ROZHOVOR: Pohľad, ktorý stojí za všetky drobné! Martin Kupčo dvíha k nebesiam aj Bratislavčanov
Nie je výhľad ako výhľad. Určite má iné čaro pozerať sa na západ slnka z balkóna alebo vrchu a iné, keď sa necháte unášať v balóne. Martin Kupčo často prelietava aj nad naším mestom. Prečítajte si rozhovor, v ktorom nám okrem iného prezradí aj niečo o núdzových pristátiach :)
Ako dlho sa venujete letom balónom a ako ste sa k tomu dostal?
Balónom sa celkovo venujem 12 rokov a lietam od roku 2007. Dostal som sa k tomu cez zoskok padákom, chcel som skákať a môj inštruktor parašutizmu lietal aj s balónom, tak ma zavolal, či mu nepôjdem pomôcť. Potom ma odviezol v balóne, mne sa to zapáčilo, tak som sa na to dal aj ja.
Kde najčastejšie pôsobíte, v ktorých regiónoch SR?
Lety balónom realizujeme na západnom a strednom Slovensku, avšak najčastejšie lietame zo Smolenického zámku a z letiska Kráľova pri Senci. Okrem toho často štartujeme aj z Trnavy, Nitry, Piešťan, Trenčína, Žiliny, Banskej Bystrice a ich okolí.
Do akej maximálnej výšky môže balón letieť?
Štandardne lietame aspoň do 1000 metrov, keď to počasie a vzdušné priestory dovolia. Mimo letísk sa dá isť bez povolenia do 2450 m.n.m., vyššie s povolením do 4000 m.n.m. bez kyslíkových prístrojov.
Prelietavate aj nad Vysokými Tatrami?
Raz za čas, keď sa podarí trafiť podľa predpovede ideálny smer a rýchlosť vetra, tak sa to dá. Avšak človek aj rok čaká, kedy sa to podarí… je to skôr rarita ako pravidlo. Navyše kvôli častým búrkam sa tam dá lietať hlavne v zime.
Ako dlho trvá približne taká cesta balónom? Aká bola najdlhšia a aká vaša zatiaľ najkratšia?
Klasicky let balónom trvá cca 1 hodinu podľa miesta na pristátie (40–80 minút). Môj najdlhší let bol 4 hodiny z Nitry do Lučenca, bol to taký malý prelet Slovenskom. Najkratší trval 5 minút – to bolo po sušení balóna, ktorý nám deň pred tým zmokol. Keď bol balón suchý, tak sme odviazali laná a dali si 5-minútový skok :)
Za akého počasia je najideálnejšie letieť a za akého nie?
Lieta sa hlavne za bezvetria pri zemi – vo výškach vždy väčšinou niečo fúka… Inak musí byt sucho a dobrá dohľadnosť.
Zvyknete lietať aj v zime? Nie je tam hore kosa?
Dá sa aj v zime, avšak je o to malý záujem zo strany pasažierov a aj letových dní je podstatne menej. Väčšinou si dáme len s kamarátmi nejaký zaujímavý prelet… Inak je tam od horákov teplo. Navyše, keď býva inverzia, je tam celkom príjemne teplo.
Aké veľké sú koše a koľko maximálne ľudí sa do nich zmestí?
Koše sú vo veľkostiach od 1 osoby po nejakých 32–36 pasažierov + 2 piloti. My máme najväčší balón na Slovensku pre 11 ľudí + pilot. Veľkosť koša sa volí podľa objemu balóna.
Keď porovnáme balón s lietadlom, motorovým rogalom a inými leteckými prostriedkami, ako je na tom z pohľadu bezpečnosti? Predsa len, je to otvorený priestor, neboja sa ľudia?
Balón je štatisticky aj reálne najbezpečnejšie lietadlo na svete. Otvorený priestor je, ale kôš je z masívnej oceľovej konštrukcie, zavesený na hrubých oceľových lanách, ktoré by uniesli aj kamión… Sám balón funguje ako gigantický padák. Tým, že je zospodu otvorený, stále sa dopĺňa vzduchom. Ak by došiel plyn, pomaličky by klesal k zemi ako bublina z bublifuku… Navyše horáky, nádrže, aj hadice sú zdvojené, prípadne vo väčších balónoch sú trojmo až štvormo… Čím sa bezpečnosť znásobuje.
Čo všetko potrebujete poznať pred „nalodením“. Počasie, terén…?
Hlavne to počasie je základ, potom samozrejme terén a vypočítať si podľa vetra miesto štartu tak, aby sme po hodine letu mali kde pristáť. No a samozrejme aktuálne využitie vzdušného priestoru, čiže priestory okolo letísk, obmedzené, zakázané, rezervované a dočasné vyčlenené vzdušné priestory, atď…
Určite máte za sebou aj nejaké núdzové pristátia, spomeniete si na nejaké?
Ale hej, tých už bolo kopu, našťastie to boli väčšinou úsmevné príhody. Už som pristál babke do záhrady v Hlohovci aj v Žiline, tiež aj v Nitre, do stavebnín v Trenčíne, i v bratislavskej križovatke Tomášikova – Rožňavská a podobne. Raz v živote som roztrhal balón a to za bezvetria som po 2,5 hodine pristál v lesoch pri Púchove… Proste úplné bezvetrie až do výšky 2800 m.n.m., tak som vyklesal cca 5 metrov nad stromy, potom nám došiel plyn, tak sme to pomaličky posadili do lesa. Balón ostal položený na korunách stromov a ako sa pomaly vyfúkaval klesali sme k zemi asi rýchlosťou chôdze… Nám sa samozrejme nič nestalo, avšak bolo treba párať balón a našiť nove panely…
Pristáli ste už niekedy aj vo vode, nehrozí potopenie koša?
Robili sme aj dotyky o vodnú hladinu, raz sa mi jeden podaril tak, že sme boli po pás vo vode, všetko by bolo v pohode, keby to nebolo vo februári :) Nechal som sa vyhecovať od spoluletcov. To bolo dávno, ešte v mojich balónových začiatkoch… Teraz to už pochopiteľne nerobím. Kôš sa nepotopí, nakoľko tam sú fľaše s plynom čo funguje ako plaváky a tiež samotný balón ťahá kôš smerom hore.
Máte aj nejaký rituál pred vzletom a po pristátí?
Pred štartom ani nie, tam sa len pilot sústredí na správne rozhodnutie o štarte, po pristáti robíme symbolický krst prvoletcov… To sa však každý dozvie, až keď let absolvuje. No a potom, keď majú ľudia záujem, to ideme pochopiteľne osláviť do najbližšieho pohostinstva, kde vypíšeme krstné listy.
VYHRAJTE let balónom! zapojiť sa môžete do veľkej letnej FOTO súťaže. Viac info – KLIKNITE TU
Je niečo, čo môže byť na balóne nebezpečné? Predsa len, ľudia majú pred ním rešpekt…
ANO Búrky a elektrické napätie. Preto lietame len v ideálnom počasí za bezvetria a keď nehrozia búrky. Proste musí byt 100% počasie. A elektrickým rozvodom sa vyhýbame už z diaľky…
Koľko stojí taký let balónom a od čoho závisí cena?
Pasažierský „skupinový“ let stoji cca 99 eur/osoba. Cena závisí od vstupov, amortizácie balóna, plynu, nafty, auta, vozíka, pilota a pomocný personál, poistenia, povolenia a ďalšie režijné náklady…
Zažili ste už v balóne žiadosť o ruku alebo dokonca aj svadobný obrad? Ako to prebiehalo?
Žiadostí už bolo niekoľko. Svadbu som ešte nemal, avšak letel som balónom spolu s iným pilotom, kde svadba prebiehala. Bolo to veľmi rýchle, aby stihli povedať svoje ÁNO skôr, ako ich vietor odniesol nad susedne katastrálne územie, kde by už neplatilo povolenie, sobášiaceho z daného mestského úradu…
Máte aj nejaké certifikáty, kurzy, vzdelanie na to, aby ste mohol takéto lety prevádzkovať?
Samozrejme tých je kopu. Okrem iných pilot musí mat každoročné preskúšanie, aj zdravotné osvedčenie, balóny musia mať osvedčenie o letovej spôsobilosti a poistenia a spoločnosť musí mať povolenia na komerčnú činnosť. Okrem veľa papierovačiek, pilot musí mat reálne skúsenosti ako aj zdravý úsudok a rešpekt. Na bezpečnosť prikladáme najvyššiu prioritu!
Musia mať ľudia aj nejakú inštruktáž pred tým, než skočia do koša?
Áno, ide sa o krátky predletový brífing, ako sa správať počas letu a pristátia. Celé im to pilot zopakuje ešte pre pristátím.
V čom sa líšite od konkurencie?
Nemám rád samochválu, avšak naši spokojní pasažieri často hovoria o našom ústretovom prístupe a perfektnej atmosfére počas letov, a hlavne sa snažíme dbať na vysokú bezpečnosť a aby sme naším pasažierom priniesli maximálny zážitok z letu. Samozrejme v súlade s leteckými predpismi.
Pri akej príležitosti ľudia zvyknú najčastejšie letieť balónom?
Najčastejšie využívajú lety balónom formou darčekových poukazov pre oslávencov na rôzne výročia, narodeniny a podobne. Okrem toho využívajú lety aj firmy, či už ako odmenu pre svojich zamestnancov, klientov či obchodných partnerov.
Darujte sebe alebo svojim blízkym let balónom aj vy. Viac informácii nájdete aj na www.darujletbalonom.sk
foto: Peter Frank, Darujletbalonom.sk
(PR) – Za obsah zodpovedá objednávateľ tejto tlačovej správy.