technologické zariadenia, ktoré by umožnili údržbu všetkých typov trolejbusov.
Vozovňa je situovaná v obytnej zóne mesta a z tohto dôvodu je jednou z podmienok riešenia modernizácie aj eliminovanie hluku. Preto ako nám vysvetlila Zuzana Vachová z Dopravného podniku, je súčasťou projektu aj výstavba protihlukovej steny zo strany Bohúňovej ulice.
Prečítajte si tiež: Toto všetko vás čaká v mestskej doprave už tento rok. Vozový park Dopravného podniku prejde veľkými zmenami
V rámci modernizácie Ľahkej údržby trolejbusov sa bude rekonštruovať celá súčasná podlahová plocha oboch priestorov. Modernizácia halovej časti objektu Ľahkej údržby električiek bude pozostávať z inštalovania nových technologických zariadení a príslušných stavebných úprav. Vybuduje sa 8 nových údržbárskych stojísk s vybavením pre všetky typy električiek a ďalšie pracoviská, stojiská pre denné ošetrenie alebo stojiská pre kontrolné prehliadky.
V rámci modernizácie sa vybuduje blok údržby nízkopodlažných električiek s umývacou linkou na umývanie všetkých typov električiek vrátane čistiarne odpadových vôd a recirkulácie, a tiež pracovisko bezdemontážnej obnovy jazdného profilu električkových kolies.
Zrealizuje sa aj úprava koľajového napojenia pred blokom údržby nízkopodlažných električiek, rekonštrukcia koľajového zhlavia pred halou pre ľahkú údržbu električiek, modernizácia trolejového vedenia a modernizácia hál opráv pre autobusy.