Mesto Bratislava aj Petržalka sa o zámere výstavby nadzemnej dráhy dozvedeli až z médií

Hoci o plánoch spoločnosti HB Reavis nevedela ani mestská časť Petržalka a ani Hlavné mesto SR Bratislava, spoločnosť už požiadala o udelenie štatútu významnej investície.

Tünde Sándorová

Výstavba novej autobusovej stanice v ružinovskej lokalite Nivy sa začne v júli tohto roku a potrvá do roku 2020. Počas rekonštrukcie bude autobusová stanica presunutá do náhradných priestorov bývalého centra Bottova.

Lanovka do Petržalky

Developer HB Reavis už má právoplatné stavebné povolenie, a taktiež zvažuje postaviť nadzemnú elektrickú dráhu, ktorá má spojiť lokalitu Nivy s bratislavskou Petržalkou. V Petržalke navrhuje aj vybudovanie veľkokapacitného parkovacieho domu za 30 miliónov eur, ktorý by bol napojený na nadzemnú elektrickú dráhu.

Práve zámer vybudovať nadzemnú elektrickú dráhu vyvolal nielen vlnu prekvapenia, ale aj pochybností. Reakcie na seba nenechali dlho čakať. V súvislosti s medializovanými informáciami o plánoch spoločnosti HB Reavis vybudovať v Bratislave lanovú dráhu sa Hlavné mesto SR Bratislava vyjadrilo nasledovne:

Bratislavčania už majú skúsenosti s rôznymi sľubmi, predstavami a víziami. Kým však nie je na stole konkrétny návrh, obsahujúci konkrétne riešenia napojenia na nosné dopravné systémy v meste, posúdenie vplyvov na dopravu, návrh vysporiadania pozemkov a v neposlednom rade financovanie, dovtedy takéto návrhy stále vnímame v rovine vízie, nie v rovine projektu.

Mesto v stanovisku ďalej uvádza, že by veľmi ocenilo, keby sa o takýchto projektoch viedla širšia diskusia, pretože sa týkajú celého mesta, všetkých ľudí, nie iba developerských zámerov. Nemáme nič proti proaktívnym návrhom developerov, môžu priniesť aj dobré veci. Avšak pri takto zásadných veciach je jednoznačne dôležitá koordinácia s odbornými útvarmi mesta a odbornou aj laickou verejnosťou.

Rovnako starosta Petržalky Vladimír Bajan plánuje listom vyzvať investora, aby o projekte informoval poslancov petržalského miestneho zastupiteľstva, ako aj vedenie mestskej časti.

Boj o nájomníkov

HB Reavis zvažuje postaviť pre odľahčenie dopravy v zóne Nivy a v jej širšom okolí elektrickú nadzemnú dráhu, potenciálne integrovanú do systému verejnej hromadnej dopravy.

Investor sa rozhodol požiadať štát o udelenie štatútu významnej investície, ktorého súčasťou je aj návrh dopravného odľahčenia zóny a širšieho okolia. Podľa odhadov by malo vybudovanie lanovej dráhy stáť okolo 50 miliónov eur. Štatút významného investora by developerovi umožnil urýchliť proces papierovačiek.

Ako skonštatoval portál reality.etren­d.sk, vízia vybudovať lanovú nadzemnú dráhu by mohla byť aj akousi zásterkou skutočného problému, ktorým je rozširovanie nákupného centra Eurovea. Eurovea plánuje nárast o niekoľko tisíc metrov štvorcových a práce by mala ukončiť v rovnakom termíne ako spoločnosť HB Reavis Stanicu Nivy. To znamená, že obchodné centrá sa o nových nájomníkov pobijú.

Dopravné obmedzenia

V pláne je aj kompletná obnova ulice Mlynské nivy. V rámci obnovy dopravnej a technickej infraštruktúry ulice rieši developer s mestom jej uzavretie pre dopravu v rôznych časových rámcoch. Najpraktickejším riešením sa javí kompletné uzavretie pre dopravu s odhadom na 14 mesiacov, namiesto postupného obmedzovania v rozsahu 36 mesiacov,“ uviedla spoločnosť HB Reavis s tým, že verejnosť bude o finálnom riešení i alternatívnych trasách informovaná.

Podľa plánu by mohli Bratislavčania získať už v roku 2018 nový bulvár Mlynské Nivy a v roku 2020 novú autobusovú stanicu.

Do projektu Stanica Nivy chce developer investovať 345 miliónov eur. Do obnovy dopravnej a technickej infraštruktúry v okolí ďalších 24 miliónov eur.

Projekt Stanica Nivy bude kombinovať medzinárodný autobusový terminál, nákupné centrum, modernú tržnicu a výškovú administratívnu budovu. Komunitnou črtou novej stanice má byť zelená strecha s mestskými záhradami, bežeckou dráhou a vybavením pre oddych a šport.

Zdroj: bratislava.dnes24.sk