Na dopravu v regióne máme 470 miliónov eur
BRATISLAVA - BSK, 19.05.2011. Z hľadiska riešenia neúnosnej dopravnej situácie v bratislavskom kraji je podľa Pavla Freša tento rok kľúčový.
Je najvyšší čas začať seriózne hovoriť o projekte TEN – T 17, aby nám doslova „neušiel vlak“, povedal na medzinárodnej konferencii o doprave a logistike v Primaciálnom paláci v Bratislave predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo.
**Projekt TEN – T 17, ktorý má okrem železničného spojenia Paríža s Bratislavou, riešiť aj problematickú dopravnú situáciu v bratislavskom kraji bol totiž roky spájaný s rôznymi dezinformáciami, ktoré znižovali šance na jeho realizáciu. **
Bratislavský župan Pavol Frešo sa preto v Bratislave stretol so splnomocnencom Európskej komisie pre TEN – T 17 a bývalým eurokomisárom pre regionálnu politiku, prof. Péterom Balázsom.
V rámci projektu TEN – T 17 má byť do roku 2015 na území bratislavského kraja vybudovaná sieť železničných prestupných staníc, ktoré budú začlenené do systému mestskej hromadnej dopravy, čím sa v spojení s novými vlakovými súpravami zatraktívni železničná preprava ako alternatíva k individuálnej automobilovej doprave. Tá už dlhodobo spôsobuje dlhé kolóny v dopravných špičkách zo smerov Senec, Pezinok, či Dunajská Lužná.
Na tento dôležitý projekt je pre bratislavský kraj z fondov EÚ k dispozícii 470 miliónov eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja v spolupráci Bratislavským samosprávnym krajom, Hlavným mestom SR Bratislavou a železničnými spoločnosťami zintenzívnili úsilie, aby bol projekt do júna 2015 úspešne zrealizovaný, a aby sa v novom programovom období mohlo pokračovať v jeho ďalších etapách. ** Železničný koridor TEN – T 17 vedie z Paríža cez územie Francúzska, Nemecka, Rakúska až na Slovensko do Bratislavy. Je súčasťou 30-tich medzinárodných európskych dopravných koridorov. Cieľom je jeho prestavba na vysokorýchlostnú výkonnú trať v celej dĺžke (asi 1500 km). Dôležitú úlohu v tomto postupe zohráva činnosť pracovnej skupiny „Iniciatíva Magistrála pre Európu“, ktorá funguje už od roku 1990, t.j. spred doby, kedy bol oficiálne zadefinovaný koridor TEN-T 17, a činnosti úradu poverenca Európskej komisie pre tento koridor, prof. Petra Balázsa (od roku 2005). **
Iniciatíva Magistrála pre Európu funguje ako záujmové združenie od roku 1990, kedy bola založená mestami, regiónmi, obchodnými a priemyselnými komorami (Nancy, Strasbourg, Karlsruhe, Stuttgart, Augsburg, Ulm, Mníchov, Salzburg, Linz, Viedeň, Bratislava, aj SOPK BA, Budapešť, ST. Polten, Gyor.) Na trase železničného koridoru TEN-T 17 dnes združuje 33 miest a regiónov. Slovenská republika pristúpila k predmetnej Iniciatíve v roku 2006 na zasadnutí v Luxemburgu. Cieľom je rozvoj železničnej dopravy na celej trase koridoru Paríž – Viedeň s napojením na Budapešť, t.j. prestavba magistrály Paríž – Bratislava/Budapešť na vysoko-výkonnú trasu pre osobnú a nákladnú dopravu. V roku 1995 Európska komisia zaregistrovala magistrálu ako projekt TEN-T 17.
Zdroj + foto: BSK, Iveta Tyšlerová