Tomáš Stupavský Samospráva

Výstavba obchvatu Rohožníka napreduje. Celkové náklady sa odhadujú na šesť miliónov eur

Cesta medzi Rohožníkom a Malackami patrí medzi najvyťaženejšie v Bratislavskom kraji. Táto komunikácia tretej triedy si vyžaduje komplexnú rekonštrukciu, na ktorú by mohol nadviazať aj obchvat Rohožníka.

Ilustračný obrázok k článku Výstavba obchvatu Rohožníka napreduje. Celkové náklady sa odhadujú na šesť miliónov eur
Zdroj: TASR

Predpokladané náklady sú šesť miliónov eur, ktoré plánuje Bratislavský samosprávny kraj (BSK) vykryť z eurofondov prostredníctvom Integrovaného regionálneho operačného programu. Pre získanie stavebného povolenia je potrebné najskôr majetkovo-právne vysporiadať pozemky nielen pod cestou, ale aj v priamom zábere novej cesty v zmysle projektovej dokumentácie rekonštrukcie.

O aktuálnom stave včera v rámci župného štvrtka hovoril predseda BSK Pavol Frešo so starostom Rohožníka Petrom Švaralom a zástupcami cementárne Holcim priamo v obci.

Najdôležitejším krokom je vysporiadanie pozemkov

„Skôr, ako získame peniaze, je potrebné predložiť všetky povolenia v zmysle stavebného zákona, pričom najdôležitejším, ale aj najzložitejším krokom, je majetkovo-právne vysporiadanie pozemkov. Obec Rohožník si zobrala na seba, že to vysporiada so súkromnými vlastníkmi pozemkov, bratislavská župa vysporadúva Vojenské majetky a lesy a, samozrejme, vysporadúva Slovenský pozemkový fond,“ povedal bratislavský župan Pavol Frešo.

So zástupcami štátnych inštitúcií sa plánuje stretnúť v najbližších dňoch. O projekte by mali rokovať aj krajskí poslanci na najbližšom zasadaní zastupiteľstva.

„Je to komunikácia tretej triedy, ktorej šírka je šesť metrov a jazdia po nej nákladné vozidlá, ktoré distribuujú tovar v objeme zhruba dva milióny ton ročne. Vzhľadom na technický stav tejto cesty je to momentálne jednosmerka. Kvôli bezpečnosti premávky bolo nemožné, aby sa tam tie kamióny stretávali, keďže vždy skončil jeden z nich mimo cesty,“ priblížil starosta Rohožníka Peter Švaral.

Ako ďalej uviedol, momentálne to funguje ako jednosmerka pre nákladnú dopravu a obmedzuje to prevádzku tých podnikov, ktoré sú v obci, a to výroba cementu, výroba kameňa a výroba omietkových zmesí. „Je tu doprava veľkého množstva tovarov. Bezpečnostný stav tejto cesty je veľmi nebezpečný,“ uzavrel starosta. Za veľmi dôležitý označil projekt rekonštrukcie aj generálny riaditeľ výroby spoločnosti Holcim Pedro Mińarro Jodar.

V súvislosti s rekonštrukciou cesty bolo v roku 2012 podpísané memorandum a následne Zmluva o spolupráci s obcou Rohožník a spoločnosťami Holcim (Slovensko) a.s., Baumit spol. s r.o. a ALAS SLOVAKIA spol. s r.o.

Nová vozovka

Na kompletne zrekonštruovanú cestu III/50310 v Rohožníku má byť presmerovaná všetka ťažká doprava v oblasti. V trase pôvodnej komunikácie sa vybuduje nová cesta, ktorá bude mať parametre vyhovujúce súčasným normám. Šírka jazdných pruhov bude 3,5 metra, s odstavným pruhom šírky 1,25 metra a neprehľadné zákruty sa upravia tak, aby bola doprava bezpečná a plynulá.

Hlavnou zmenou bude vybudovanie novej vozovky, po ktorej budú môcť jazdiť aj nákladné vozidlá s produkciou z výrobných závodov v Rohožníku. To umožní vylúčiť ťažkú dopravu z cesty Rohožník – Pernek – Lozorno. Po vybudovaní diaľničných kolektorov pri Malackách bude táto cesta napojená priamo na diaľnicu.

Bez stavebných úprav a rekonštrukcie slúži cesta od 70-tych rokov. Je to jeden z najpálčivejších problémov tohto regiónu. Stav cesty, vrátane šírky a pevnosti krajníc, nezodpovedá súčasnému stavu nárastu automobilovej dopravy, potrebu rekonštrukcie podčiarkuje aj skutočnosť, že je strategickým napojením na ostatnú cestnú sieť pre výrobné závody spoločností Holcim, ALAS, Baumit či Agropartner, ktorí sú zároveň významnými zamestnávateľmi v regióne.

Informovala hovorkyňa BSK Iveta Tyšlerová.

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM