Výstavba obchvatu Bratislavy je z naliehavých dôvodov verejného záujmu. Stavať sa bude aj v chránenom území
Výstavba diaľničného obchvatu Bratislavy, teda úseku diaľnice D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka sever, sa realizuje z naliehavých dôvodov vyššieho verejného záujmu. Na návrh Ministerstva životného prostredia SR o tom dnes rozhodla vláda. Diaľnica negatívne zasahuje do chráneného územia Natura 2000.

Pri zohľadnení kompenzačných opatrení sa tak môže stavať aj v chránenom území.
Diaľnica negatívne zasahuje do chráneného územia Natura 2000. Analýzou však bola preukázaná neexistencia alternatívneho riešenia bez zásahu alebo s menším negatívnym vplyvom na chránené územie.
Envirorezort v materiáli avizuje, že realizáciou navrhovaných kompenzačných opatrení je možné očakávaný negatívny vplyv výstavby eliminovať.
Spokojný Brusel
Brusel je s týmito kompenzačnými opatreniami podľa ministra životného prostredia Petra Žigu v zásade spokojný. „Nie je to prvýkrát, čo sa v Európe robia podobné zásahy. Máme podobné príklady z Nemecka alebo Francúzska, kedy sa tiež hľadala pre prírodu najprijateľnejšia cesta,“ priblížil po rokovaní vlády šéf envirorezortu. Zároveň si myslí, že týmto materiálom sa takýto cieľ dosiahol.
Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček doplnil, že schválenie tohto návrhu bolo podmienkou toho, aby mohol rezort pokračovať v plánovanom harmonograme. A teda, aby mal právoplatné územné rozhodnutia do konca tohto roku.
„Práve dnešným schválením tohto materiálu vládou môžeme pristúpiť k tomu, aby bolo podpísané územné rozhodnutie posledného úseku, ktorý sa týka bratislavského obchvatu D4,“ opísal Stromček.
Tým pádom je podľa neho vysoký predpoklad, dnes už hraničiaci s istotou, že do konca roka bude mať štát právoplatné územné rozhodnutie na tento úsek.
Ďalší PPP projekt?
Rezort dopravy by tiež chcel do konca roka predložiť do vlády materiál, ktorý by hovoril o spôsobe obstarávania diaľnice D4. Ako najvýhodnejšia sa podľa ministerstva javí forma takzvaného PPP projektu. S výstavbou obchvatu by sa podľa Stromčeka malo začať na konci budúceho roka a cesta má byť dokončená o tri až štyri roky.
Podľa predpokladov sa náklady na kompenzačné opatrenia odhadujú na takmer 9,7 milióna eur. Táto suma zahŕňa ich samotnú realizáciu a aj následnú starostlivosť o ne. Za realizáciu kompenzačných opatrení je zodpovedný investor, v tomto prípade je to Národná diaľničná spoločnosť.
Nový les
Časť územia negatívne ovplyvneného výstavbou a prevádzkou diaľnice D4 možno podľa materiálu rezortu životného prostredia lokalizovať v okolí pomyselnej priamky medzi obcou Jarovce a juhovýchodným okrajom priemyselného areálu spoločnosti Slovnaft. Cieľom kompenzačných opatrení je pritom zaistenie podmienok pre zachovanie populácie vtáčích druhov haje tmavej, orliaka morského a bociana čierneho.
V rámci kompenzačných opatrení sa tak za vyrúbané a inak dotknuté lesné plochy vysadí nový les, za zabrané a inak ovplyvnené trávnaté plochy sa vysadí nová trávna plocha. Zároveň za obmedzenie využívania vodných plôch ako potravného biotopu sa zrevitalizuje plocha Biskupického ramena.