Rôzne Správy

Namiesto vlakov vozne ťahané KOŇMI: Jediná takáto železnica v Uhorsku stojí v Bratislave dodnes

Na rohu Legionárskej a Krížnej stojí najstaršia budova železničnej stanice v Uhorsku. Do prevádzky ju uviedli 27. septembra roku 1840.

Ilustračný obrázok k článku Namiesto vlakov vozne ťahané KOŇMI: Jediná takáto železnica v Uhorsku stojí v Bratislave dodnes
4
Galéria

Na jeseň v roku 1840 sa vydal na cestu prvý „vlak“, ktorý mal dva vozne ťahané dvomi pármi koní. Touto jazdou sa začala písať história železničnej dopravy nielen na Slovensku, ale v celom vtedajšom Uhorsku.

Od Bratislavy až po Sereď

Budova stanice konskej železnice bola postavená v rokoch 1839 až 1840. Autorom návrhu stanice bol František Oto Hieronimi. Železničná trať viedla z Bratislavy do Svätého Jura, do roku 1846 bola predĺžená cez Trnavu až po Sereď.

Pre zabezpečenie prevádzky riaditeľstvo zakúpilo 118 koní, ktoré ťahali dva osobné vozne. V určených staniciach kone vymieňali.

V roku 1863 mala železnica 22 osobných vozňov, 156 nákladných vozňov, v nákladnej doprave kone ťahali až 5 vozňov.

Konskú železnicu sprevádzali počas celej existencie finančné problémy, kvôli ktorým musela aj skončiť. Posledný vlak ťahaný koňmi prešiel medzi Bratislavou a Trnavou v roku 1872. O rok neskôr nahradili kone parné vlaky.

Vyobrazená v erbe Nového Mesta

Stanica sa po desaťročiach pustnutia ocitla na hranici likvidácie. Budova bola v 80. rokoch 20. storočia v žalostnom stave a vedenie Bratislavy sa rozhodovalo, či ju zbúrať. Nakoniec sa tak nestalo a boj o jej záchranu vyústil do rozsiahlej rekonštrukcie.

Budova stanice prvej konskej železnice je dnes chránenou pamiatkou a je poslednou zachovanou stavbou tohto druhu. Svojou výnimočnosťou sa dokonca dostala do erbu bratislavskej mestskej časti Nové Mesto.

Konská železnica v Bratislave
4
Galéria

Témy, ktoré hýbu Bratislavou

Zdroj: bratislava.dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM