Nina Táborská Samospráva

Osem vecí, prečo sa Petržalka rozhodla pre vlastnú parkovaciu politiku. Čo si od nej sľubuje?

Preplnené parkoviská, parkovanie bez ručnej brzdy, na trávnikoch, na chodníkoch, na ihriskách, pred kontajnermi,... To je petržalská realita, na ktorú doplácajú samotní obyvatelia mestskej časti. Čo všetko si sľubuje Petržalka od novej parkovacej politiky?

Ilustračný obrázok k článku Osem vecí, prečo sa Petržalka rozhodla pre vlastnú parkovaciu politiku. Čo si od nej sľubuje?
Foto: Nina Táborská / Zdroj: Dnes24.sk

Mestská časť Bratislava-Petržalka po tom, čo v rámci mesta zlyhali pokusy o spoločný postup, pripravovala kroky, vedúce k realizácii parkovacej politiky na svojom území. Tak, aby mohla byť kompatibilná s budúcim celomestským systémom.

1. Neúnosná situácia

„Táto parkovacia politika nie je ani Bajanova a ani preto, že by ju Bajan chcel. Petržalka ju jednoducho potrebuje,“ hovorí starosta.

Faktom je, že zaparkovať v Petržalke dá tým, čo tu bývajú, alebo veľakrát len nechávajú svoje autá a odchádzajú na „týždňovky“ do Rakúska poriadne zabrať.

Parkoviská sú preplnené, aby sa po nich autá mohli presúvať, vodiči nepoužívajú ručné brzdy. Auto nájdete všade: na chodníkoch, zeleni, vo vnútroblokoch, na terasách, na detských ihriskách. Novinkou nie je ani fakt, že veľa z týchto áut má mimobratislavské značky.

Napokon, pozrite si fotogalériu parkovania v Petržalke. Takéto parkovanie znemožňuje pohyb chodcom, mamičkám s kočíkmi, vozíčkarom, autám OLO, ktoré sa veľakrát nedokážu dostať ku smetiakom a smeti ostávajú nevynesené, ale aj napríklad záchranárom a hasičom,…

2. Čísla nepustia

Takmer v každej domácnosti sa dnes nachádza minimálne jeden automobil. Petržalka má problém s nedostatkom parkovacích miest a pri počte obyvateľov je nemožné postaviť všetky vozidlá do priestoru.

V Petržalke je v jej správe 17–tisíc miest, podľa samosprávy chýba približne rovnaké množstvo na parkovanie.

„Od začiatku žiadam od mesta parkovaciu politiku, ktorá by urobila v parkovaní poriadok. Vzhľadom na naťahovanie na meste sa to stále nevyriešilo. My máme zmapované ulice, presne vieme čo by sme kde chceli urobiť a čakali sme len na splnomocnenie, aby sme mohli konať samostatne,“ povedal v rozhovore pre Bratislava24.sk starosta Petržalky Vladimír Bajan.

Podľa neho ide o dlhodobý problém, kde nájsť riešenie vôbec nie je jednoduché. „Je tu nevôľa budovať podzemné garáže. Petržalka má totižto vysokú spodnú vodu a stavať do zeme by jednak bolo veľmi drahé a tiež žiaden ústav by do toho nešiel. Garážové domy sú preto kľúčové. Samozrejme, hneď ako spomeniete garážový dom, máte na krku petíciu,“ vysvetlil starosta Bajan.

3. Kto je rezident?

Rezidentské parkovanie má uprednostniť obyvateľov mestskej časti s trvalým pobytom v Petržalke, pričom do tejto kategórie by mali podľa Zásad parkovacej politiky (schválených miestnym zastupiteľstvom v júni 2014 pozn. red.), spadať všetci obyvatelia domácnosti, ktorí majú trvalý pobyt a aj motorové vozidlo, okrem toho užívatelia služobných áut, ak ich majú zamestnávateľom zverené aj na súkromné účely, ďalej aj živnostníci, ktorí tu majú trvalý pobyt a vozidlo zahrnuté do obchodného majetku živnosti a pod.

4. „V prospech Petržalčanov“

Riešenie statickej dopravy je beh na dlhé trate. Ani so zavedením rezidenčného parkovania ani postupným dopĺňaním chýbajúcich kapacít sa nedostane mestská časť k jej vyriešeniu. Autá totižto každoročne pribúdajú. Pribúda aj bytov na prenájom a teda ľudí, väčšinou „nerezidentov“ ale veľakrát aj Bratislavčanov, ktorí rovnako potrebujú niekde odparkovať svoje autá.

Podľa mestskej časti je v však Petržalčan na prvom mieste. „Našou ambíciou je začať riešiť aspoň niečo, o čom sa vieme poučiť z iných miest a obcí a neostať sa len ticho prizerať blížiacemu sa kolapsu,“ povedal starosta.

