Maros Palesch Rôzne

Župa chce viesť cyklotrasy cez vojenský priestor

Bratislavský samosprávny kraj chce v spolupráci s ministerstvom obrany sprístupniť cyklistické trasy cez vojenské obvody Záhorie a Turecký vrch. Celková dĺžka navrhovaných cyklotrás vo Vojenských obvodoch je 88,7 km - z toho 66,66 km je vo Vojenskom

„Navrhované cyklotrasy riešia prepojenie jestvujúcich cyklotrás na Záhorí s Malými Karpatmi, a v Malých Karpatoch zhusťujú a prepájajú jestvujúcu sieť cyklotrás. V oboch prípadoch boli navrhované cyklotrasy vyberané tak, aby boli účelne a logicky pospájané jednotlivé obce či významné miesta,“ povedal župan Pavol Frešo počas stretnutia s primátormi a starostami záhorskej oblasti.

Pre zatraktívnenie lokality Záhoria a pre rozvoj cykloturistiky bude slúžiť aj sedem zrevitalizovaných obranných bunkrov, ktoré boli vybudované pozdĺž štátnych hraníc v rokoch 1938 až 1939. V súčasnosti sú bunkre vo vlastníctve ministerstva obrany. Minister Ľubomír Galko prisľúbil, že ministerstvo prevedie pozemky a bunkre na župu, nakoľko ide o prebytočný majetok ministerstva.

„Sedem vybraných bunkrov chceme zrevitalizovať cez eurofondy a zatraktívniť 52-km územie pre cyklistov popri rieke Morava,“ povedal Frešo. Ide o projekt za 750 000 eur, z toho BSK uhradí päť percent. Projekt rieši aj prípravu infraštruktúry k cyklomostu v Devínskej Novej Vsi. Na slovenskej strane bude riešiť aj parkovanie v Devínskej Novej Vsi, vybudovanie múzea v Lamači, mali by pribudnúť informačné stojany.

Ďalším pripravovaným projektom Bratislavskej župy pozdĺž rieky Morava je cyklotrasa s medzinárodným prepojením, ktorá bude nadväzovať na cyklomost Devínska Nová Ves – Schlosshof. Cyklotrasa s názvom „Cesta Železnej opony“ bude dlhá 7000 kilometrov. Začínať bude na nórsko-ruských hraniciach, pôjde po bývalej železnej opone cez celú Európu a končiť bude pri bulharsko-tureckých hraniciach. Na Slovensko sa EuroVelo 13 dostane na hraničnom priechode Moravsky Svätý Ján/Hohenau, pôjde od severných hraníc katastrálneho územia obce Závod až pod Petržalku, kde sa vráti na rakúsku stranu cez hraničný priechod Jarovce/Kittsee.

„Projekt berieme veľmi vážne, pretože zapadá aj do celkovej filozofie kraja o rozvoji a budovaní cyklotrás,“ zdôraznil župan Frešo. Celková dĺžka slovenskej časti tejto cyklotrasy bude približne 80 km. Bratislavský kraj má v súčasnosti na svojom území 683 kilometrov legálnych cyklotrás.

Zdroj + foto: BSK, Iveta Tyšlerová

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM