Bratislavčanov bilbordy trápia a frustrujú. Ich počet sa blíži k desiatim tisícom!
Neuveriteľný počet reklamných nosičov napočítali pracovníci magistrátu počas vykonávania pasportu vonkajšej reklamy. Mnohé z nich sú umiestnené nelegálne či v neprehľadných križovatkách. Mesto sa rozhodlo systematicky znižovať vizuálny smog.
Vedenie hlavného mesta znižuje počet reklamných zariadení v meste. „Doteraz tu nebol systém práce s verejnými priestranstvami,“ uviedol Ivo Nesrovnal, primátor Bratislavy. „Od roku 2015 sme začali robiť systémové kroky a chceme do mesta vniesť poriadok,“ vyhlásil primátor.
Primátor ďalej uviedol, že prvýkrát v histórii Bratislavy má mesto spravený pasport reklamy. Nafotenie všetkých reklamných zariadení trvalo tri mesiace. Momentálne ich pracovníci magistrátu kontrolujú v katastrálnych mapách a porovnávajú s nájomnými zmluvami.
V súčasnosti by sa v meste malo nachádzať 9600 reklamných nosičov, väčších ako tri metre štvorcové.
„Bratislavčania sú na vizuálny smog alergickí a priznajme si, je to oprávnené,“ uviedol primátor. „Od môjho nástupu nepovoľujeme žiadne nové reklamné zariadenie,“ doplnil.
Hlavné mesto zrušilo a nepredĺžilo povolenie ani spoločnosti, ktorá využívala na reklamu trojnožky. Spoločnosť Pre sent mala povolenie na umiestnenie 428 trojnožiek do júna minulého roku. Trojnožky však v meste ostali aj po uplynutí doby platnosti zmluvy a vec skončila na Okresnom súde.
„Okresný súd nám dal za pravdu a preto budeme môcť reklamné trojnožky z mestských pozemkov odstrániť my sami,“ povedal Ivo Nesrovnal.
Z verejných priestranstiev mesta by sa mali odstrániť aj staré telefónne búdky, betónové skruže, či nikomu nepatriace bilbordy.
Koncom januára minulého roku mesto požiadalo o vypratanie stožiarov verejného osvetlenia, ktoré využívali viaceré spoločnosti na reklamnú činnosť. Z ulíc hlavného mesta by tak malo po rozhodnutí súdov zmiznúť 1623 takýchto informačných tabúľ.
Prečítajte si aj: Trnavské mýto už nebude na čakacej listine. Mesto prisľúbilo jeho vyčistenie
Rozhodnutie o odstránení reklamného zariadenia môže vydať len stavebný úrad
Proces odstraňovania reklamných nosičov je podľa slov primátora náročný. Mesto nemôže svojvoľne odstraňovať čiernu stavbu. Nie je totiž stavebným úradom, musí spolupracovať s jednotlivými stavebnými úradmi, ktorých má Bratislava rovných 15.
Pri pasporte reklamných zariadení sa pracovníci magistrátu zamerali aj na reklamné zariadenia, umiestnené pri cestách.
Počet bilbordov, ktoré bránia v rozhľade a sú nevhodne umiestnené v križovatkách dosiahol počet 159. „Na stavebných úradoch je už 50 takýchto bilbordov na posúdení, pričom v 10 prípadoch nám už stavebné úrady vydali povolenie na ich odstránenie,“ uviedol primátor. Podľa jeho slov ďalšie rozhodnutie postupne prichádzajú poštou.
Vizuálny smog rieši mesto aj s partnermi z Asociácie vonkajšej reklamy, ktorá združuje bilbordové spoločnosti. Spoločným cieľom je zníženie reklamného smogu. Počas minulého roku odstránili dve spoločnosti viac ako 120 bilbordov. V tomto roku by mal byť, podľa slov primátora, počet odstránených zariadení podobný.
Prečítajte si aj: OBRAZOM: Mesto začalo s opravami ciest, uzavrú aj Mlynské Nivy