Kultúra

Výstava v Bratislave je i spomienka na tragédiu poľského prezidentského lietadla

V expozícii Dimenzie pamäti dominuje ústredný veľkoplošný obraz Strom života, ktorý je spomienkou na manžela poľskej výtvarníčky Agnieszky Cieślińskej.

Ilustračný obrázok k článku Výstava v Bratislave je i spomienka na tragédiu poľského prezidentského lietadla
Zdroj: TASR

Dimenzie pamäti je názov výstavy poľskej výtvarníčky Agnieszky Cieślińskej, ktorá je aj spomienkou na Mariusza Kazanu. Riaditeľ diplomatického protokolu svojej krajiny tragicky zahynul pri leteckej katastrofe poľského prezidentského špeciálu 10. apríla 2010 pri Smolensku spolu s asi 100-člennou vládnou delegáciou.

„Mariusz Kazana bol veľký milovník umenia a podporovateľ poľskej grafiky. S ním som spolupracovala na rôznych projektoch a plánoch, ktoré boli náhle prerušené. Umelecké spomienky nesú v sebe veľa emócií, farieb a asociácií,“ povedala na vernisáži autorka.

„Pamäť asociuje tvary a obrazy uplynulých okamihov, pričom zahládza hranice medzi minulosťou a súčasnosťou, medzi ilúziou a skutočnosťou,“ doplnila autorka, ktorá tvorí tradičnými grafickými technikami akvatinta, intaglio a hĺbkotlač.

Podľa kurátorky výstavy Barbary Kazany v expozícii dominuje ústredný veľkoplošný obraz (2,1 × 2 metre) Strom života, ktorý je spomienkou na jej manžela Mariusza Kazanu a ponúka cestu v čase, spája nebo so zemou.

Vo výbere sú aj ďalšie tohtoročné diela – Postava Hermia a z cyklu Porcelán. Trochu staršie sú obrazy Siréna, Anjel pre Basiu, Driada či z cyklu Postava.

Nadácia Mariusza Kazanu

Grafickú výstavu dopĺňajú fotografické dokumenty z otvorenia Galérie u diplomatov v sídle Ministerstva zahraničných vecí Poľskej republiky, ktorú založil Mariusz Kazana (1960 – 2010).

Po jeho tragickej smrti vznikla Nadácia Mariusza Kazanu. Tá okrem vytvorenia umeleckej zbierky pokračuje v ním začatých projektoch, tiež buduje pozitívny obraz Poľska prostredníctvom popularizácie kultúry doma aj v zahraničí.

Agnieszka Cieślińska (1964) je absolventkou Fakulty grafiky Akadémie umení vo Varšave, kde v súčasností vedie Ateliér voľnej grafiky.

Jej sugestívne obrazy, spájajúce ľudské telo s mechanickými prístrojmi, odkazujú na históriu vzťahov medzi mytológiou západu a rozvojom vedy.

Je kurátorkou Medzinárodného trienále grafických umení vo Varšave a mnohých výstav, členkou odborných porôt doma a v zahraničí. Okrem Poľska získala viaceré ceny v Japonsku a inde.

Svoju tvorbu prezentovala na 18 autorských a viac ako 180 kolektívnych expozíciách. Túto výstavu už videli v Prahe a Varšave, v Bratislave potrvá do 25. júna.

Čítajte aj: Ústav etnológie Slovenskej akadémie vied oslavuje 70 rokov

Ilustračný obrázok

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM