Veľkú retrospektívnu výstavu fotografa Karola Kállaya môžete vidieť v Galérii mesta Bratislavy
Karol Kállay priniesol na Slovensko kus sveta v čase, keď bolo cestovanie do západných krajín veľmi problematické.
Výber z uzavretej celoživotnej tvorby fotografa Karola Kállaya (1926–2012) je v Mirbachovom paláci Galérie mesta Bratislavy (GMB). Výstava s názvom 90 Retrospektíva potrvá do 14. augusta.
„Je to jeho tretia výstava v našej galérii. Prvá bola v roku 1985 a druhá pred jedenástimi rokmi, táto je pri príležitosti jeho nedožitých 90. narodenín. Z jeho tvorby by sa dalo urobiť desať podobných výstav,“ povedal na utorkovej (3.5.) vernisáži riaditeľ GMB Ivan Jančár.
„Aj keď to boli ťažké časy, nikdy sa nesťažoval“
Spisovateľ Ľubomír Feldek zaspomínal na spoločné chlapčenské časy s Karolom Kállayom prežité v Žiline. „Spoznali sme sa pred 70 rokmi. Až sa hanbím spomenúť, že to bolo tak dávno, keď vy ste ešte neboli na svete. Karol pochádzal z buržoáznej rodiny a tak nechcel, aby ho vyhadzovali zo zamestnania, preto sa rozhodol byť hneď po škole fotografom na voľnej nohe. Aj keď to boli ťažké časy, nikdy sa nesťažoval. Naša prvá spoločná kniha bola Slovenské rieky v roku 1954. Potom sme vydali ďalšie,“ prezradil spisovateľ návštevníkom zaplnenej galérie.
Podľa kurátora výstavy Mariána Pauera priniesol Karol Kállay na Slovensko kus sveta v čase, keď cestovanie do západných krajín bolo veľmi problematické. Na výstave je sto čiernobielych fotografií rozdelených v rôznych miestnostiach podľa krajín, od Slovenska, cez Taliansko, USA, Francúzsko, Rusko, Mexiko a nechýba ani módna fotografia.
V správnom čase na správnom mieste
Niektoré momentky sú vtipné. Svadobný sprievod prevážaný kompou, mačka uviazaná pri luxusnom aute, lyžiar jazdiaci na snehovom páse medzi bránkami a vedľa sa pasie stádo oviec i rôzne momentky ľudí na verejnom priestranstve potvrdzujú fotografovu pohotovosť byť v správnom čase na správnom mieste. Výstavu dopĺňajú knihy a módne časopisy s jeho fotografiami.
„Je tu fotografia Asfaltéri, s ktorou Kállay ako 16-ročný vyhral celoslovenskú súťaž. Snažili sme sa výstavu urobiť tak, aby sme ho prezentovali, čím bol typický – ako fotografoval ľudí. Má málo fotografií, na ktorých by neboli ľudia. Vybrali sme lokality, ktoré mal veľmi rád. Okrem Slovenska rád chodil do Ameriky, do LA a New Yorku. Nemohli sme vynechať Paríž, kde fotografoval módu a stretol sa s Newtonom, ktorého veľmi uznával ako fotografa módy. Je tu miestnosť venovaná Moskve, kde nafotografoval na Červenom námestí metalovú skupinu v časoch, keď to bolo nemožné a on to dokázal. Sú tu atraktívne fotografie z Mexika. A končíme módou, ktorou sa v polovici 50 rokov natrvalo zapísal do svetovej fotografie,“ uviedol Pauer
Kállay Karol
Sa narodil v Čadci. Po štúdiách v Bratislave na Vysokej škole ekonomickej a Univerzite Komenského sa profesionálne venoval fotografii. Od roku 1955 fotografoval pre slovenský časopis Móda, neskôr pre zahraničné magazíny v Berlíne a Paríži. Vydal viac ako 40 obrazových publikácií. Za knihu Los Angeles získal Cenu UNESCO (1984), za Kafka und Prag cenu v súťaži Najkrajšie knihy Slovenska (1995).
Medzinárodná federácia umeleckej fotografie (FIAP) vo Švajčiarsku mu v roku 1970 udelila titul EFIAP (Excellence de la Fédération Internationale de l' Art Photographique). Získal Zlatý odznak Zväzu slovenských fotografov (1982). Redakcia GEO v Hamburgu mu dala cenu Fotograf roka 1992 a stal sa členom agentúry Bilderberg. V roku 1998 mu prezident SR prepožičal Pribinov kríž I. triedy za celoživotné dielo v oblasti umeleckej fotografie. Získal cenu Leopolda J. Danihelsa (1999).
Udelili mu Cenu Tatra banky za umenie (2002), Cenu Krištáľové krídlo (2003) a v roku 2004 si prevzal od Nadácie Slovak Gold Veľkú čestnú cenu desaťročia za umenie.
Čítajte tiež: Patríte k fanúšikom divadelného umenia? SND začalo predávať abonentky