Petržalka si povedala dosť! Problém s parkovaním vyrieši po svojom. Platiť majú „cezpoľní “ aj rezidenti

Nájsť voľné miesto na parkovanie v Petržalke dá občas poriadne zabrať. Problém trápi mestskú časť už roky. Pomôcť mala jednotná parkovacia politika. Hudba ďalekej budúcnosti. Preto si vedenie mestskej časti povedalo, že problém prevezme do vlasntých rúk.

Nina Táborská
Ilustračný obrázok k článku Petržalka si povedala dosť! Problém s parkovaním vyrieši po svojom. Platiť majú „cezpoľní “ aj rezidenti
Foto: Nina Táborská / Zdroj: Dnes24.sk

Mestská časť Bratislava-Petržalka po tom, čo v rámci mesta zlyhali pokusy o spoločný postup, pripravovala kroky, vedúce k realizácii parkovacej politiky na svojom území. Tak, aby mohla byť kompatibilná s budúcim celomestským systémom.

Jej základom je rezidentské parkovanie, teda uprednostnenie obyvateľov mestskej časti s trvalým pobytom, pričom do tejto kategórie by mali podľa Zásad parkovacej politiky (schválených miestnym zastupiteľstvom v júni 2014 pozn. red.), spadať všetci obyvatelia domácnosti, ktorí majú trvalý pobyt a aj motorové vozidlo, okrem toho užívatelia služobných áut, ak ich majú zamestnávateľom zverené aj na súkromné účely, ďalej aj živnostníci, ktorí tu majú trvalý pobyt a vozidlo zahrnuté do obchodného majetku živnosti a pod.

Prečítajte si tiež: Parkujeme v Petržalke. Značka: Bezohľadne

Petržalka má problém s nedostatkom parkovacích miest a pri počte obyvateľov je nemožné postaviť všetky vozidlá do priestoru.

„Od začiatku žiadam od mesta parkovaciu politiku, ktorá by urobila v parkovaní poriadok. Vzhľadom na naťahovanie na meste sa to stále nevyriešilo. My máme zmapované ulice, presne vieme čo by sme kde chceli urobiť a čakali sme len na splnomocnenie, aby sme mohli konať samostatne,“ povedal v rozhovore pre Bratislava24.sk starosta Petržalky Vladimír Bajan.

Podľa neho ide o dlhodobý problém, kde nájsť riešenie vôbec nie je jednoduché. „Je tu nevôľa budovať podzemné garáže. Petržalka má totižto vysokú spodnú vodu a stavať do zeme by jednak bolo veľmi drahé a tiež žiaden ústav by do toho nešiel. Garážové domy sú preto kľúčové. Samozrejme, hneď ako spomeniete garážový dom, máte na krku petíciu,“ vysvetlil starosta Bajan.

„V prospech Petržalčanov“

Ako nás informovala tlačová tajomníčka Michaela Platznerová, v prvej etape by zavedenie rezidentského parkovania a niektoré úpravy (napr. zjednosmernenie niektorých ulíc) malo priniesť úbytok áut s mimobratislav­skými ŠPZkami a firemných áut o zhruba 20 percent.

„Jednoznačným prínosom bude zavedenie poriadku na chodníkoch, kade dnes len s ťažkosťami môžu predchádzať chodci, mamičky s detskými kočiarmi, vozíčkari či na prístupových cestách, kde chaoticky a nelegálne zaparkované autá často tvoria prekážku odvozu smetia ale aj záchranným zložkám – sanitkám, hasičom a pod. Aj zeleň, kde dnes vodiči často nechávajú odstavené svoje vozidlá a tým ju ničia, by mala získať priestor pre zlepšovanie svojej kvality,“ vysvetlila pre Bratislava24.sk Platznerová.

V ďalších etapách by zavedenie rezidenčského parkovania malo generovať financie na budovanie nových parkovacích miest, predovšetkým garážových domov.

„Všetky peniaze, ktoré nová parkovacia politika prinesie, bude využité opäť len na riešenie parkovacej politiky,“ doplnila tajomníčka.

Napádaná súťaž

V rámci spomínaných Zásad parkovacej politiky schválili poslanci okrem iného spôsob prevádzky parkovania prostredníctvom externého prevádzkovateľa. Koncom minulého roka preto mestská časť spustila verejnú obchodnú súťaž na prevádzkovanie parkovacieho systému v Petržalke, na základe ktorej bude partnerom Petržalky firma EEI s.r.o.

„Táto spoločnosť ako jediná bola schopná predložiť všetky požadované doklady a dokumenty. Jedna z neúspešných firiem nevedela vydokladovať napríklad referencie či svoje základné ekonomické parametre, druhá dokonca prevádzkovanie parkovacích systémov nemala ani len v predmete podnikania a taktiež nebola schopná dodržať podmienky účasti v súťaži,“ vysvetlila Platznerová.

Prečítajte si tiež: Prehľad parkovacích miest v Dúbravke prekvapil. Mnohé mali iných uživateľov, prípadne neboli zaplatené

Spomínaná súťaž je dnes napádaná z viacerých strán. Podľa slov tajomníčky však bolo všetko realizované v súlade s platnou legislatívou a jediní, ktorí pochybili, sú samotné prihlásené a v závere neúspešné firmy.

Ďalšie schvaľovanie

Pravdepodobne v septembri sa má miestne zastupiteľstvo zaoberať ďalšími zásadnými materiálmi (Všeobecne záväzné nariadenie a Prevádzkový poriadok), ktoré budú už konkrétne hovoriť napríklad o výške sumy za rezidentskú kartu, o prípadných úľavách pre vodičov s preukazom ZŤP, o sadzbách pre abonentov, pre vodičov s trvalým pobytom mimomestskej časti a podobne.

„Zásady parkovacej politiky samozrejme predpokladajú aj to, že pre návštevníkov Petržalky bude v každej lokalite vyčlenené dopravným značením určité množstvo parkovacích miest bez použitia parkovacej karty,“ vysvetlila Michaela Platznerová.

Podľa jej slov po schválení týchto dokumentov bude možné pristúpiť k realizácii dopravného značenia, potrebného na zavedenie nových pravidiel a následne k samotnému spusteniu parkovacej politiky.

„Zavedenie pravidiel bez následného monitoringu, kontroly a možnosti uplatňovania sankcií by samozrejme bolo bezzubé, vysúťažená spoločnosť má v povinnostiach zabezpečiť aj túto stránku celej parkovacej politiky, samozrejme v spolupráci s mestskou či štátnou políciou,“ doplnila.

Rezidenčné parkovanie

Riešenie statickej dopravy je beh na dlhé trate, ani zavedením rezidenčného parkovania ani postupným dopĺňaním chýbajúcich kapacít sa tak skoro nedostane mestská časť k jej úplnému vyriešeniu. Autá totiž každoročne pribúdajú.

Je tu aj otázka podpory hromadnej dopravy či jej ekologicky znesiteľnejších foriem s cieľom chrániť naše životné prostredie.

„Našou ambíciou je začať riešiť aspoň niečo, o čom sa vieme poučiť z iných miest a obcí a neostať sa len ticho prizerať blížiacemu sa kolapsu,“ ukončila tajomníčka.

Prečítajte si tiež: OBRAZOM: Práce na výstavbe električkovej trate napredujú. Čo je nové na petržalskej strane?

Zdroj: Dnes24.sk

Odporúčame