Správy

Poslanci schválili územný generel dopravy, nový obchvat tam však nie je zapracovaný

Hlavné mesto už má schválený územný generel dopravy. Strategický dokument, dnes odobrili mestskí poslanci. O plánovanom nultom obchvate mesta sa však v genereli nehovorí.

Ilustračný obrázok k článku Poslanci schválili územný generel dopravy, nový obchvat tam však nie je zapracovaný
Zdroj: TASR

Územný generel je strategický dokument, ktorý má mapovať dopravné toky, infraštruktúru i demografický vývoj a na základe toho určiť základné smery rozvoja dopravy v Bratislave.

„Dokument slúži v prvom rade ako územnoplánovací podklad, to znamená, že povie mestu, kde si má pri novom územnom pláne nechávať rezervné koridory pre dopravu, či už to budú cesty, koľajová doprava alebo koridory pre cyklistov a peších,“ vysvetlil šéf mestskej dopravnej komisie Jozef Uhler (Pravicový klub). Generel má teda navrhnúť optimálne riešenia pre všetky druhy dopravy.

Prečítajte si aj: Bratislavský obchvat: Čo urobí s dopravou v meste a s parkovaním?

Podpora nemotorovej dopravy

Najdôležitejšou časťou dokumentu je podľa Uhlera podpora nemotorovej dopravy. „Nebudeme teda naďalej podporovať rozširovanie ciest pre autá, ale preferovať najmä verejnú dopravu. A to tým, že rýchlejšie prejde cez križovatky a že linky budú vytvorené efektívnejšie. Aby sa ľudia dostali do práce či školy s čo najmenším počtom prestupov a aby sa doprava pre nich zrýchlila a zjednodušila,“ podotkol Uhler.

Strategický dokument však tiež Bratislava potrebovala aj na to, aby mohla financovať dopravné projekty z európskych peňazí. „Tie sú podmienené prijatím takéhoto dokumentu,“ zdôraznil šéf dopravnej komisie.

V rámci prípravy generelu sa uskutočnili dopravné prieskumy, ktorých súčasťou bolo napríklad automatické sčítanie dopravy, prieskum statickej dopravy či prieskum využívania verejnej dopravy. „Získali sme teda cenné dáta z prieskumov, ktoré môžeme využiť napríklad pri dopravnom modelovaní alebo pri úpravách liniek verejnej dopravy,“ doplnil Uhler.

V dokumente nie je zapracovaný obchvat

V dokumente však nie je zapracovaná plánovaná diaľnica D4, teda nultý obchvat Bratislavy. Podľa Uhlera sa totiž pri príprave generelu vychádzalo zo stavieb, ktoré existovali a nie aj z tých, ktoré sú v blízkom období plánované.

„Kým sa ale diaľnica postaví, bude rok 2019 a vtedy sa uvidí, akým spôsobom to ovplyvní dopravné toky. Dnes sa to totiž dá predpovedať, ale po spustení D4 sa to bude dať úplne presne zmerať a potom sa spraví aktualizácia,“ myslí si šéf dopravnej komisie.

Aktualizovať by sa dokument podľa neho mal raz za desať rokov. Najbližšie by tak ale mali urobiť už v júni, do dokumentu sa totiž majú ešte zapracovať pripomienky mestských častí.

Prečítajte si aj: OBRAZOM: Ako bude vyzerať obchvat Bratislavy? Pozrite sa na nové vizualizácie

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM