Ľuba Lesná Rôzne

Anketa kandidátov na primátora: Ako riešiť dopravu v Bratislave?

Milan Ftáčnik, Ivo Nesrovnal a Tatiana Kratochvílová majú v mnohom podobné názory na riešenie dopravy v Bratislave. Všetci traja sa v prvom rade zhodujú v tom, že dopravu treba riešiť systémov.

Ilustračný obrázok k článku Anketa kandidátov na primátora: Ako riešiť dopravu v Bratislave?
Zdroj: TASR

Prinášame ďalšiu časť ankety kandidátov na primátorskú stoličku.

Milan Ftáčnik tvrdí, že Bratislava musí byť mestom pre ľudí a nie pre autá. Preto bude presadzovať kvalitnejšiu MHD, nové cyklistické projekty a lepšie možnosti pre peších. Električka pre Petržalku je podľa neho potrebná. Postaviť trať zo Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu je len prvá etapa výstavby trate z centra mesta do Petržalky.

„Situáciu v Petržalke ovplyvní električka, až keď pôjde po Janíkov dvor. To bude obrovský prínos pre Petržalku, pretože Petržalčania sa za dve minúty dostanú cez Dunaj. Bez čakania, pretože električka prejde cez most bez čakania. Tento projekt, teda druhú etapu budovania električky máme pripravenú. Finalizujú sa projekčné práce. Máme dohodnuté s Európskou komisiou, že v období 2014 – 2018 sa má dostať električka až na Janíkov dvor. Vtedy to bude obrovský prínos pre Petržalku, pretože Petržalčania sa za dve minúty dostanú cez Dunaj. Bez čakania, pretože električka prejde cez most bez čakania.“

Mestskú železnicu treba tiež sfunkčniť

Čo sa týka S-Bahnov, naozaj máme v Bratislave 40 km električkových tratí, rovnako veľké Brno má 80 km. Ale súčasne máme aj 80 km železničných tratí, ktoré nie sú využité na vnútro mestskú prepravu. Preto chcem, aby sme viac využili tieto trate.

Prepojiť železničnú trať s MHD

Prvý projekt sa riešil už v tomto programovacom období za európske peniaze. Sú to tzv. terminály integrovanej osobnej prepravy. Človek, ktorý pôjde z Devínskej Novej vsi, bude mať viacero zastávok, kde bude môcť vystúpiť – na tej integrovanej zastávke, a prestúpiť na mestskú hromadnú dopravu.

Musíme ale zabezpečiť dobrý prestup na MHD. Vtedy ľudia budú používať aj železničné trate.

Čiže myšlienka lepšie využiť železničné trate a zapojiť ich do integrovaného systému má svoje racio a určite s ňou budeme pracovať.

Ivo Nesrovnal je toho názoru, že doprava v Bratislave je najväčší problém. Žiadna európska metropola nemôže existovať úspešne bez vyriešenej mobily.

Bratislava je jediné európske hlavné mesto, ktoré nemá parkovaciu politiku a nemá nosný koľajový systém. Náš dopravný problém je v tom, že denne príde do mesta 150 000 ľudí zo smeru Šamorín, Pezinok, Malacky, hodinu a pol čakajú na vstupných radiálach, potom zaplavia mesto svojimi autami. Bratislavčania nemajú kde zaparkovať, všetci sú z toho frustrovaní.

Tomuto bohužiaľ nepomôže nový autobus, alebo nová električka, ktorá sa kúpila. To je veľmi dobré, ale keď idem z Dolných Honov v trolejbuse 201, tak stojím v zápchce, či je ten trolejbus nový alebo starý.

Jediné riešenie – mestská železnica

Jediné riešenie je bratislavský S-Bahn, mestská železnica. Zapojiť železnicu do prepravy ľudí. Tak ako to poznáme z Viedne alebo z Prahy alebo zo všetkých európskych miest.

Bratislava má 80 km železničnej trate na svojom území. Tá je nevyužitá. A to treba zmeniť. Preto hovorím o S-Bahne, aby železnica privážala ľudí z týchto smerov – Šamorín, Pezinok, Malacky, Senec na novú železničnú stanicu. Na Trnavské mýto, kde vždy bola stanica. A musím sa k tomu konceptu vrátiť. Mimochodom, už bol pripravený. V podstate už sa začalo súťažiť, kto ho zhotoví. A tá súťaž ukázala, že sa to dá spraviť oveľa lacnejšie, ako sa hovorilo.

Treba vybudovať záchytné parkoviská

Budeme mať krásny koľajový systém, po ktorom sa ľudia budú môcť prepravovať ekologicky, rýchlo, a hlavne bez áut. Ktoré budú môcť zanechať na vstupných, záchytných parkoviskách v Ivanke, Pezinku, Lamači. A prídu pekne do mesta na železnici.

V meste musí byť parkovacia politika, ktorá tiež 4 roky nie je, tak ako ju poznáme z Viedne, z Prahy. To znamená : modrá čiara – domáci, červená alebo oranžová – hostia. Toto je jediný systémový krok, ktorý pomôže Bratislave na ďalších 30 rokov.

Električka zo Šafárikovho námestia na Bosákovu ulicu nepomôže tomuto problému vôbec.

Preto hovorím, treba systémové riešenie, a tým je S Bahn.

Tatiana Kratochvílová nekritizuje výstavbu električky do Petržalky, ale podčiarkuje tiež, že sa na dopravu treba pozrieť ako na celok, ktorý treba riešiť systémovo.

„Doprava je systém. Teda nemôžeme hovoriť, že máme nedostatok parkovísk, zápchy, nie veľmi kvalitnú MHD. Všetko so všetkým súvisí. V prvom rade by bolo treba zaviesť správnu dopravnú politiku mesta Bratislavy. Doprava je problém aj kvôli tomu, že na hromadnej doprave nespolupracuje vyšší územný celok a štát, pretože každý by tu mal zohrávať svoju úlohu v riešení dopravy.“

Zahusťovanie železničných tratí

Na území Bratislavy máme dostatok železničných tratí, ktoré nie sú využívané v takej miere, ako by mali byť. Už dávno, asi pred desiatimi rokmi sa pripravili projekty na zahusťovanie železničných zastávok, ktoré by výrazne pomohli riešiť premiestňovanie ľudí v rámci Bratislavy.

Máme nové električky, ale nemáme zrekonštruované trate

Doprava je vyskladaná z rôznych problémov, a je to o tom, že by mali tieto jednotlivé inštitúcie medzi sebou komunikovať. Opakujem, doprava by sa mala riešiť ako systém. A to sa nerobí, lebo sa samostatne rieši parkovacia politika, potom sa hovorí, že pomáhame riešiť dopravu tým, že nakupujeme prostriedky MHD. Budeme mať nové električky ale nemáme zrekonštruované trate. Nakúpime nové trolejbusy, ale chodia nám po cestách, ktoré ich vlastne ničia, lebo sú nekvalitné.

Oslovili sme aj kandidáta na primátora Milana Kňažka, doteraz sme jeho odpovede nedostali.

Ilustračné foto

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM