Alexandra Húsková Samospráva

Parkovacia politika v Petržalke; nejde o parkovanie pre ľudí, ale o peniaze?

V Petržalke prebiehajú súťaže akosi opačne. Mestská časť sa pochválila, že vyrokovala nové podmienky so súčasným investorom. Údajne však pôvodne bola v súťaži firma s ponukou ešte nižšej sumy, tá však bola zo súťaže vyradená - vraj pre málo referencií. Rozdiel však zaplatia obyvatelia.

Ilustračný obrázok k článku Parkovacia politika v Petržalke; nejde o parkovanie pre ľudí, ale o peniaze?
Foto: Nina Táborská / Zdroj: Dnes24.sk

Mohlo by sa zdať logické, že keď vedenie Petržalky vyrokovalo nižšiu sumu, ktorá ide investorovi, tak sa zníži cena karty, ktorú obyvateľ bude musieť zaplatiť.

Nie je to však tak, suma, ktorú obyvatelia zaplatia, sa nemení, viac peňazí získa Mestská časť. Získané prostriedky by mali slúžiť na opravy komunikácií a parkovacích miest.

Súťaž krásy?

Súťaž, ktorá prebehla za účelom výberu firmy, ktorá bude mať na starosti nové parkovacie systémy, má pravdepodobne viacero „zádrhelov“. Viacerí poslanci napádajú absurdný fakt, že súťažou vyšli podmienky, ktoré si mestská časť dokázala lepšie vyjednať po skončení súťaže.

MČ Petržalka totiž najnovšie zverejnila informácie, že sa im podarilo vyrokovať lepšie podmienky s investorom, teda firmou EEI.

Súťaž vyhrala firma pôvodne s tým, že získa 48 eur ako odplatu za investovanie svojich peňazí do parkovania a následnej sedemročnej údržby parkovacích miest. Do pokladnice Mestskej časti Petržalka malo ísť 12 eur.

„Po niekoľkotýždňových rokovaniach investor pristúpil na sumu 32 eur (bez DPH),” informovala Michaela Platznerová, hovorkyňa MČ Petržalka. Celkovo by teda firma EEI mala dostať 38,40 eura.

„Jednoznačne treba uviesť na pravú mieru, že nejde o zisk koncesionára, ale o odplatu za službu, ktorú nám poskytne a ktorú v úvode zaplatí zo svojho,“ povedal prednosta Miestneho úradu Miroslav Štefánik.

„Podľa mojich informácií, Vinci park ako druhá firma, ktorá sa súťaže zúčastnila, ponúkla sumu okolo 35 eur,“ priblížil Ján Hrčka.

Prednosta však na utorkovej verejnej diskusii uviedol, že firma Vinci Park bola vyradená z dôvodu nedostatočného počtu referencií.

Pritom firma Vinci Park patrí medzi najväčších európskych poskytovateľov v oblasti parkovania a parkovacích domov.

„Rozdiel medzi cenami budú znášať obyvatelia, nie mestská časť,“ vyjadril sa Hrčka. „Obyvatelia už tomuto celému procesu neveria,“ doplnil.

Prečítajte si aj: Šmejdi a klamári. Takto nazvali vedenie Petržalky nahnevaní obyvatelia

Ako dopadne utorkové hlasovanie?

Na ostatnom zastupiteľstve starosta Bajan materiál z rokovania stiahol. Poslanci hovoria o nedostatočnom počte hlasov, keďže na prijatie VZN je potrebná 3/5 vačšina hlasov.

Očakáva sa, že ak nebude dostatok hlasov, vedenie materiál opäť z rokovania stiahne.

Na utorkovej verejnej diskusii však starosta Bajan v odpovedi obyvateľovi prisľúbil, že VZN o parkovacej politike na rokovanie zastupiteľstva predloží.

V úvode diskusie Bajan uviedol, že vedenie si domácu úlohu splnilo a teraz je na poslancoch, či sa odsúhlasením VZN posunú k realizácii pomoci s parkovaním Petržalčanov.

„Som presvedčený, že parkovaciu politiku pre Petržalku jednoznačne treba. Za súčasných podmienok však vidím problém v priebehu súťaže a v tomto prípade VZN podporiť nemôžem,“ povedal Ján Hrčka.

Podanie na prokuratúre neuspelo

Poslanec Petržalského zastupiteľstva Ján Hrčka podal v júli na prokuratúru podnet ohľadom preskúmania platnosti koncesnej zmluvy s firmou EEI, ktorú pred letom uzavrel starosta Vladimír Bajan bez odsúhlasenia zastupiteľstvom.

Odpoveď okresnej prokuratúry bola uvedené v zmysle, že zmluva nebola uzavretá podľa verejného obstarávania, z tohto dôvodu teda koncesná zmluva nemusela byť schvaľovaná v zastupiteľstve.

„Nebolo by to však po prvýkrát, čo by okresná prokuratúra dala iný výklad ako krajská prokuratúra. Podľa môjho názoru vyjadrenie prokuratúry nie je správne,“ vyjadril sa Hrčka.

„Druhou rovinou problému je, že sa jedná o majetok mesta a domnievam sa, že mestská časť uzavrela koncesnú zmluvu na majetok hlavného mesta. Mestská časť predsa nemôže rozhodovať o niečom, čo jej nepatrí,“ vysvetlil Hrčka.

Koncesná zmluva sa týka parkovania na cestách, ktoré sú zverené do správy mestskej časti, ale stále sú majetkom mesta. Podľa Hrčku by o teda o takomto type koncesnej zmluvy malo rozhodovať mestské zastupiteľstvo.

Voči rozhodnutiu prokuratúry sa Ján Hrčka odvolal.

Ďalšie podania

Dnes podala skupina petržalských poslancov ďalšie podania na NKÚ a Úrad pre verejné obstarávanie. „Rozhodli sme sa podať ďalšie konkrétne podnety, aby sa to nezamietlo pod koberec,“ vyjadril sa Vladimír Dolinay, poslanec Petržalského zastupiteľstva.

Poslanci vyjadrili podozrenie z obchádzania verejného obstarávania mestskou časťou aj tým, že doteraz nedostali žiadne podklady k hodnote zákazky, ktorá o jedno euro „podlieza“ sumu 5 miliónov eur. Výber firmy tak prebehol formou verejnej obchodnej súťaže a nie verejným obstarávaním.

„Myslíme si, že ide o netransparentný proces už od počiatku a žiadame novú súťaž,“ uviedol Dolinay.

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM