V Bratislave majú vzniknúť nízkoemisné zóny, určovať by ich mali mestské časti
Zámerom zriadenia takýchto zón je udržať kvalitu ovzdušia v miestach, kde je dobrá a zlepšiť jeho kvalitu tam, kde dobrá nie je.
V Bratislave majú vznikať nízkoemisné zóny ako nástroj na obmedzenie znečistenia ovzdušia z dopravy. Kde by presne takéto zóny mali vzniknúť, majú určovať jednotlivé mestské časti.
Kvalita ovzdušia
Počíta s tým návrh dodatku štatútu hlavného mesta, ktorý vzišiel z podnetu mestskej časti Staré Mesto.
Bratislava je podľa samosprávy špecifická vysokou koncentráciou obyvateľstva, inštitúcií, obchodu, priemyslu a intenzívnou dopravou. „K zvýšeným koncentráciám znečisťujúcich látok v ovzduší v Bratislave prispieva predovšetkým vysoký podiel automobilovej dopravy, intenzívna stavebná činnosť, ďalej emisie pochádzajúce z priemyselnej činnosti a lokálnych kúrenísk,“ konštatuje mesto v predloženom materiáli. Z tohto dôvodu je územie Bratislavy vymedzené ako oblasť riadenia kvality ovzdušia pre znečisťujúce látky PM10, NO2, benzo(a)pyrén a ozón.
V oblasti riadenia kvality ovzdušia sú podľa magistrátu potrebné opatrenia, ktoré prispievajú k zníženiu koncentrácie znečisťujúcich látok v ovzduší a prispievajú k zlepšeniu životného prostredia a zdravia obyvateľov. „Jedným z nástrojov na podporu čistej mestskej mobility je aj zriaďovanie nízkoemisných zón,“ podotýka mesto.
Nízkoemisné zóny
Samospráva môže všeobecne záväzným nariadením (VZN) na svojom území zriadiť, vymedziť alebo zrušiť takúto zónu. V nej bude regulovaná prevádzka motorových vozidiel pre udržanie alebo zlepšenie kvality ovzdušia. Návrh dodatku štatútu hlavného mesta počíta s tým, že bude prenesený výkon štátnej správy v oblasti ochrany ovzdušia pre zriaďovanie, vymedzenie alebo zrušenie nízkoemisných zón delegovaný na jednotlivé bratislavské mestské časti.
Zámerom zriadenia takýchto zón je udržať kvalitu ovzdušia v miestach, kde je dobrá a zlepšiť jeho kvalitu tam, kde dobrá nie je. S návrhom dodatku súhlasili viaceré mestské časti, proti bola Rača. S pripomienkou súhlasila aj Petržalka, ktorá však účinnosť dodatku žiada podmieniť vypracovaním emisnej mapy Bratislavy a jej schválením v mestskom zastupiteľstve. Ružinov požaduje, aby mali mestské časti možnosť a nie povinnosť zaviesť nízkoemisné zóny.
Ak chcete dostávať pravidelný prísun čerstvých správ z Bratislavy a okolia, sledujte nás na Facebooku, Instagrame a Twitteri.