Rezidentské parkovanie má uprednostniť obyvateľov s trvalým pobytom tak, aby mali možnosť zaparkovať vo vzdialenosti cca 150 metrov od svojho bydliska a všade inde v Petržalke, „kde budú potrebovať“.

5. Čo sa predpokladá

  • Zvýhodnenie pre držiteľov preukazu ZŤP
  • Zvýhodnenie pre kategórie vodičov v niektorých životných situáciách
  • Zvýšenú sadzbu za parkovaciu kartu (oproti rezidentskej) pre návštevníkov bez trvalého pobytu
  • Podľa analýzy sa tak má uvoľniť 20–30 percent parkovacích miest
  • Vyčlenenie istého počtu parkovacích miest pre parkovanie bez parkovacej karty
  • V prípade, že na vyhradenom mieste pre rezidentov zaparkuje „nerezident“ polícia bude vodiča pokutovať, rovnako tak bude môcť byť vodič odtiahnutý
  • Petržalka predpokladá, že nová parkovacia politika by sa mohla zaviesť od nového roka
  • Systém má byť kompatibilný s ostatnými mestskými časťami
  • Samospráva predpokladá, že na jednu petržalskú rodinu by mala pripadať jedna rezidentská karta.

6. Viac parkovacích kapacít

Financie, ktoré sa získajú za parkovaciu politiku ( z predaja všetkých kategórií parkovacích lístkov a pokút) majú byť podľa slov starostu použité na riešenie parkovania, rozširovanie kapacít, opravu ciest, dopravné značenia, údržbu systému. Čo ak sa kartičky nevypredajú? Kľúčové budú podľa starostu Bajana pravidlá parkovania, ktoré budú obsiahnuté v prevádzkovom poriadku, a ktorý budú schvaľovať miestni poslanci na zasadnutí zastupiteľstva v septembri. „Tam si povieme čo ďalej,“ dodal.

7. Cena

Petržalčan by mal podľa slov starostu zaparkovať v zóne, ktorá bude ohraničená niekoľkými domami. Platiť tak za miesto budú aj rezidenti aj tí, ktorí trvalý pobyt v mestskej časti nemajú. Pre nich bude suma vyššia. „Máme určené lokality. Tie budú z 80 až 95 percent slúžiť iba rezidentom a z 5 až 20 percent návštevníkom,“ povedal prednosta úradu Miroslav Štefánik.

„Minimálny ročný poplatok bude zohľadňovať oprávnené ekonomické náklady na fungovanie parkovacieho systému. Tieto náklady sa pohybujú medzi 30 až 40 eurami bez DPH,“ dodal. Mstská časť momentálne uvažuje podotkol nad viacerými sadzbami. Rozdiely by mohlo spôsobiť, koľko kartičiek sa v ktorej lokalite predá.

Cenník a rovnako ani presný dátum zavedenia nám zatiaľ starosta prezradiť nechce, vraj musí byť najprv všetko prejednané na miestnom zastupiteľstve. Platené by však rezidenčné parkovanie malo byť ročne. „Zostaneme v slovenskom priemere, inšpirujeme sa inými mestami,“ odpovedal starosta Bajan.

8. Sama by to mestská časť nepotiahla

V rámci spomínaných Zásad parkovacej politiky schválili poslanci okrem iného spôsob prevádzky parkovania prostredníctvom externého prevádzkovateľa. Podľa slov starostu išlo o nevyhnutné rozhodnutie, nakoľko by mestská časť nebola nikdy parkovaciu politiku schopná financovať samostatne. Odhadované náklady na celú parkovaciu politiku je 20–25 miliónov eur. Rovnako tak mestská časť nedisponuje odborníkmi na túto oblasť, preto sa spolieha na externú firmu.

Koncom minulého roka preto mestská časť spustila verejnú obchodnú súťaž na prevádzkovanie parkovacieho systému v Petržalke, na základe ktorej bude partnerom Petržalky firma EEI s.r.o.

„Táto spoločnosť ako jediná bola schopná predložiť všetky požadované doklady a dokumenty. Jedna z neúspešných firiem nevedela vydokladovať napríklad referencie či svoje základné ekonomické parametre, druhá dokonca prevádzkovanie parkovacích systémov nemala ani len v predmete podnikania a taktiež nebola schopná dodržať podmienky účasti v súťaži,“ vysvetlila pre Bratislava24.sk tlačová tajomníčka Michaela Platznerová.

Prečítajte si tiež: Petržalka si povedala dosť! Problém s parkovaním vyrieši po svojom. Platiť majú „cezpoľní “ aj rezidenti

Parkovanie v Petržalke
18
Galéria
Foto: Nina Táborská / Zdroj: Dnes24.sk
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM