Rozhovor s Bratiskou: Našli dieru na trhu, obliekajú Bratislavu do originálnych kúskov
Trojica mladých dizajnérov vyrába oblečenie a módne doplnky s názvami bratislavských mestských častí. Bratislavčania sú hrdí na to, odkiaľ pochádzajú. O tom vedia svoje aj v Bratiske, ktorá už zajtra na Dobrom trhu oslávi svoj prvý rok. Nahliadnite s nami do ich výrobne.
Zdroj foto: Bratiska, autor titulnej fotografie: Anna Smoroňová.
Prečítajte si rozhovor s Michalom Macom (26), Viktorom Blahom (26) a Paľkom Bartošom (26).
Kto tvorí Bratisku? Ako by ste charakterizovali vás vo vzťahu k vašej značke?
Sme traja Bratislavčania narodení v rovnaký rok. Hoci je toto naša vedľajšia aktivita, všetci traja Bratiskou doslova žijeme. Vždy sme otvorení všetkým nápadom a projektom, pracujeme na nich, a potom im dávame skutočnú tvár. Robíme veci, ktoré sa nám páčia, nerobíme nič len preto, aby sme zarobili.
Akým heslom sa v Bratiske riadite?
Máme takú svoju hlášku, a to, že sme prudko lokálny projekt, určený nielen prudkým lokálpatriotom.
Kde vznikla idea na založenie si vlastnej značky? Čo vás k tomu motivovalo?
Tých faktorov bolo viac. Jednak nám začalo prekážať, že veľa ľudí nosí oblečenie s rôznymi nápismi ako Brooklyn, LA, New York a podobne, s ktorými sa možno čiastočne identifikujú, no v skutočnosti tam ani nikdy neboli, ani nemajú k týmto miestam špeciálny vzťah. Tiež sme boli toho názoru, že by bolo super, ak by sme mohli nosiť napríklad mikiny s názvami mestských častí, z ktorých pochádzame, a ku ktorým sa viažu isté spomienky. Máme pocit, že Bratislavčania sú hrdí na to, že sú Bratislavčania a radi ukážu, odkiaľ pochádzajú. Nič také ale na trhu nebolo. Tak sme sa rozhodli, že to spravíme my. Výhodou bolo, že Paľko je grafický dizajnér. Plánovali sme pôvodne len šiltovky s názvami mestských častí, no spoznali sme Johanku Grigarovú, ktorá študuje textilný dizajn na VŠVU, a zrodila sa myšlienka urobiť mikiny a tričká.
Čím sú produkty Bratisky výnimočné?
Každý náš produkt má vzadu jedinečné číslo aj sériu, takže každý kus je jedinečný. Odlišujeme sa tiež pomenovaním veľkostí. Nepoužívame klasicky S, M, L, XL ale píšeme „malé, „stredné“, „veľké“, ,,extra veľké“. Aj keď každý číslovanie hľadá automaticky hore vzadu, u nás je číslovanie našité dole z vonkajšej strany, čo tiež asi nenájdete na inom produkte. Rovnako font nápisov na jednotlivých kusoch oblečenia je náš. Dokonca nám raz prišla aj požiadavka od jedného umelca, ktorý sa nás pýtal, kde by si tento font mohlo stiahnuť. Tak sme mu vysvetlili, že je to ručne krivkované naším Paľkom. Nič nie je hotové za pár sekúnd, ale naozaj ide o dlhodobú prácu.
Aké produkty u vás nájdeme?
Fungujeme na dvoch produktových líniách. Je to séria Klasik, ktorá je čisto o nápisoch a je cenovo dostupnejšia. Potom je to kolekcia Prémium, s ktorou sa možno viac hráme a viac vymýšľame, je tu zložitejšia aj samotná výroba a ceny sú teda vyššie. Predstavili sme nedávno tiež kolekciu pre „CP-čkárov“, aj keď išlo skôr o experiment, pretože sme nevedeli, aká bude odozva. Nestretli sme sa však z negatívnymi reakciami, skôr pozitívnymi a dopyt bol dokonca vyšší ako samotná ponuka. Mali sme tiež detskú limitovanú kolekciu, tepláky a mikiny. Len zopár kusov, no veľmi rýchlo sa rozchytali. Ozývajú sa nám mamičky, že by svoje deti chceli obliecť do Bratisky, a preto teraz na leto chystáme tričká od 3 do 10 rokov. Momentálne tiež v súvislosti s oslavou prvého roka chystáme aj takú viac internacionálnu kolekciu, viac však zatiaľ neprezradíme.
Séria Klasik predstavuje názvy mestských častí, čo tvorilo detskú kolekciu už vieme tiež, dokonca aj čo plánujete, ale v čom je iná séria Prémium?
Tu sa naozaj venujeme dizajnovým kúskom. Nemáme tu v podstate žiadne obmedzenia, snažíme sa v tomto smere aj osloviť viacerých dizajnérov a s nimi navrhnúť kolekciu. Aj v tomto prípade zostávame pri téme Bratislava. Na takej najznámejšej Prémium mikine nájdete malé piktogramy ako napríklad Slavín, Dóm sv. Martina, hrad,… Dokopy je týchto symbolov až desať.
Ktorá mestská časť je najviac v kurze?
Niekedy je naozaj ťažké vopred odhadnúť, ktoré mestské časti sa budú najviac predávať, v akých veľkostiach a v akých farbách. Veľmi silné sú určite mestské časti Ružinov, Petržalka a Staré Mesto.
Plánujete ísť aj za hranice Bratislavy?
Radi by sme, problémom tu však je, že sme ohraničení aj samotným názvom Bratiska. Zatiaľ nevieme, ako by prijali ľudia fakt, že by napríklad v Košiciach nosili mikinu s nápisom Košice a bola by z kolekcie značky Bratiska.
Spomenuli ste, že spolupracujete aj s inými dizajnérmi. Je medzi vami rivalita?
Vôbec(smiech). To je práve zaujímavé, že držíme naozaj spolu a nikto si nehádže polená pod nohy. Neexistuje tu žiadna závisť ani rivalita. Určite je to aj vďaka tomu, že sme malá komunita.
Komu sa chcete najviac svojimi produktmi priblížiť?
Spočiatku sme nemali presne zacielenú skupinu, na ktorú sa zameriame. Podvedome sme ale rátali s tým, že sa to ujme skôr medzi mladšími vekovými kategóriami. Sme však milo prekvapení, že dosah je oveľa väčší. Možno majú na tom aj podiel naše fotografie, ktoré pre nás nafotila Anna Smoroňová, a ktorá prišla s myšlienkou nafotiť naše produkty na starých Bratislavčanoch a ukázať tak ich nadčasovosť. Je to iné, odlišuje nás to od ostatných. Navyše, ľudia, ktorí sú na fotkách Bratislavou doslova žijú. Keď už niekoho fotíme, sú to ľudia, ktorí patria do Bratislavy a to sa týka aj kolekcie CP. Aj „cezpoľní“ sa zapájajú do fungovania mesta.
A čo turisti?
Máme s nimi naozaj super skúsenosti. Turisti sa k nášmu webovému obchodu nemajú ako dostať, ale keď predávame na trhoch stretávame sa s veľmi pozitívnymi reakciami práve od tejto skupiny. Naposledy v Starej tržnici prišla skupinka Brazílčanov a hoci ničomu nerozumeli, upútalo ich radenie písmen a kúpili si napríklad Trnávku, Podunajské Biskupice a v podstate bez dôvodu si nás odniesli domov.
Koľko trvá výroba vašich produktov?
Podľa toho čo. Premium série nevieme odhadnúť, ten proces je tu naozaj dlhodobejší. Inak nám výroba od nadizajnovania, napočtovania kusov, cez našívanie nášiviek až po ten moment, kedy mikiny držíme v rukách, trvá minimálne mesiac. V procese šitia a aj ako ideová podpora nám vypomáhajú Johanka s Bajou Jakubovou, študentky VŠVU, ktoré sú súčasťou nášho tímu a určite sú veľkým prínosom.
Aký je to pre vás pocit, stretnúť na ulici niekoho vo vašej mikine, tričku?
Vždy nás veľmi poteší, keď uvidíme niekoho v našej mikine. Pamätáme si, keď sme takto pred rokom po Dobrom trhu zbadali po prvýkrát mladého chalana v mikine Staré Mesto. Bol to skvelý pocit, vidieť človeka v niečom, čo sme sami vytvorili. A stále nás to rovnako teší.
Vaše sny a túžby do budúcnosti?
Aby nás to stále bavilo, aby sme aj naďalej k tomu pristupovali ako k niečomu čo nás baví a nie k niečomu čo musíme. Aby Bratiska neznamenala oblečenie a veci, ale aby predstavovala komunitu ľudí, ktorí milujú naše mesto. Veľkým snom je určite mať svoj kamenný obchod, ideálne na Korze.
Máte nejaký odkaz pre Bratislavčanov?
Aby boli hrdí odkiaľ pochádzajú, ale zároveň neboli zlí voči tým, ktorí sem prichádzajú.