Samospráva

Mesto obmedzí znečistenie ovzdušia z dopravy: Pre rezidentov a ŤZP má v nízkoemisných zónach platiť výnimka

Zriadeniu samotných zón bude predchádzať štúdia územia, naplánovanie obchádzkových trás s následným vytvorením projektov organizácie dopravy.

Ilustračný obrázok k článku Mesto obmedzí znečistenie ovzdušia z dopravy: Pre rezidentov a ŤZP má v nízkoemisných zónach platiť výnimka
24
Galéria
Zdroj: Bratislava - Magistrát

V Bratislave budú vznikať nízkoemisné zóny ako nástroj na obmedzenie znečistenia ovzdušia z dopravy. Kde presne takéto zóny budú, majú určovať jednotlivé mestské časti. Staré Mesto podotýka, že rezidenti a vozidlá pre ťažko zdravotne postihnutých by mali mať výnimku a povolený vjazd aj s autom, ktoré emisné štandardy nespĺňa. Výnimku by mohli dostať aj podnikatelia.

Rozhodnú mestské časti

Mestská časť tvrdí, že zriadením nízkoemisných zón sa má zabrániť vjazdu a hlavne prejazdu vozidlám, ktoré nespĺňajú zákonné emisné štandardy. Zriaďovanie nízkoemisných zón je podľa Starého Mesta žiaduce hlavne v obytných zónach s komunikáciami tretej a štvrtej triedy, tak aby bola vždy zachovaná obchádzková trasa po komunikáciách prvej a druhej triedy.

„To, či sa mestské časti Bratislavy rozhodnú zriadiť nízkoemisné zóny, bude závisieť od vedenia, čiže starostov a poslancov mestských častí, rovnako ako je tomu všade inde na Slovensku už tri roky. Netreba preto tému nízkoemisných zón hrotiť,“ povedala starostka Starého Mesta Zuzana Aufrichtová. Z jej iniciatívy zmenili v júni bratislavskí mestskí poslanci štatút hlavného mesta tak, aby tieto kompetencie prešli z hlavného mesta na jednotlivé mestské časti.

Do prijatia zmeny totiž nebolo vykonateľné zriadenie zón, pretože mesto má v správe cesty prvej a druhej triedy a tie by mali slúžiť ako obchádzkové trasy nízkoemisných zón.

„Pred zriadením zóny je vhodné vykonať merania kvality ovzdušia, ale nie je to bezpodmienečne nutné. Dnes je absolútne jasné, že mobilitu v mestách je nutné riešiť a zmena je vyžadovaná už aj spoločnosťou,“ tvrdí Aufrichtová.

Rozhodnutiu predchádza štúdia

Špecifiká nízkoemisných zón, napríklad vjazd áut využívaných ako pracovný nástroj na zásobovanie či podnikanie, ešte nie sú podľa Starého Mesta presne zadefinované.

„Je to v kompetencii mestských častí rozhodnúť, kto dostane výnimku a vychádza to zo zákona o ovzduší. Príloha zákona presne určuje, ktoré vozidlá majú povolený vjazd a ktorým vozidlám samosprávy môžu povoliť vjazd do nízkoemisných zón,“ vysvetľuje staromestská samospráva.

Zriadeniu samotných zón bude predchádzať štúdia územia, naplánovanie obchádzkových trás s následným vytvorením projektov organizácie dopravy. V Starom Meste je tento proces aktuálne v štádiu prípravy vstupných dát.

Možnosť zriaďovať nízkoemisné zóny má každé mesto na Slovensku od roku 2016 prenesením legislatívy Európskej únie. V Bratislave je situácia špecifická, nakoľko sa mesto skladá zo 17 mestských častí, ktoré majú v správe komunikácie tretej a štvrtej triedy, na ktorých je vhodné zriaďovať nízkoemisné zóny.

Letecké snímky počas dopravných obmedzení v Bratislave
24
Galéria
Zdroj: TASR

Ak chcete dostávať pravidelný prísun čerstvých správ z Bratislavy a okolia, sledujte nás na Facebooku, Instagrame a Twitteri.

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM