Z učňa majster: Alex sa vypracoval z čašníka na spolumajiteľa, teraz bojujú s koronou
Aj túto reštauráciu vážne zasiahla prvá vlna koronakrízy. Ako hovorí Alex, podarilo sa im znovu sa zrodiť, zachovať si svoj štandard, ale nebolo to bez obetí.
Vyučiť sa za kuchára alebo čašníka znamená pripraviť sa na plnenie snov ľudí rôzneho druhu za nie veľa peňazí. No ak to niekto robí od srdca, z čašníka sa môže stať aj spolumajiteľ reštaurácie zabehnutej značky.
Zaslúžená odmena
Približne takto sa začal príbeh Alexandra Csefalvaia. Ten pred desiatimi rokmi práve skončil štúdium na Hotelovej akadémii v Šamoríne, keď sa zhodou okolností dozvedel, že do novootvorenej Ristorante Italiano da Cono v bratislavskej Rači hľadajú čašníka.
Značka to už bola zabehnutá, taliansky majiteľ známy svojou šikovnosťou v kuchyni a oddanosťou hosťom na „pľaci“ dokázal na Slovensko preniesť kus Talianska. Alexandra zobrali na skúšku a odvtedy je súčasťou „rodiny da Cono“. „Koncept rodinnej talianskej reštaurácie a celkový postoj majiteľov ma doslova ohromil. Robilo sa nám spolu vynikajúco a ako to v dobrej rodine chodí, po rokoch práce čašníka som dostal od majiteľov reštaurácie odmenu – ponuku podieľať sa ako spoluvlastník na otvorení tretej prevádzky pod Bratislavským hradom,“ spomína A. Csefalvai.
Jediná šanca
„Stať sa spolumajiteľom reštaurácie, v ktorej sa ľudia dobre cítia a radi sa do nej vracajú, bolo pre mňa najväčšou životnou výzvou. Bol som odhodlaný urobiť maximum, aby som mohol robiť to, čo milujem, a vyčariť ľuďom úsmev na tvári pri náročných pracovných obedoch alebo na nedeľnej rodinnej oslave,“ spomína dnes už spolumajiteľ reštaurácie da Cono.
Podarilo sa, aj tretia reštaurácia toho istého mena si našla v hlavnom meste svoje miesto a svojich hostí. Ako sa to stalo? „Máme radi svoju robotu a svojich ľudí. Vieme, že reštaurácia nie je len biznis, ale aj oddanosť na celý život a kľúčom k dlhodobému úspechu je spokojný klient, pretože ten je najlepšou reklamou.“
Znovuzrodenie
Samozrejme, aj túto reštauráciu vážne zasiahla prvá vlna koronakrízy. Ako hovorí A. Csefalvai, podarilo sa im znovu sa zrodiť, zachovať si svoj štandard a vynikajúcu taliansku kuchyňu, ale nebolo to bez obetí.
„Súčasná situácia v gastrosektore je veľmi zlá. Bez radikálnych zmien ako znižovanie počtu zamestnancov by asi nikto neprežil. Práve preto veľmi oceňujeme iniciatívu ,Poďme sa najesť‘, ktorá motivuje ľudí k návratu do svojich obľúbených reštaurácií. Pre gastrosektor sú hostia jedinou reálnou pomocnou rukou, ktorú máme a ktorá rozhodne o našom ďalšom bytí alebo nebytí,“ tvrdí A. Csefalvai.
Zakladateľ a majiteľ reštaurácie Ristorante Italiano da Cono, Cono Di Candia, prikyvuje: „Oceňujem, že sú dnes na trhu značky, ktoré sa snažia skutočne pomôcť. Iniciatívu ,Poďme sa najesť‘ vnímam pozitívne. Veríme, že stravovacie karty môžu zásadne pomôcť reštauráciám a gastro zariadeniam udržať ich biznis.“